BMW M4 CSL – znovuzrodenie legendy
BMW M GmbH v rámci osláv 50. výročia od svojho založenia predstavuje vozidlo zo špeciálnej edície vychádzajúce z úspešných vysokovýkonných modeloch v prémiovom segmente strednej triedy. Nový model BMW M4 CSL spája klasickú pretekársku vášeň s inovatívnou technológiou a vytvára nenapodobiteľný zážitok z výkonu.
Vďaka výkonu novej úrovne a inteligentnej odľahčenej konštrukcii, konfigurácii s dvoma sedadlami, vylepšeniam podvozku špecifickým pre tento model a prvkom výbavy vybraným špeciálne pre toto vozidlo, sa zmyslom existencie nového modelu BMW M4 CSL stáva jazda na okruhoch. Gény, ktoré nový model BMW M4 CSL zdieľa s pretekárskym súrodencom BMW M4 GT3, sa odrážajú aj v jeho výkonnostných schopnostiach. V testovacích jazdách na Severnej slučke okruhu Nürburgring zaznamenal model BMW M4 CSL najrýchlejšie časy na kolo v histórii sériových vozidiel vyrábaných spoločnosťou BMW Group. Na verzii trate tradične používanej na porovnávanie, ktorá má dĺžku 20,6 kilometra a nezahŕňa rovinku na úseku T13, sa čas zastavil na hodnote 7 min. 15,677 sekundy. Jeho oficiálny a notársky overený čas na kolo na 20,832-kilometrovom okruhu (úplné kolo) bol 7 minút 20,207 sekundy. Podobne pôsobivé sú aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a 10,7 sekundy pri šprinte z 0 na 200 km/h.
Competition, Sport, Lightweight: recept s bohatou tradíciou.
CSL je skratka pre Competition, Sport, Lightweight (Preteky, Šport, Odľahčenie), pričom odkazuje na rozhodujúcu úlohu konštrukcie s minimálnou hmotnosťou pri dosahovaní úspechu v motoristickom športe. Model BMW 3.0 CSL vyvinutý spoločnosťou BMW Motorsport GmbH podľa rovnakého princípu, vyhral v roku 1973 na prvý pokus európsky šampionát cestovných vozidiel. Aj model M4 CSL nasleduje po stopách úspešných vozidiel špeciálnych edícií starších generácií vozidiel značky BMW z modelových radov M3/M4. Ide najmä o legendárne vozidlá BMW M3 CSL z roku 2003 a BMW M4 GTS predstavené v roku 2016.
Pre divíziu BMW M GmbH bude svetová premiéra nového modelu BMW M4 CSL na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20. – 22. mája 2022) jedným z vrcholov osláv jej 50. výročia. Výroba tohto špeciálneho modelu sa začne v závode spoločnosti BMW Group v meste Dingolfing v júli 2022, pričom počet vyrobených kusov bude limitovaný na presne 1 000 exemplárov.
Prítomná a správne nasadená v základoch a detailoch: inteligentná odľahčená konštrukcia modelu BMW M4 CSL.
Schopnosti prinášať inovácie a know-how pretekárskych vozidiel umožnili divízii BMW M GmbH obmedziť pohotovostnú hmotnosť špeciálnej edície podľa normy DIN na 1 625 kilogramov. Vynikajúci pomer výkonu a hmotnosti, iba 4,01 kg/kW (2,95 kg/k), poskytuje ideálny základ pre jedinečný dynamický zážitok z jazdy.
Montáž škrupinových sedadiel M Carbon znížila hmotnosť v porovnaní so štandardnými sedadlami namontovanými do modelu BMW M4 Competition Coupé o približne 24 kilogramov. Demontážou zadných sedadiel a bezpečnostných pásov, integrovaním prepážky a s tým spojených úprav batožinového priestoru sa ušetrilo 21 kilogramov. A zmeny podvozka, vrátane extra ľahkých keramických bŕzd M Carbon a špeciálnych diskov kolies, pružín a vzpier z ľahkej zliatiny, znížili toto číslo o ďalších približne 21 kilogramov. Znížením množstva zvukovej izolácie a prechodom na ultraľahkú zvukovú izoláciu sa ušetrilo približne 15 kilogramov, zatiaľ čo použitie komponentov vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) ubralo približne jedenásť kilogramov. Z tohto ľahkého high-tech materiálu sú napríklad okrem strechy vytvorené aj kapota a veko batožinového priestoru modelu BMW M4 CSL, rovnako ako stredová konzola. A titánový zadný tlmič ukrojí z hmotnosti výfukového systému viac ako štyri kilogramy. Detailné úpravy oblastí, ako sú ľadvinová mriežka chladiča BMW, zadné svetlá, koberčeky a automatická klimatizácia, ubrali ďalšie štyri kilogramy.
Exkluzívna povrchová úprava exteriéru, špeciálne dizajnové prvky.
Karoséria modelu BMW M4 CSL je štandardne lakovaná v exkluzívnej sivej metalíze Frozen Brooklyn Grey. Tento odtieň sa ideálne dopĺňa s odhalenými povrchmi z uhlíkových vlákien a s červenými akcentmi, čím vytvára vizuálne výrazný vzhľad športovej čistoty. Na požiadanie si môžu zákazníci zvoliť svoj nový model BMW M4 CSL v bielej farbe Alpine White alebo čiernej metalíze Sapphire Black.
Štruktúru komponentov karosérie z uhlíkových vlákien vidno na rôznych oblastiach, vrátane dvoch vyrezávaných zárezov na kapote. Povrchy prelisov, ktoré nie sú lakované vo farbe karosérie, navyše zvýrazňujú červené obrysy. Červené línie nového modelu BMW M4 CSL zvýraznia aj dve lamely na streche z CFRP, obrysy jeho bočných prahov, čierne znaky modelu a pre toto vozidlo špeciálne vytvorené aerodynamické prvky CFRP v prednom nárazníku.
BMW Laserlight: žlté svetlomety a inovatívne zadné svetlá.
Ďalší výrazný doplnok prednej časti nového modelu BMW M4 CSL vytvárajú na želanie dodávané svetlomety BMW Laserlight. Pri uvítacom efekte, ktorý sa spustí pri odomykaní dverí, ako aj pri zapnutí stretávacích a diaľkových svetiel, sa tieto svetlomety rozsvietia najprv žltou, až potom bielou farbou, čím pripomínajú vzhľad úspešných pretekárskych vozidiel z kategórie GT.
Zadné LED svetlá nového modelu BMW M4 CSL štandardne využívajú technológiu debutujúcu v sériovo vyrábanom automobile. Ich sklenené kryty majú votkané zložité svetelné vlákna osvetlené laserovou technológiou, čím sa na povrch svetiel dostáva žiarivá štruktúra. To vytvára veľmi výrazný svetelný podpis, ktorý je v tme rozpoznateľný aj z veľkej vzdialenosti.
Šesťvalcový radový motor s pretekárskymi génmi.
Pre model BMW M4 CSL špeciálne upravená pohonná jednotka vychádza z rovnakého vysokootáčkového šesťvalcového radového motora s technológiou M TwinPower Turbo, aký sa nachádza v pretekárskom vozidle BMW M4 GT3. Jeho značné výkonové rezervy umožnili veľký nárast výkonu bez toho, aby museli robiť nejaké ústupky v stabilite alebo odolnosti. Kľúčom k tomuto nárastu výkonu bolo zvýšenie maximálneho plniaceho tlaku dvoch mono-scroll turbodúchadiel z 1,7 baru na 2,1 baru a špecifické vylepšenia ovládania motora. Motor modelu BMW M4 CSL vyvinie maximálny krútiaci moment 650 Nm medzi 2 750 a 5 950 ot./min., jeho maximálny výkon 405 kW (550 k) vrcholí pri 6 250 ot./min.
Konštrukcia 3,0-litrového motora odvodeného priamo z pretekárskej verzie, sa zameriava priamo na vysoké otáčky a maximálny výkon. Uzavretá konštrukcia kľukovej skrine pomáha k zvýšeniu jej tuhosti, zatiaľ čo ľahký kovaný kľukový hriadeľ jej umožňuje zvládnuť extrémne vysoké úrovne krútiaceho momentu. Ďalšou špeciálnou vlastnosťou M je vnútro hlavy valcov vyrobené technikou 3D tlače.
Systém chladenia aj prívodu oleja sú navrhnuté tak, aby zvládli vysoké výzvy, ktoré predstavuje jazda na trati. Dvojitý výfukový systém s elektricky ovládanými klapkami a titánovým zadným tlmičom s minimálnou hmotnosťou navyše vytvára emocionálne príťažlivý zvuk motora inšpirovaný pretekárskym automobilom vytvorený špeciálne pre nový model BMW M4 CSL.
Výkon motora sa prenáša na zadné kolesá nového modelu BMW M4 CSL cez osemstupňovú prevodovku M Steptronic so softvérom Drivelogic. Upevnenia motora a prevodovky vytvorené špeciálne pre tento model zaisťujú, že výkon motora sa výnimočne rýchlo a priamo premietne do dynamických jazdných vlastností. Pevnejšie spojenie motora a prevodovky s konštrukciou vozidla zreteľne cítiť najmä pri ostrej jazde.
Zvýšená tuhosť karosérie, špeciálne upravená technológia podvozka.
. Úpravy zohľadňujú podstatné zníženie hmotnosti vozidla a špecifické vylepšenia tuhosti karosérie, čo umožňuje posunúť kombináciu pre automobily značky BMW typických vlastností ako obratnosť, dynamika a presnosť, do nových výšin. Úplne novo navrhnutá rozpera medzi prednými tlmičmi umiestnená motorovom priestore zvyšuje tuhosť karosérie nového modelu BMW M4 CSL na vyššiu úroveň. Pomocou digitálnych modelov sa tvar hliníkových odliatkov medzi uloženiami pružinových vzpier a prednou časťou presne prispôsobila silám, ktoré vznikajú v rôznych jazdných situáciách.
Špeciálne pre tento model vyladená kinematika náprav a nastavenie odklonu kolies, tlmiče, pomocné pružiny a stabilizátory upravujú presnosť riadenia, prenos bočných ovládacích síl v zákrutách, odozvu pruženia a tlmenia a postavenie kolies. Špecifické odpruženie kolies sa v porovnaní s modelom BMW M4 Competition Coupé spojilo aj so znížením svetlej výšky o osem milimetrov. V zozname štandardnej výbavy špeciálneho modelu sa nachádzajú aj adaptívne M odpruženie s elektronicky ovládanými tlmičmi, elektromechanický posilňovač riadenia M Servotronic s variabilným prevodom a M karbón keramické brzdy. Verzia špeciálneho M integrovaného brzdového systému ponúka vodičovi vynikajúci cit v pedále aj pri posúvaní dynamických limitov a v nepriaznivých podmienkach na ceste.
Funkcia M Traction Control upravená pre používanie na okruhu.
Štandardne dodávaná funkcia M Traction Control so špecifickým naladením pre používanie na okruhu umožňuje vodičovi nastaviť si individuálne hraničné hodnoty pre obmedzenie preklzu kolies. Na suchom povrchu pomáhajú nastavenia systému M Traction Control na hodnoty 1 až 5 vodičovi jazdiť kontrolovanými driftmi. Úrovne 6 až 10 sú založené na aplikácii vyvinutej pre pretekárov cestovných automobilov a berú do úvahy podmienky povrchu a teplotu pneumatík, aby sa maximalizovala trakcia a smerová stabilita.
Štandardne sa dodávajú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkej zliatiny v exkluzívnom dizajne s priečnymi lúčmi (19 palcov na prednej náprave a 20 palcov vzadu). Sú obuté do vysokovýkonných pneumatík špeciálne vyvinutých pre tento špeciálny model s rozmermi 275/35 ZR19 (vpredu) a 285/30 ZR20 (vzadu).
Výbava navrhnutá tak, aby poskytovala pocit z pretekárskeho vozidla a zaručila každodennú použiteľnosť.
Špecifické prvky výbavy dodávajú modelu BMW M4 CSL výraznú rovnováhu medzi purizmom športového vozidla, neobmedzenou každodennou použiteľnosťou a exkluzívnou prémiovou substanciou. Škrupinové sedadlá M Carbon pre vodiča a spolujazdca sa vyznačujú samonosnou štruktúrou CFRP a odstránením prvkov zvyšujúcich pohodlie. Majú pevný uhol operadla, pozdĺžne sa nastavujú manuálne a výška sedadla sa upravuje iba v dielni pomocou trojstupňového skrutkového spojenia. Škrupinové sedadlá M Carbon majú tiež odnímateľné opierky hlavy a umožňujú integráciu systému šesťbodových bezpečnostných pásov.
Dokonalú atmosféru na palube pre koncentrovanú radosť z jazdy pomáhajú vytvoriť aj M volant z Alcantary, antracitové čalúnenie stropu, ozdobné lišty v interiéri z uhlíkových vlákien, nápisy CSL na sedadlách, stredovej konzole a zadnom paneli, ako M-špecifické displeje. Štandardom je aj rozšírené použitie kožených prvkov Merino a M bezpečnostné pásy. V zadnej časti sa nachádzajú aj dva úložné priestory na prilby.
Riadiaci/ovládací systém upravený pre modely M obsahuje tlačidlo M Setup pre priamy prístup k mnohým nastaveniam vozidla a dve tlačidlá M na volante na uloženie preferovaných konfigurácií. Súčasťou štandardnej výbavy je aj systém M Drive Professional vrátane systému na analýzu driftov M Drift Analyzer a okruhové stopky M Laptimer, plus tlačidlo M Mode na aktiváciu nastavení ROAD, SPORT a TRACK.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov