Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-AMG ONE: Z 1,6-ky vyžmýkali viac ako 1000 koní!

Mercedes-AMG ONE je vysoko exkluzívný hypercar s hybridným pohonom E PERFORMANCE a celkovým systémovým výkonom viac ako 1000 koní.

Vedeli ste, že základný kameň AMG bol položený 1. júna 1967? Pri príležitosti 55. výročia výkonných a športových automobilov predstavili sériovú verziu Mercedes-AMG ONE. Dvojmiestne superšportové auto po prvý raz prináša najmodernejšiu a najefektívnejšiu technológiu hybridného pohonu Formuly 1 z pretekárskych okruhov na cesty. Výkonný hybrid produkuje celkový výkon 782 kW (1063 k) z jedného spaľovacieho motora a štyroch elektromotorov. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 352 km/h. Komplexný vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s odborníkmi Formuly 1 v Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe. Mercedes-AMG ONE bude po prvý raz oficiálne vidieť v akcii aj vo Veľkej Británii v rámci Festivalu rýchlosti v Goodwoode (23. až 26. júna 2022).

Jedinečný hypercar sa inšpiruje nielen hybridným pohonom Formuly 1, ale aj ďalšou technológiou určenou prioritne pre motoristický šport. To siaha od monokoku z uhlíkových vlákien a karosérie z uhlíkových vlákien až po nosnú jednotku motora/prevodovky, aktívnu aerodynamiku a zavesenie typu push-rod. Dvojmiestny Mercedes-AMG ONE so svojou komplexnou technológiou ponúka v niektorých prípadoch dokonca viac ako pretekárske Formuly 1. Je vybavený plne variabilným pohonom všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ s hybridným pohonom zadnej nápravy a elektricky poháňanej prednej nápravy s vektorovaním krútiaceho momentu. Dokáže však jazdiť aj čisto elektricky.

Výnimočný hybridný pohon E PERFORMANCE

Hybridný pohon je tvorený z vysoko integrovanej a inteligentne prepojenej jednotky pozostávajúcej z jedného hybridného, ​​preplňovaného spaľovacieho motora so štyrmi elektromotormi. Jeden bol integrovaný do turbodúchadla, ďalší bol nainštalovaný priamo na spaľovací motor s prepojením na kľukovú skriňu a dva zvyšné motory poháňajú predné kolesá.

1,6-litrový hybridný zážihový motor V6 s elektricky asistovaným preplňovaním jedným turbodúchadlom zodpovedá svojou technikou súčasnej pohonnej jednotke Formuly 1. Štyri vačkové hriadele nad hlavou sú poháňané čelnými ozubenými kolesami. Pre dosiahnutie vysokých otáčok motora boli mechanické ventilové pružiny nahradené pneumatickými. Motor je uložený v stredne pred zadnou nápravou, dosahuje až 11 000 ot./min. Pre dlhšiu výdrž a používanie komerčného super plus benzínu sa však zámerne drží pod hranicou otáčok F1. Vysokootáčkovú pohonnú jednotku podporuje high-tech turbodúchadlo. Turbína výfukových plynov a kompresorová turbína sú umiestnené vo vzájomnej vzdialenosti a sú spojené hriadeľom. To umožňuje nižšiu montážnu polohu pre turbo. Na hriadeli je cca. 90 kW elektromotor. Elektronicky riadený pohon priamo poháňa hriadeľ turbodúchadla, čím sa turbína  roztočí až na 100 000 otáčok za minútu.

Hlavnou výhodou je bleskurýchla odozva sa výrazne zlepšuje hneď od voľnobežných otáčok, ktorá pokračuje v celom rozsahu otáčok. 1,6-litrový motor V6 reaguje na povely plynového pedálu ešte spontánnejšie, pričom celkový zážitok z jazdy je vysoko dynamický. Navyše elektrifikácia výfukového turbodúchadla umožňuje vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora.

Max. systémový výkon 782 kW (1063 k)
Max. otáčky spaľovacieho motora 11,000 ot/min
Max. výkon spaľovacieho motora 422 kW (574 k) pri 9000 ot/min
MGU-K (elektromotor na kľuke) 120 kW (163 k)
MGU-FL/MGU-FR (elektromotor na prednej náprave) 2 x 120 kW = 240 kW (326 k)
MGU-H (elektromotor na elektrickom turbe) 90 kW (122 k)
Max. plniaci tlak turba 3.5 bar

Elektrické turbodúchadlo má ešte jednu výhodu: časť prebytočnej energie výfukových plynov využíva na výrobu elektrickej energie ako generátor. Ten je buď uložený vo vysokonapäťovej lítium-iónovej batérii, alebo privádzaný do elektrickej prednej nápravy alebo elektromotora (MGU-K) spaľovacieho motora. MGU-K má výkon 120 kW, je umiestnený priamo na spaľovacom motore a je spojený s kľukovým hriadeľom cez systém čelného ozubenia.

 

Vysokovýkonný šesťvalcový motor má dva vstrekovacie systémy. Priame vstrekovanie dodáva palivo do spaľovacích komôr pod tlakom až 270 barov. Toto je niekedy viacnásobný proces a podľa potreby ho riadi systém riadenia motora. Prídavné vstrekovanie je potrebné na dosiahnutie vysokého špecifického výkonu motora a zároveň dodržanie emisných limitov výfukových plynov. K tomu sa pridáva veľmi komplexný a účinný systém čistenia výfukových plynov so štyrmi predhriatymi kovovými katalyzátormi, dvoma keramickými katalyzátormi a dvomi benzínovými filtrami pevných častíc. Štyri vykurovacie telesá s kombinovaným výkonom 16 kW umožňujú splniť emisné limity výfukových plynov EU6 v reálnych podmienkach jazdy.

Nový pohon všetkých kolies s elektricky poháňanou prednou nápravou

Dva 120 kW elektromotory na prednej náprave dosahujú otáčky rotora až 50 000 ot./min. Každý z nich je spojený s prednými kolesami cez redukčný prevod. Predná náprava pracuje v každom prípade selektívne od kolies a umožňuje tak individuálne rozdeľovanie krútiaceho momentu pre obzvlášť vysokú dynamiku jazdy (“torque vectoring”). Dva elektromotory navyše umožňujú optimálne využitie brzdnej energie na rekuperáciu.

Kapacita batérie 8,4 kWh postačuje na čisto elektrický dojazd 18,1 kilometra. Nabíjanie prebieha cez striedavý prúd a integrovanú 3,7 kW palubnú nabíjačku. Batériu je navyše možné zásobovať čerstvou energiou cez rekuperáciu alebo zo spaľovacieho motora.

Inovatívne chladenie vysokonapäťovej batérie

Základom vysokého výkonu batérie je inovatívne priame chladenie: Chladiaca kvapalina prúdi okolo všetkých článkov a chladí ich jednotlivo. Rovnomerná teplota batérie má totiž rozhodujúci vplyv na jej výkon, životnosť a bezpečnosť. Chladiaca kvapalina cirkuluje zhora nadol cez celú batériu za každým článkom pomocou vysokovýkonného elektrického čerpadla a tiež prúdi cez výmenník tepla pripojený priamo k batérii.  Výsledkom je, že batéria je vždy v konzistentnom, optimálnom okne prevádzkovej teploty v priemere 45 stupňov Celzia – bez ohľadu na to, ako často sa nabíja alebo vybíja.

6 jazdných režimov

Mercedes-AMG ONE štartuje najskôr potichu zapnutím elektromotorov na prednej náprave. Paralelne sa predhrievajú katalyzátory. Spaľovací motor sa nespustí, kým sa nedosiahne správna teplota katalyzátora.

• Race Safe: štandardný program s hybridným jazdným režimom na požiadanie a plne elektrickým štartovaním. Až pri potrebe vyššieho výkonu sa zapne spaľovací motor.

• Race: hybridný jazdný režim so špeciálnou logikou nabíjania. Spaľovací motor beží nepretržite a dokáže viac nabiť vysokonapäťovú batériu, aby bol vždy k dispozícii plný elektrický výkon.

• EV: čisto elektrický pohon.

• Race Plus (iba pretekárska dráha): aktívna aerodynamika, zníženie podvozku o 37 mm (vpredu)/30 mm (vzadu), pevnejšie vyladenie podvozku, špeciálny manažment výkonu.

• Aktívna aerodynamika Strat 2 (len pretekárska dráha), ešte pevnejšie vyladenie odpruženia a zníženie vozidla o 37 mm (vpredu)/30 mm (vzadu). Plný výkon zo všetkých motorov ako v kvalifikácii Formuly 1.

• Individual: nastavenia podľa osobných preferencií pre režimy cesty.

Pneumatiky od Michelinu so siluetou auta

Vpredu jazdí Mercedes-AMG ONE na kolesách 10,0 J x 19 s pneumatikami 285/35 ZR 19 Michelin Pilot Sport Cup 2R M01, ktoré boli vyvinuté výhradne pre hypercar, a vzadu na kolesách 12,0 J x 20 s Pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2R M01 v rozmere 335/30 ZR 20. Exkluzivita pneumatík sa odráža v dizajne bočnice, do ktorej je zakomponovaná silueta auta.

Funkčný dizajn 

Na ľavej a pravej strane dominujú veľké prívody vzduchu, ktoré sú orámované vzduchovými deflektormi v tvare písmena U a každý je rozdelený dvoma čiernymi priečnymi rebrami. Ploché LED svetlomety hladko zapadajú do obrysov karosérie. Čierne výstupy vzduchu v kapote vedú prúd horúceho vzduchu po stranách priestoru pre vodiča. To umožňuje nerušený prechod čerstvého vzduchu cez priestor vodiča a do sacieho traktu na streche. Aktívne klapky na prednom difúzore ovplyvňujú aerodynamický výkon na prednej náprave a zabezpečujú vynikajúcu aerodynamickú rovnováhu. Aktívne vetracie otvory (tzv. lamely) v podbehoch predných kolies tiež zvyšujú prítlak na prednú nápravu.

Ostrý okraj zadného spojlera a dvojdielny zadný difúzor prinášajú aerodynamickú účinnosť a výkonnostné výhody pri vysokých rýchlostiach. To platí aj pre špeciálne tvarovaný spodok s pozdĺžnymi rebrami a otvormi pre chladiace kanály. Zadné krídlo je dvojdielna zaťahovacia čepeľ plus integrovaná nastaviteľná klapka. Dizajn koncovky výfuku s veľkým okrúhlym výstupom a dvoma ďalšími malými okrúhlymi otvormi bol prevzatý priamo z monopostov Formuly 1. Svalnatý vzhľad ešte viac umocňuje zadný nárazník s veľkou čiernou sieťovinou a komponentmi z uhlíkových vlákien.

Interiér: Formula 1 ale pre dvoch

Aj tu má každý detail svoju funkciu. Dizajn je syntézou sochárskeho jazyka a nekompromisného pretekárskeho dizajnu. Interiér ponúka miesto pre dvoch cestujúcich. Operadlá sedadiel AMG Motorsport možno nastaviť do dvoch polôh: 25 stupňov a 30 stupňov. Volant je elektricky nastaviteľný a pedálová skrinka mechanicky nastaviteľná (v jedenástich krokoch), aby vodič mohol zaujať optimálnu polohu pri riadení. Opierka nôh spolujazdca je tiež individuálne nastaviteľná.

Dva voľne stojace 10-palcové displeje s vysokým rozlíšením a individuálnou grafikou Mercedes-AMG ONE sú dotvorené kvalitnými dielmi z pravého kovu a prispôsobené prístrojovej doske. Displej združeného prístroja je v mierne vyvýšenej polohe pred vodičom. Multimediálny displej na pravej strane stredovej konzoly je naklonený smerom k vodičovi.

Na pretekárskom volante sú ovládacie a funkčné prvky kombinované s originálnymi komponentmi pretekárskeho auta, aby bola zaistená bezpečná prevádzka v extrémnych jazdných situáciách. „Kontrolka radenia“ sa zobrazuje v hornej časti venca volantu, ako je to bežné v pretekárskych autách. Volant, ktorý je hore a dole sploštený a má integrovaný airbag, ponúka ďalšie prvky výbavy pre motoristický šport: pomocou dvoch integrovaných tlačidiel AMG na volante možno aktivovať rôzne funkcie bez toho, aby ste museli zložiť ruky z volantu. Napríklad jazdné režimy, deväťstupňovú trakčnú kontrolu AMG, aktiváciu DRS alebo nastavenie pruženia.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov