Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda CX-60 nenecháva nič na náhodu, prvá jazda

Mazda CX-60 mieri do prémiového segmentu a Japonci nenechali nič na náhodu.

Prvé zoznamovacie jazdy s ňou som spolu s hŕstkou českých a slovenských novinárov absolvoval v portugalskom Estorile. Nebola to však klasická prezentácia, autá ktoré sme jazdili totiž boli predsériové a špecialistov Mazdy zaujímali naše názory. Motív prezentácie vlastne ani nebolo, aby nám predstavili vozidlo, ale aby sme im my dali spätnú väzbu – čo si o ňom myslíme, v čom ho majú ešte zlepšiť či doladiť a naopak čo sa nám páči.

Za všetkým hľadaj prácu

Celé to však začalo prezentáciou, v rámci ktorej nám predstavitelia automobilky poskytli technický „backround“. Obvykle sú prezentácie v ostatnom čase z veľkej časti o marketingových blá-blá-blá, ale tu bola ťažiskovou technika. A keď si vypočujete technikov, pochopíte koľko práce je za dosiahnutím každej jednej, zdanlivo aj tej najmenšej „blbostičky“. Napríklad na tom, aby ste mali na nohy viac miesta, na tom, aby sa karoséria pri prejazde nerovností nehojdala ale akoby plávala… Aby som tieto dve veci konkretizoval, pre dosiahnutie čo najväčšieho priestoru pre nohy vodiča a spolujazdca konštruktéri použili namiesto klasického hydrodynamického meniča elektronicky ovládanú mokrú lamelovú spojku, pre dosiahnutie plávajúceho pohybu karosérie nielenže optimalizovali zavesenie kolies a naladenie odpruženia, ale zmenili aj uhol záklonu čapov tak, aby bod, okolo ktorého sa pri prejazde nerovností pohybuje predná časť a zadná časť karosérie boli za autom. A to si ešte môžete byť istý, že tie informácie, ktoré sme dostali boli zjednodušené a oholené.

 

Správny prístup pre každého

Mazda CX-60 stojí na celkom novej platforme určenej pre primárny pohon zadných kolies, kde je motor uložený vpredu pozdĺžne, hnacia sila cez prevodovku a kardan smeruje dozadu a pre verzie s pohon všetkých štyroch kolies sa hnacia sila dopredu odoberá z rozvodovky za prevodovkou. Mazda sa na rozdiel od mnohých automobiliek nenecháva bezhlavo vtiahnuť do nie celkom zmysluplnej elektrifikácie všetkého čo má kolesá a namiesto toho presadzuje tzv. multi-solution approach. To znamená, že pre každé auto a každého zákazníka má prispôsobený pohon. Čo sa týka novej CX-60-ky, tak bude na výber 3,0-litrový benzínový šesťvalec e-Skyactiv-X a 3,3-litrový diesel s unikátnym spôsobom spaľovania DCPCI, pričom oba spomínané motory sú radové šesťvalce, čo je zárukou mimoriadne kultivovaného chodu, oba sú podporované 48 voltovou mild-hybridnou technológiou a oba prídu na trh neskôr. My sme testovali prvý plug-in hybrid Mazdy, ktorý využíva 2,5-litrový benzínový štvorvalec so 141 kW (200 k) a elektromotor so 129 kW (175 k), pričom baterka s kapacitou 17,8 kWh poskytuje deklarovaný dojazd na elektrinu 63 km. Kombinovaný výkon hnacej sústavy je 241 kW (327 k) a musím sa podeliť s vami o dve poznámky. Po prvé, ten výkon je skutočne cítiť, a čím vyššie otáčky motora, tým viac. Po druhé, zvukový prejav systému je doslova fascinujúci – pripomína mi totiž vysokootáčkový športový motor s kvílením kompresora. Hnaciemu agregátu výborne alternuje osemstupňová automatická prevodovka s planétovými prevodmi a spomínanou lamelovou spojkou. Keď trebárs vpálite do zákruty a razantne dobrzďujete, tak ešte pred zákrutou začne parádne podraďovať a to aj so štipľavým medziplynom. Akoby to ani nebolo veľké prémiové SUV. Dodávam, že prevodovka je vlastnej konštrukcie.

Páči – nepáči

Veľké uznanie si od nás konštruktéri vypočuli za naladenie riadenia. Je pomerne tuhé, prevodový pomer je naladený tak, že v každej situácii veľmi ľahko a intuitívne triafate správne natočenie volantu. Inými slovami, vôbec nemusíte rozmýšľať nad tým čo robíte s volantom, všetko ide prirodzene. K tomu však svojim dielom prispieva aj systém Kinematic Posture Control, ekvivalent systému G-Vectoring pre vozidlá so zadným náhonom a pohonom 4×4. A bonbónikom je, že vo volante máte krásnu spätnú väzbu. Zároveň ale musím povedať, že to riadenie je pri pomalej jazde v meste a pri parkovaní zbytočne tuhé. Preto jedna z našich pripomienok smerovala k variabilnému posilňovaču a vyššej asistencii v spomínaných situáciách. Ďalšia naša pripomienka bola, že podvozok možno nemusí byť až taký šoférsky orientovaný. S veľkým SUV bude málokto jazdiť tak, aby využil jeho potenciál a väčšina ľudí radšej uprednostní asi o niečo komfortnejšie naladenie. Priznám sa, aj sám by som to uprednostnil.

Páčila sa nám aj pozícia za volantom, ktorá je ďalším stelesnením japonského Jinba-Ittai, teda dokonalá rovnováha medzi jazdcom a koňom. A páčilo sa nám aj klasické priame ovládanie klimatizácie a tiež, že Mazda ponechala ovládanie centrálneho displeja cez otočný ovládač na stredovom tuneli. Zaujímavosťou je Mazda Driver Personalisation System, ktorý vás pri prvom usadnutí za volant pomocou kamery nasníma, nastaví polohu sedadla a volantu a vy ju môžete potvrdiť alebo si ich upraviť a potom si svoje nastavenie uložiť pod vlastným menom. A toto môže urobiť niekoľko vodičov. Po každom nastúpení potom auto podľa tváre upraví nastavenia auta podľa toho, kto je za volantom. Vo mne aj v ostatných novinároch zanechala nová Mazda CX-60 mimoriadne pozitívny dojem. Vidieť, že vstup do prémiového segmentu Japonci berú vážne a nenechávajú nič na náhodu.

Poznáme ceny, sú skvelé

Hoci sme testovali predsériový model, už je známy slovenský cenník. Zatiaľ však iba plug-in hybridu, ostatné motorizácie prídu na trhu až neskôr. Základná verzia Prime-Line začína na cene 50 760 eur, Exclusive-Line stojí 52 360 eur, Homura je za 54 710 eur a za top verziu Takumi zaplatíte 56 210 eur. Myslím si, že to sú vzhľadom na veľkosť auta, čo to auto ponúka a plug-in hybridný pohon absolútne bezkonkurenčné ceny.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov