Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Sportage – Svet sa mení, charakter ostáva

Kia Sportage v novej piatej generácii zaznamenala progres vo všetkých smeroch a doťahuje sa na prémiové značky.

Priznám sa, keď som novinku videl na prvých fotografiách, nebol som z dizajnu exteriéru práve nadšený. Mal som pocit, že predchádzajúca generácia vyzerala lepšie, bola menej „kórejská“, menej extravagantná a akoby viac prispôsobená pre oko Európana. Len čo som novú Kiu Sportage uvidel naživo, uvedomil som si, že vyzerá lepšie ako na obrázkoch. Pôsobí dokonca aj mohutnejšie než predchodca, no v skutočnosti narástla len decentne. Dva centimetre do dĺžky, jeden do šírky, rovnako o jeden centimeter sa predĺžil rázvor a do výšky pridali konštruktéri pol centimetra. Sám som zvedavý, aká bude reakcia Slovákov, a či nové SUV dokáže nadviazať na úspechy predchádzajúcich generácií. O Slovákoch pritom nehovorím náhodou, pretože aj piata generácia modelu Sportage sa vyrába a naďalej bude vyrábať v slovenskom závode v Tepličke nad Váhom. A tiež podľa môjho názoru platí, že Kia Sportage akoby v roku 2010 otvorila Slovákom dvere do sveta SUV, ktoré mnohí začali vnímať ako ideálne spojenie určitého stupňa luxusu s praktickými vlastnosťami rodinného auta za prijateľnú cenu.

Uhol pohľadu

Hodnotenie dizajnu už v tejto chvíli nechám na vás, radšej prejdem k jednotlivým prvkom, ktoré ma oslovili a rád by som sa pri nich pristavil. V prednej časti napríklad udrie do očí značne upravený „tigrí nos“, dizajnovo typický prvok všetkých súčasných modelov značky Kia. Nový Sportage sa však môže pochváliť mriežkou chladiča s 3D efektom, čo je nielen inovatívne, ale predovšetkým jedinečné. Ďalším veľmi výrazným detailom je tvar denných LED svetiel pripomínajúci ležiace písmeno V, alebo ak chcete, bumerang. Aj vďaka tomuto tvaru svetiel je nová Kia na ceste neprehliadnuteľná. Keď som už pri svetlách, rád by som podotkol, že Sportage sa môže prvý raz v histórii pochváliť Full-LED svetlometmi s funkciou aktívneho vyrezávania objektov, známou pod názvom Matrix.

Pozoruhodné pritom je, že aj hmlovky zapracované v spodnej časti prednej masky dostali LED-ky namiesto klasických žiaroviek. Autu mimoriadne pristanú výrazné farby laku karosérie, v našom prípade to bola oranžová s názvom Orange Fusion za príplatok 600 eur. A nanajvýš dobre vyzerá kombinácia krikľavej farby s kontrastnou čiernou strechou a spätnými zrkadlami. Konečne žiadna nuda! Mimochodom, spätné zrkadlá sa presunuli zo spodnej časti A-stĺpikov do vrchných rohov predných dverí, čo nielenže znižuje odpor vzduchu, ale aj zlepšuje výhľad z auta. Zadná časť dizajnovo pripomína elektrickú novinku EV6, čo chválim, pretože tieto tvary sú skutočne podarené a autu pristanú. Mám však aj výhradu, a to konkrétne k systému bezkľúčového zamykania a odomykania dverí. Systém ako taký funguje bezproblémovo, no tlačidlá sú umiestnené iba v kľučkách predných dverí. Škoda.

Na dosah prémie

Pri nastupovaní do interiéru som si všimol, že Kia nezabudla na prekrytie prahov, čo je v prípade SUV pomerne dôležité. Nastupuje sa totiž o niečo vyššie a navyše s autom tohto typu sa neraz jazdí aj mimo kvalitného asfaltu, takže vaše nohavice zostanú čisté. Vo vnútri sa nedá nevnímať množstvo kvalitných materiálov. Čohokoľvek sa človek v interiéri auta dotkne, pôsobí hodnotným dojmom. Vďaka poctivému vypracovaniu, materiálom a najmodernejším technológiám sa človek dokonca cíti, akoby sedel v aute prémiovej značky. Svoju rolu tu určite zohráva aj obrovský displej tiahnuci sa naprieč palubnou doskou, ktorý pozostáva z dvoch 12,3-palcových obrazoviek. Jedna slúži ako digitálny kokpit pred vodičom, druhá zastáva úlohu centrálneho dotykového displeja multimediálneho a informačného systému. Podobné riešenie v súčasnosti využíva aj Mercedes a mne sa to páči. Kia navyše novinke dopriala moderný infotainment, displeje majú peknú grafiku a rýchle reakcie, čo ešte zvyšuje pozitívny dojem.

Na vysokej úrovni je aj súbor parkovacích kamier vytvárajúcich 360-stupňový obraz, čím sa rapídne uľahčuje proces parkovania s rozmerným autom. K tomu si treba pripočítať výbornú audiosústavu Harman-Kardon, bezdrôtové nabíjanie mobilu, komfortné sedadlá s možnosťou vyhrievania i odvetrávania, športový posed, ergonomicky tvarovaný vyhrievaný volant a množstvo ďalších komfortných prvkov. Už rozumiete, prečo hovorím o tom, že Kia Sportage sa doťahuje na úroveň áut prémiových značiek? Hoci aj vpredu je priestoru pre pasažierov viac ako dostatok, bol som prekvapený, koľko miesta majú ľudia sediaci na zadných sedadlách. Úplne komfortne sa tu posadia aj vyššie postavy, priestor budú mať na kolená, chodidlá aj na hlavu. Sedáky sú vzadu navyše dostatočne dlhé a sklon operadiel si môžu cestujúci nastaviť presne podľa svojich potrieb. Mnou testované auto k tomu ponúkalo aj 3-zónovú klimatizáciu, vyhrievanie zadných sedadiel a USB-C porty umiestnené v bokoch predných sedadiel. Mäkčená lakťová opierka i sklápateľné stredné operadlo s držiakmi na nápoje sú samozrejmosťou. Jedinú menšiu výhradu mám k ambientnému osvetleniu, kde Kia trochu šetrila. Stredový tunel je osvetlený len v priestore okolo okrúhleho voliča prevodovky a priestor vo dverách nie je vôbec osvetlený.

Priestranný aj praktický

Objem batožinového priestoru sa v prípade novej Kie Sportage líši v závislosti od verzie, pretože naň vplýva najmä spôsob uloženia akumulátora pri elektrifikovaných verziách. Tak napríklad mild-hybrid má batériu práve pod podlahou kufra, čím sa zmenšuje jeho objem alebo hybrid, ktorý som mal na test ja, má akumulátor uložený pod zadnými sedadlami, čiže neuberá z miesta v kufri.

Práve preto je celkový objem kufra 587 dm3, pričom pod podlahou sa ešte nachádzala aj dojazdová rezerva. Kvitujem, že operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť pomocou páčky priamo z kufra a tiež, že sa tak vytvorí rovná podlaha bez schodu. Plusom je aj fakt, že stredné operadlo sa dá sklopiť nezávisle od ostatných, takže môžete ľahko prevážať dlhé predmety, napríklad lyže.

Pokrok v každom smere

Úplne prvá vec, ktorá ma na novej Kii Sportage počas jazdy upútala, bolo nastavenie jej podvozka. Pár dní predtým som jazdil na súrodeneckom modeli Hyundai Tucson, takže som hneď intuitívne porovnával. Musím povedať, že konštruktéri odviedli kus dobrej roboty, pretože takto má podľa mňa vyzerať a pracovať podvozok na aute tejto kategórie. Krásne komfortný – za celý týždeň som nedostal jediný kopanec do chrbta či zadku – a zároveň nie zbytočne uplávaný. Karoséria sa v zákrutách nenakláňa a podvozok nerozhodia ani krátke priečne nerovnosti.

Určite na tom má svoju zásluhu viacprvková zadná náprava i adaptívne tlmiče prislúchajúce k výbave GT-Line, ale ako hovorím: komu česť, tomu česť. Zaujalo ma aj ostré a priame riadenie, kde podľa mňa nastal oproti minulej generácii pokrok. S pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý som mal na testovacom aute k dispozícii, som si prejazdy zákrut dokázal užiť, čo pri iných SUV tejto triedy platí len zriedkavo. Vďaka batérii umiestnenej pod zadnými sedadlami – aj keď váži len 37,5 kg – je auto pocitovo dobre vyvážené a na ceste pôsobí, aspoň na mňa, ľahšie, než v skutočnosti je. Pohotovostná hmotnosť je 1 748 kg. Spokojný som bol aj so 7-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorej plynulá práca je o to dôležitejšia, keď ide o hybrid. Pod kapotou sa v takom prípade nachádza 1,6-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k), ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 44 kW (60 k). Kombinovaný výkon hybridnej sústavy predstavuje 169 kW (230 koní) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 265 Nm.

 

Zaujímavé je, že vrchol krútiaceho momentu je dostupný v škále od 1 500 do 4 500 otáčok. Ide o širokú škálu otáčok, čo vo výsledku znamená, že motor je prakticky kedykoľvek ochotný oprieť sa o krútiaci moment, v okamihu zareagovať a zatiahnuť. No pozor, nemyslite si, že Kia Sportage je v hybridnej verzii pretekár. Zrýchlenie z 0 na 100 za 8,3 sekundy naznačuje, že má silu, no asfalt vyložene netrhá. Ak ma niečo na aute za týždeň testovania sklamalo, tak to bola spotreba paliva. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu na úrovni 6,2 litra, ja som v zmiešaných podmienkach nevedel podliezť 7 litrov. Nie, nie je to extra veľa, ale ide o hybrid a tam človek očakáva nižšie čísla. Nižšie čísla sa však už v dnešnej dobe, bohužiaľ, nedajú očakávať pri cene. Kia Sportage Hybrid vo výbave GT-Line a s pohonom všetkých štyroch kolies stojí najmenej 40 390 eur.

 

Čo treba uznať

  • Výborné naladenie podvozka.

Čo nám chýbalo

  • Väčšie množstvo ambientného osvetlenia.

Čo nás prekvapilo

  • O niečo vyššia spotreba paliva, než udáva výrobca.

 

Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT-Line 

Cena (základ/test) 23 690/43 670 €

7 rokov alebo 150 000 km, prvé 3 roky bez obmedzenia km.

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri  5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1. Synchrónny elektromotor 44 kW (60 k) pri 1 600 – 2 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 264 Nm pri 1 600 ot.min-1. Celkový výkon 169 kW (230 k) pri 5 500 ot.min-1.  Emisie CO2 140 g/km.

 

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,3 s, vmax = 193 km/h, spotreba WLTP/test 6,2/7,3 l/100 km.

Ikonky

  • 230 V – nie
  • AUX – nie
  • USB-A – 1×
  • USB-C – 3×
  • Wi-fi – áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 587 dm3

Kia ProCeed GT: Z každého rožku trošku

Kia Sportage a konkurencia:

 

Kia Sportage

  • výborný podvozok
  • kvalitne spracovaný interiér
  • množstvo priestoru na zadných sedadlách
  • dizajn exteriéru
  • vyššia spotreba paliva

 

Hyundai Tucson

  • vysoký akustický komfort
  • dvojspojková prevodovka
  • štvorvalcový motor
  • dizajn exteriéru
  • stredový panel s centrálnym displejom

 

 

Honda CR-V

  • športový dizajn
  • nízka spotreba
  • priestrannosť
  • CVT prevodovka
  • multimediálny systém

 

 

Základné technické parametre

Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT-Line

 

Hyundai Tucson Hybrid 1,6 T-GDI 230k 4×4 Premium

 

Honda CR-V 2,0 e:HEV 2WD Sport Line
Cena základ/verzia/test [€] 23 690/43 670  29 090/39 750 29 090/39 750
Záruka 7 rokov alebo 150 000 km, prvé 3 roky bez obmedzenia km 5 rokov bez obmedzenia km, záruka na batériu 8 rokov/160 000 km 3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 150 000 na akumulátor a vysokonapäťovú sústavu
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný zážihový R4/16V + HEV preplňovaný zážihový R4/16 + HEV atmosférický zážihový R4/16V + HEV
Objem valcov [cm3] 1 598 1 598 1 993
Max. výkon – kombinovaný [kW (k)/ot.min-1] 169 (230)/5 500  169 kW (230 k)/

5 500

135 (184)/n. u.
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 265/1 500 – 4 500 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1 315/ n. u.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 8,3 8,0 8,6
Max. rýchlosť [km/h] 193 193 180
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 6,2 6,2 – 6,6 6,9
Test AM [l/100 km] 7,3 6,7 5,9
Emisie CO2 [g/km] 140 140 – 149 156
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4 515/1 865/1 650 4 500/1 865/1 650 4 600/1 855/1 689
Rázvor osí náprav [mm] 2 680 2 680 2 663
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 748/497 1 755/490 1 743/549
   

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov