Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Honda CB500X – Počítajte so mnou!

Honda CB500X. Netreba veľkú matematiku, aby ste si vedeli dať dokopy dva a dva.

Hneď od počiatku uvedenia na trh v roku 2013 sa mi Honda CB500X páčila a bez veľkých výhrad by som ju v tej prvotnej podobe bral ešte aj dnes. V roku 2016 dostala väčšiu nádrž, lepšiu veternú ochranu jazdca, LED svetlá, predné tlmiče s nastaviteľným predpätím pružín a nastaviteľnú brzdovú páku. To sa už aj tie malé výhrady začali rozplývať a v roku 2019 dostala optické zmeny, ktoré zvýraznili jej dobrodružný charakter, dostala tiež silnejší motor a množstvo vylepšení na podvozku. To už by som ju bral so všetkými desiatimi. Pre úplnosť faktografie doplním, že na ďalší rok motor dostal úpravy, vďaka ktorým plnil normu Euro 5, ale to trápi euroúradníkov a zelených, nie mňa. Pre túto sezónu však prichádza Honda CB500X so zmenami, ktoré ju posúvajú na piedestál danej objemovej triedy cestovných endúr.

Komfort aj istota

Predná vidlica dostala USD, teda up-side-down tlmiče Showa SFF-BP (Separate Function Fork Big Piston) s priemerom 41 mm, zadná výkyvná vidlica sa odľahčila a zároveň sa spevnila a technici doladili zadné pruženie tak, aby korešpondovalo s novým naladením prednej vidlice. Výsledok je doslova famózny. Honda CB500X je totiž teraz príjemne mäkká na nerovnostiach, cez väčšie oblúky sa krásne mäkkučko prehupne, krátke a ostré nerovnosti ako sú výtlky, škáry, hrbole a pod. zasa veľmi efektívne odfiltruje. A čo je dôležité, absolútne som nemal pocit, že by ju naše cesty boleli. Práve naopak, celý podvozok funguje ako masielko. Druhá stránka veci je, že sa výrazne zlepšili aj jazdné vlastnosti. Kolesá totiž pocitovo geniálne kopírujú vozovku a asi to tak bude aj skutočne, pretože ani cez hrbole v zákrutách som neregistroval, žeby mi predok či zadok podskočil. Naopak, podvozok mi dával sebavedomie v akejkoľvek zákrute a na akejkoľvek vozovke. Inak v súvislosti s USD tlmičmi dostala CB500X nový predný blatník s chráničmi klzákov.  K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispeli aj ľahšie disky kolies. Úsporu hmotnosti konštruktéri dosiahli stenčením lúčov, ktoré teraz vyzerajú napohľad famózne.

Neupečiete ich

Ďalšou dôležitou zmenou je, že dostala dopredu aj druhý brzdový kotúč. Ono na bežný život stačil aj ten jeden, ktorý tam bol doteraz, ale dva kotúče sú predsalen iná káva. Doteraz mal kotúč síce priemer 310 mm a teraz majú o niečo menší – iba 296 mm, no sú dva takže nástup bŕzd, účinnosť, dávkovateľnosť a najmä neúnavnosť sú kdesi celkom inde ako doteraz. Skrátka teraz si môžete dovoliť paľbu, teda plyn – brzda, bez toho, aby ste upiekli brzdy.

Nielen pre á-dvojkárov

Motor – paralelný pollitrový dvojvalec – poskytuje výkon na hranici limitu triedy A2, teda 35 kW. Pre sezónu 2022 však dostal nový manažment vstrekovania paliva, ktorý zlepšil jeho charakteristiku. A nie sú to iba marketingové reči. Motor totiž krásne a bez reptania potiahne aj mierne spod 3 000 otáčok, s otáčkami jeho výkon porastie, niekde v okolí 6 000 ot.min-1 už ťahá veľmi slušne a zastaví sa až pri hranici 9 000 ot.min-1. Inak povedané, pri pokojnej jazde ho vôbec nemusíte točiť a krásne vás povozí, no keď sa chcete baviť, môžete využiť jeho otáčkovú charakteristiku. Pritom vibrácie cítiť iba v minimálnej miere – a to platí na celé otáčkové spektrum. Na dôvažok, konštruktéri veľmi efektívne vyriešili aj reakcie motora na prudké uvoľnenie, resp. mimovoľné pootočenie plynu. Ani v jednom prípade totiž s motorkou necuká. Veľmi príjemne ma prekvapil famózny zvuk výfuku, ktorý si pri uvoľnení plynu navyše vie pekne zabafkať. A na záver k motoru úplný gól: pri svižnej jazde mi spotreba oscilovala v rozmedzí 3,3 – 3,4 l/100 km, keď som k nemu bol veľmi zlý, tak sa vyšplhala ku 4 l/100 km.

Šesťstupňová prevodovka cvaká hladko a presne ako som si pri Hondách zvykol, je však veľmi krátka. V stovke točí motor už zhruba 5 000 otáčok, čo pri jazde po bežných okreskách nevadí, no pri motorkárskom tempe po diaľnici už bude motor točiť dosť vysoké otáčky. Pochváliť musím antihopping, ani pri prudšom dobrzďovaní a podraďovaní do zákruty sa mi totiž nestalo, že by mi podkĺzlo zadné koleso.

Posed – postoj

V súvislosti s motorom by sa ešte patrilo povedať, že má o 92 gramov ľahší chladič. Aj to dokazuje, do akých detailov zašli tvorcovia pri inovácii motorky. Tým som vlastne zároveň chcel premostiť ku hmotnosti, pretože tá je kľúčová – definuje totiž ľahkú ovládateľnosť motorky a nesmiernu agilitu, a to aj napriek vyššej svetlej výške a teda vyššej polohe ťažiska. Natankovaná motorka váži iba 199 kg. Ďalšie premostenie – výška. CB500X má sedadlo vo výške 830 cm, a dočiahnu z nej na zem aj ženy nižšieho vzrastu. Mám to overené-vyskúšané. Samotné sedadlo je veľmi príjemné tvarom aj tuhosťou výplne, riadidlá sú široké a kolená nie sú príliš skrčené. Preto som ani po dlhšom výlete nebol ubitý ako pes. Mimochodom, za celý test som najazdil takmer 1 800 km. Ďakujem Honda!

Z môjho pohľadu výraznou zmenou sú aj silnejšie LED svetlá a tiež predné smerovky s funkciou pozičných svetiel. Vďaka nim totiž vodiči z diaľky oveľa skôr rozpoznajú, že voči nim ide motocykel a nie auto vo veľkej diaľke.

Novinkou sezóny 2022 je aj zelená farba Pearl Organic Green, ktorú vidíte na fotkách. Poviem, vám, že naživo je ešte krajšia a CB500X s ňou vyzerá skutočne dobrodružne – akoby vzišla z prírody a bola vlastne jej nedeliteľnou súčasťou. A poľné cesty aj menší off-road s prehľadom zvládne, no v skutočnosti je CB500X naďalej viac cestným, než terénnym motocyklom. Zdvih kolies je 135 mm a svetlá výška 180 mm, čo by postačovalo. Motor však zospodu nie je nijako chránený. Ani pneumatiky nie sú offroadové, ale to všetko by sa dalo veľmi jednoducho vyriešiť. No v neprospech off-roadu hovorí ešte jeden fakt a ten už sa rieši ťažšie – riadidlá sú príliš nízko. Pri jazde v stoji som sa po ne musel načahovať, čo v teréne určite nechcete. Isteže, dajú sa kúpiť vložky, ktoré dvihnú riadidlá o niekoľko centimetrov, no pri vyššom dvihnutí už budete musieť riešiť aj káble a hadice.

Koľko, resp. čo teda?

Honda CB500X bol vynikajúci stroj už aj doteraz, no po vylepšeniach pre túto sezónu si dovolím povedať, že je najlepšou voľbou v danej objemovej, resp. výkonovej triede cestovných endúr na trhu. Pritom aj cena 6 590 eur (my sme mali zopár príplatkových prvkov – kufor, hlavný stojan, chrániče rúk, padací rám, preto je jej cena 7 543 €) je viac než akceptovateľná. Veď počítajte so mnou – za 6 590 eur dostanete skvelú motorku poskladanú z kvalitných komponentov, vynikajúce jazdné vlastnosti, renomé a imidž značky Honda s vysokou spoľahlivosťou plus vysokú zostatkovú hodnotu motorky po rokoch. A to som ešte nevravel o tom, že tá motorka vyzerá výborne.

Honda CB650R – Drogy sú len slabý odvar

Stručne

Čo treba uznať

  • Famózny podvozok.

Čo nám chýbalo

  • Reálne? Nič.

Čo nás prekvapilo

  • Relatívne dobre dočiahnu na zem aj nižší ľudia.

Honda CB500X

Cena (základ/test)                                                         6 590/7 543 €

Záruka                                                                                3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 471 cm3, max. výkon 35 kW (47,6 k) pri 8 600 ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 80 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 199 kg, vmax= ~165 km/h, spotreba výrobca/test 3,6/3,4 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov