Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-AMG EQE – 2 nové plnoelektrické vysokovýkonné sedany

Mercedes-AMG konzekventne dláždi cestu budúcnosti jazdného výkonu a rozširuje svoje portfólio produktov s akumulátorovými elektrickými vysokovýkonnými modelmi. Novinkou v programe sú oba sedany pre podnikateľov Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC a Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Sú založené na elektrickej a exkluzívnej architektúre luxusnej a vyššej triedy Mercedes (EVA2). Riešenia špecifické pre AMG, najmä v oblasti pohonu, podvozka, bŕzd, zvuku, dizajnu exteriéru a interiéru, ako aj prvkov výbavy, garantujú dynamický a emocionálny jazdný zážitok AMG.

Oba nové modely Mercedes-AMG EQE ponúkajú koncepciu pohonu orientovanú na výkon s dvoma elektromotormi. Výkonné elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej náprave, ponúka zároveň plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorý prenáša hnaciu silu na vozovku vo všetkých jazdných podmienkach. Výkonové spektrum siaha od 350 kW (476 k) v modeli EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modeli EQE 53 4MATIC+ s voliteľným balíkom AMG DYNAMIC PLUS a funkciou zvýšenia výkonu. Maximálny krútiaci moment sa pohybuje od 858 do 1 000 Nm.


Elektromotory špecifické pre AMG pre dokonale vyvážený jazdný výkon

Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Charakteristika, ktorá je dôsledne orientovaná na výkonnosť, je zrejmá už z hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Okrem toho sa elektrické stroje vyznačujú optimálnou rovnováhou medzi zvýšením výkonu, účinnosťou a zvukovým komfortom. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC sú nastavené a riadené špecificky pre AMG. V prípade modelu EQE 53 4MATIC+ disponujú elektromotory špecifické pre AMG prispôsobenými vinutiami a balíkmi plechov, vyššími elektrickými prúdmi a špecifickými invertormi. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda ešte vyšší výkon, ktorý je citeľný najmä pri zrýchľovaní a v maximálnej rýchlosti.

Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu, ktoré je založené na dvoch vinutiach, pričom každé z vinutí má tri fázy. Stator s priťahovacím vinutím zabezpečuje mimoriadne silné magnetické pole.

To všetko dopĺňa vysokozaťažiteľná tepelná koncepcia, ktorá umožňuje opakované zrýchľovacie manévre s nemenným vysokým výkonnom. Základom prepracovanej konštrukcie je takzvaná vodná kopia v hriadeli rotora, ktorá zabezpečuje chladenie rotora. Ďalšími chladiacimi prvkami v okruhu chladenia, ktoré sú špecifické pre AMG, sú špeciálne rebrá na statore a ihlicová štruktúra kolíkových rebier na invertore, ktorý je vyrobený z vysokovýkonného keramického materiálu. K tomu sa pridáva výmenník tepla prevodového oleja: okrem chladenia sa pri studenom štarte olej aj predhrieva, aby sa zvýšila efektivita

Nová generácia akumulátorov s kapacitou 90,6 kWh
Nové modely Mercedes-AMG EQE sú vybavené 328-voltovým vysokovýkonným akumulátorom pohonu, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Jeho využiteľná kapacita energie je 90,6 kWh a pozostáva z desiatich modulov s celkovo 360 článkami typu pouch. Aj systém manažmentu akumulátora je v prípade modelu EQE 53 nastavený špecificky pre AMG. Jazdné programy „Šport“ a „Šport+“ sú orientované na výkonnosť, jazdný program „Komfort“ je orientovaný na dojazd. Generácia akumulátora sa vyznačuje vysokou energetickou hustotou a vysokým nabíjacím výkonom. Novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií vzduchom pre systém manažmentu akumulátora pre priebežné zlepšovanie počas životného cyklu. Model EQE 53 4MATIC+ okrem toho disponuje zväzkom vedení špecifických pre AMG, ktorý je prispôsobený vyššiemu výkonu. Veľký krok vpred z hľadiska trvalej udržateľnosti sa dosiahol v oblasti chémie článkov: obsah kobaltu sa znížil na desať percent. Optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1.

Mercedes EQE: Elektrický biznis sedan

Krátke časy nabíjania vďaka inteligentnému teplotnému manažmentu
Ďalšou výhodou novej generácie akumulátorov sú krátke časy nabíjania. Akumulátor energie možno nabíjať jednosmerným prúdom do 170 kW na rýchlonabíjacích staniciach. V tomto prípade možno nabiť vozidlo na 180 kilometrov (WLTP) za 15 minút. Vďaka palubnej nabíjačke možno elektrifikované vozidlo AMG nabiť výkonom 11 kW alebo voliteľne striedavým prúdom do 22 kW celkom komfortne doma alebo na verejných nabíjacích staniciach. V Japonsku bude možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. Túto možnosť dopĺňajú inteligentné programy nabíjania, ktoré možno automaticky aktivovať podľa lokality. S funkciami ako nabíjanie, ktoré je mimoriadne šetrné k akumulátoru, sú procesy ešte efektívnejšie.

Podiel na skrátení časov nabíjania má aj efektívny teplotný manažment. Keď je Navigácia s Elektrickou inteligenciou aktivovaná, akumulátor sa počas jazdy predhreje alebo ochladí, aby na mieste nabíjania dosiahol optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie. Želaný teplotný rozsah akumulátora sa dosahuje pomocou okruhu chladenia a v ňom integrovaného prihrievača PTC (Positive Temperature Coefficient).

Konštrukcia akumulátora je orientovaná na zabezpečenie optimálnej prevádzkovej teploty zásobníka energie vo všetkých podmienkach používania. Hliníkové zväzkové profily rámu akumulátora majú určené chladiace dutiny, cez ktoré prúdi chladiace médium. Inteligentný teplotný manažment a manažment nabíjania sa celkovo stará o to, aby boli po dlhú dobu zachované vysoké nabíjacie prúdy.

Akumulátor sa vyznačuje aj dlhou životnosťou. Podstatnou mierou k tomu prispieva funkcia Nabíjanie ECO: inteligentné riadenie zmierňuje zaťaženie akumulátora počas nabíjania, čím spomaľuje prirodzený proces starnutia akumulátora. Výhody pre zákazníka prináša aj funkcia prerušenia nabíjania: nabíjanie je možné pozastaviť vo voľne voliteľných časoch, napríklad na neskoršie využitie výhodnejšieho nočného prúdu. Dokladom o dlhej životnosti vysokovoltových akumulátorov je certifikát akumulátora. Tento certifikát platí do desiatich rokov alebo do jazdného výkonu 250 000 kilometrov.

Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC a 4MATIC+
Sériový, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC (EQE 43) alebo 4MATIC+ (EQE 53) prenáša silu motorov na cestu. Na rozdiel od minulosti znamená „+“ v 4MATIC+ nielen plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorým disponujú EQE 43 a EQE 53, ale aj celkové plus v oblasti výkonu a dynamiky, ktoré EQE 53 ponúka. V oboch modeloch systém plynule rozdeľuje hnacie momenty medzi prednou a zadnou nápravou podľa jazdnej situácie: v porovnaní s mechanickým náhonom na všetky kolesá špecifický elektrický systém zabezpečuje výrazne rýchlejšiu reakciu. Krútiaci moment sa kontroluje 160-krát za sekundu a je k dispozícii podľa potreby. Momenty sa rozdeľujú v závislosti od zvoleného jazdného programu: program Komfort je orientovaný na maximálnu efektívnosť, v programe Šport a Šport+ sa sila rozdeľuje s ťažiskom za stredom rázvoru v zmysle vyššej priečnej dynamiky.

Sériovo s riadením zadnej nápravy
Oba modely Mercedes-AMG EQE sú sériovo vybavené riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies až 3,6 stupňa podporuje agilné jazdné vlastnosti. Súhra riadenia prednej a zadnej nápravy je navrhnutá tak, aby sa pri jazde v meste a mimo mesta dosahovali agilné reakcie s nízkou silou vynakladanou na riadenie. Pri rýchlostiach pod 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Mercedes-AMG EQE vďaka tomu jazdí obratne, s ľahkosťou a agilne. To má mimoriadne pozitívny účinok pri odbočovaní, svižných zmenách smeru jazdy a manévrovaní. Od rýchlosti presahujúcej 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo náhle vyhýbacie manévre.

Pre individuálny jazdný zážitok: jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT
Vodič môže stlačením tlačidla zmeniť jazdné vlastnosti, čím ich prispôsobí konkrétnej situácii alebo svojej preferencii. Tieto prispôsobenia umožňuje päť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT „Klzká vozovka“, „Komfort“, „Šport“, „Šport+“ a „Individuálny“. Programy pokrývajú široké spektrum: od vysokého komfortu až po výrazné športové vlastnosti. Dôležité parametre ako charakteristika pohonu a výkonu, nastavenie podvozka, Dynamika AMG o.i. s krivkou závislosti krútiaceho momentu otáčania volantom a ZVUKOVÝ ZÁŽITOK AMG sú obsiahnuté v zvolenom jazdnom programe. Maximálny hnací výkon možno získať v jazdnom programe „Šport+“ alebo vo všetkých jazdných programoch podradením dorazovým spínačom. V jazdných programoch (okrem programu „Šport+“) je maximálny výkon upravený tak, aby sa zvýšila efektívnosť a znížila spotreba.

Jazdný program EQE 43 4MATIC EQE 53 4MATIC+
Klzká vozovka 50 % výkon (= 175 kW) 50 % výkon (= 230 kW)
Komfort 85 % výkon (= 300 kW) 80 % výkon (= 368 kW)
Šport 90 % výkon (= 325 kW) 90 % výkon (= 414 kW)
Šport+ 100 % výkon (= 350 kW) 100 % výkon (= 460 kW)
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART bez funkcie zvýšenia výkonu 100 % výkon (= 350 kW) 100 % výkon (= 460 kW)
Funkcia PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu (obsiahnutá v balíku AMG DYNAMIC PLUS) nedodáva sa 110 % výkon (= 505 kW)

 

Technické údaje

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+
Elektrické stroje Typ Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM)
Max. hnací výkon (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) kW (k) 350 (476) 460 (626)/505 (687)
Max. hnací moment (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) Nm 858 950/1 000
Pohon Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) s 4.2 3,5/3,3
Maximálna rýchlosť (bez/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) km/h 210 220/240
Kapacita energie akumulátora, využiteľná kWh 90.6 90.6
Menovité napätie Volty 328 328
Max. rekuperačný výkon kW 260 260
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) kW Nov-22 Nov-22
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom kW 170 170
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP) kWh/100 km 22,5 – 19,7 23,2 – 20,3 (predbežne)
Emisie CO₂ (WLTP) g/km 0 0
Trieda efektívnosti A+ A+
Dojazd (WLTP) km 462 – 533 444 – 518 (predbežne)
Prevádzková hmotnosť (podľa ES) kg 2 525 2 525
Dĺžka/šírka/výška mm 4 964/1 906/1 492 4 964/1 906/1 492
Objem batožinového priestoru (podľa VDA) l 430 430

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov