Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Aprilia Tuareg 660 – Dobrodruh telom aj dušou

Aprilia Tuareg 660 má dobrodružstvo nielen v mene, ale aj vo svojej DNA.

Miestom novinárskej prezentácie bol brniansky Masarykov okruh a priznám sa, jedna časť
môjho ja bola v napätí a nedočkavo čakala, kedy konečne vysadnem na motorku, zaradím jednotku
a vyrazím na prvú jazdu, pretože chýry o novej Aprilii boli úžasné. Druhej sa však vôbec nechcelo ísť,
pretože ráno nebolo ani 10 stupňov a to je na moje staré kosti málo. Aj v ruskom filme je teplejšie.
Našťastie po prezentácii, než sme sa reálne dostali k motorkám, už slnko ako-tak zohrialo vzduch.

Nabitý elektronikou
Usporiadateľ avizoval jazdu po ceste a potom aj off-road. Na cestu sme vyrazili v skupinke 13
motoriek, v klasickej zostave – prvý bol líder, posledný zasa uzatvárací jazdec Aprilie. Dodávam, že na
moje prekvapenie sme jazdili na cestách v okolí, nie na okruhu. Ja som bol takmer na úplnom konci
kolóny a kto už jazdil v takejto skupine, ten vie, že čím viac vzadu, tým treba mať vyššie tempo, aby
ste stíhali na lídra. Takže som si cestu náramne užil. O to viac, že výber trasy bol výborný – mix
širokých a kvalitných ciest a úzkych akoby lesných ciest plných zákrut s nie práve kvalitným asfaltom.
Práve tu som ocenil podvozok, ktorý bol síce nastavený relatívne pevno, no príjemne tlmil každý typ
nerovnosti a navyše som z neho mal pocit, že tie nerovnosti mu nijako neubližujú. Ono sa tomu ani
nečudujem, veď Tuareg musí zvládať off-road plný skál, výmoľov, konárov, ale aj skoky atď., takže
nejaké tie záplaty a výtlky mu nemôžu uškodiť. Druhú vec, čo som oceňoval, je úžasný motor. Ten
pochádza z modelov RS 660 a Tuono 660, je však výrazne upravený pre účely Tuaregu 660. Ide
o paralelný radový dvojvalec so 659 cm 3 , 58,8 kW (80 k) a 70 Nm. Aby sa znížili straty pri expanzii, os
valcov je voči osi kľukového hriadeľa predsadená. Samotný motor má optimalizované časovanie
ventilov a motorovú mapu s ohľadom na dosahovanie vyššieho krútiaceho momentu v nízkych
a stredných otáčkach, teda na jazdu v teréne. Olejová vaňa je nižšia, čo umožnilo dosahovať
požadovanú svetlú výšku. Motor je v ráme uložený vo viacerých bodoch… zadné kyvné rameno nie je
zavesené priamo na motore, ale na pomocnom ráme. Samozrejmosťou je komplexná elektronika,
počnúc náklonovým ABS cez trakčnú kontrolu, brzdný moment motora až po mapy motora. Motorka
poskytuje 4 jazdné režimy – Urban, Expore, Off-Road a Individual.

Zábava graduje

Tam, kde sa končí cesta, tam sa začína skutočná zábava, aspoň to platí v sedle Aprilie Tuareg
660. Začnem tým, že plne nastaviteľný podvozok výborne absorbuje aj väčšie rázy od nerovností,
nevytrasie z vás dušu a poskytuje zdvihy 240 mm vpredu aj vzadu. Kolesá sú vypletané s bezdušovými
pneumatikami, vpredu s priemerom 21 palcov, vzadu 18. Svetlá výška je 240 mm a motor je zospodu
chránený pevným šusplechom. Pri výške sedadla 860 mm, mojej výške 176 cm a hmotnosti stroja 204
kg (suchá hmotnosť je 187 kg) som si v teréne musel dávať pozor na to, kde opriem motorku na
bočný stojan. Z väčšieho sklonu som ju skrátka nepostavil. Zaujímavosťou je nádrž, ktorá smeruje
dole a s ubúdajúcim množstvom paliva sa znižuje ťažisko. Pokračovať budem tým, že v off-roadovom
režime má motorka automaticky deaktivované zadné ABS, ale cez menu si môžete vypnúť ABS aj na
prednom kolese. Dodávam, že keď ho nevypnete, bude fungovať v špecifickom off-road režime a cez
menu si môžete doladiť aj ďalšie parametre. Uzavriem to ovládateľnosťou motocykla – dané jednak
reakciami motora na plyn a jednak polohou za riadidlami v sede aj v stoji. Riadidlá sú široké a sú
dostatočne vysoké, aby som so svojou výškou 176 cm ani v stoji v stúpačkách nemusel načahovať
ruky smerom nadol. Medzi stehnami je motorka úzka, takže ju dobre uchopíte stehnami. Sedadlo je
rovné a dlhé, aby ste vedeli presúvať váhu. Keď som hovoril o tom, že ráno bola zima, tak v off-roade
som ju už nielenže nevnímal, ale som sa riadne zapotil. A to nám organizátori vybrali menej náročný
terén.

Po krátkej ochutnávke mi neostalo nič iné, len dúfať, že sa mi túto motorku podarí vybaviť na
riadny redakčný test a budem na nej môcť najazdiť viac kilometrov. O to viac, že takýto typ motorky
je môj štýl. Apriliu Tuareg 660 môžete mať v troch farebných kombináciách – Acid Gold (žltá s
čiernou), Martian Red (červená s čiernou) a Indaco Tagelmust (biela s modrou), k dispozícii sú
originálne nosiče, bočné kufre a horný kufor, vyšší plexištít…

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov