Opel Astra: Ide po podstate (prvá jazda)
Šiesta generácia ikonického modelu Astra určite zaujme dizajnom, ale zlepšila sa v mnohých ďalších smeroch.
Na úvod musím povedať, že som sa sa prvé osobné stretnutie s novou Astrou celkom tešil. Z obrázkov som síce vedel, že nový Opel veľmi dobre vyzerá, ale nevedel som ako jazdí, ako sa správa na ceste a aký dojem v človeku zanecháva. Zvedavý som bol najmä preto, lebo som mal posledné roky pocit, že Astra sa začína ocitať tak trochu na okraji záujmu, teda aspoň u nás na Slovensku. Od detstva som bol totiž zvyknutý, že Opel Astra je jedným z najfrekventovanejších áut na našich cestách a teší sa veľkej obľube. Nebudem teraz menovať všetky faktory, ktoré sa podpísali pod dočasný ústup Astry z popredných priečok záujmu. Radšej poviem ako som rád, že ikona je späť v hre a treba s ňou vážne počítať.
Žiadna nuda
Prvý dojem je dôležitý nielen u človeka, ale aj vo svete áut. Najmä dnes je nevyhnutné, aby auto hneď a čo najviac zapôsobilo už svojim dizajnom. Myslím, že Opel v tomto prípade nenechal nič na náhodu a že nová Astra sa bude páčiť veľkému počtu ľudí. Dovolím si malé prirovnanie k Mazde 3, ktorá pred niekoľkými rokmi zažívala podobnú situáciu. Tiež sa začala pomaly vytrácať z našich ciest a tiež nie úplne právom. V roku 2014 ale prišla geniálne vyzerajúca tretia generácia a predajcovia nestíhali vypisovať objednávky. Ale späť k Astre, mimochodom, už jej šiestej generácii. Dizajnéri tu perfektne spojili retro prvky s modernými tvarmi. Eleganciu so športovým nádychom a ja uznávam, že som ešte nenatrafil na človeka, ktorému by sa nová Astra nepáčila. Ostro rezaný podpis Full-LED svetiel vpredu i vzadu, veľké trojfarebné disky kolies, kontrastná čierna strecha i spätné zrkadlá… no proste WAU!
Pocit športovosti
Keď som si prvý raz sadol za volant novej Astry na chvíľu som zneistel. Toto je naozaj Opel Astra? Mal som totiž pocit, že sedím v športovom aute. Nízko položené sedadlá s dobrým držaním tela, prístrojová doska orientovaná na vodiča, páka manuálnej prevodovky v ideálnej polohe a pedále pekne vysoko. Za mňa palec hore a som presvedčený, že mladá generácia vodičov a vodičiek bude mať na vec rovnaký názor ako ja. Neviem ako sa k tomuto postavia starší ľudia, ale pre nich má Opel v ponuke iné, zrejme omnoho vhodnejšie, modely. Perfektne tvarovaný volant s intuitívnym ovládaním základných funkcií prostredníctvom fyzických tlačidiel na mňa urobil dojem.
Pure Panel Pro, ako výrobca nazýva dvojicu digitálnych displejov prekrytých jedným krycím sklom, pôsobí moderným dojmom, obrazovky majú peknú grafiku, prehľadné menu a rýchle reakcie. Aby som bol ale úprimný, nie všetko v rámci interiéru ma úplne nadchlo. Lesklý klavírny lak na povrchu stredového tunela je podľa mňa krok mimo. Už teraz na ňom boli drobné škrabance a more odtlačkov a šmúh. Pogumovaný plast na zaťahovacej roletke pod palubnou doskou je síce odolný, ale tiež nevyzerá práve hodnotne. Nie žeby tieto detaily úplne kazili dojem z interiéru, ale ak by si dal Opel viac záležať, mohlo to byť vo výsledku geniálne. Aby som bol ale spravodlivý musím povedať, že sa bolo treba prispôsobiť základnej cene 17 490 eur a to je nepriestrelný argument.
Jazda je zážitok
Ja som si na prvé zoznámenie s novou Astrou vybral verziu GS-Line s 1,2-litrovým preplňovaným benzínovým trojvalcom s výkonom 96 kW a 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Presne takto by som si to zvolil aj v prípade, že by som si auto chcel sám kúpiť. Motor ma síce skromnejší objem a len tri valce, ale je mimoriadne potentný a živý. Maximálny krútiaci moment 230 Nm je dostupný už od hranice 1 750 otáčok, takže dokáže ponúknuť aj mnoho zábavy. Chválim spôsob, akým je odstupňovanie jednotlivých prevodov zladené s motorom ale aj samotné dráhy radenia prevodovky. Nie je to síce úplná špička, ale ide o dôstojný štandard. Pokiaľ si vyslovene nepotrpíte na automate, potom je 6-stupňový manuál super voľba.
Aj z podvozka som ostal milo prekvapený. Nejde len o príkladné tlmenie nerovností, ale aj o spôsob akým kolesá komunikujú s vodičom a dávajú mu prehľad o aktuálnej situácii. Nepredstavujte si však ultra tvrdé naladenie podvozka zamerané na športovú jazdu a maximálnu stabilitu za každých podmienok, to by Astre ani nepristalo. Jej ide skôr o komfort a pohodlie ale v rozumnej miere k tomu, aby vodič nestratil cit. Spotrebu som prvých pár kilometrov počas zoznamovacej jazdy neriešil, takže úprimne poviem, že neviem. Počkáme si spoločne na plnohodnotný redakčný test. Zatiaľ ale môžem povedať, že (až na pár detailov) vo mne nová Astra zanechala výborné pocity a myslím si, že sa postupne znovu vráti tam, kam patrí. Vitaj späť, legenda!
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov