Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Mercedes EQE: Elektrický biznis sedan

Len niekoľko mesiacov po spustení výroby modelu EQS predstavuje značka Mercedes-EQ ďalší model, ktorý je založený na elektrickej architektúre vyvinutej pre elektrické vozidlá – je ním nový sedan EQE.

Novinka ponúka všetky podstatné funkcie EQS v o čosi kompaktnejšom formáte. Modelová paleta bude v čase uvedenia na trh zahŕňať najprv dva varianty: EQE 350 s výkonom 215 kW, ako aj ďalší model. Vysokovýkonné varianty s výkonom okolo 500 kW sú v štádiu plánovania. 

V porovnaní s luxusným korábom EQS má EQE elegantnejší vzhľad, o čosi kratší rázvor, kratšie previsy a natiahnutejšie boky. Previsy a predná časť sú krátke, zadná časť vytvára dynamický akcent. Kolesá, ktoré sú umiestnené v jednej rovine s vonkajším okrajom blatníka, s rozmermi 19 až 21 palcov dodávajú EQE atletický charakter.

Vonkajšími rozmermi (dĺžka/šírka/výška: 4 946/1 961/1 512 milimetrov) je EQE porovnateľná s modelom CLS. Rovnako ako CLS aj EQE má pevné zadné okno a veko batožinového priestoru. Rozmer interiéru dokonca výrazne prekonáva súčasnú Triedu E (konštrukčný rad 213), napríklad pokiaľ ide o priestor na plecia vpredu (plus 27 mm) alebo dĺžku interiéru (plus 80 mm). 

Stvárnenie interiéru a vysoký komfort ovládania

Popri veľkej stredovej dotykovej obrazovke, ktorá sa dodáva na želanie, tvorí kompletnú prístrojovú dosku výrazná širokouhlá obrazovka. Určuje estetiku celého kokpitu a interiéru. Obrazovky s vysokým rozlíšením pod spoločným krycím sklom zdanlivo plynulo prechádzajú do seba. Grafické stvárnenie jednotlivých obsahov systému MBUX je zladené. 

S OLED displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. V Európe si smie spolujazdec prezerať dynamický obsah ako videá, televíziu alebo internet aj počas jazdy. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky zatmaví. 

Pás ventilačných dýz sa tiahne po celej šírke a je zároveň mimoriadne plochý. Krajné dýzy majú dizajn turbín. Vytvárajú kontrast medzi špičkovou jemnou mechanikou a digitálnym, skleným zobrazovacím svetom. 

Najnovšia generácia systému MBUX, ktorá bola prednedávnom predstavená v EQS, je aj na palube EQE. Vďaka učenlivému softvéru sa koncepcia zobrazovania a ovládania úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve používateľ nemusí prechádzať vedľajšími ponukami ani zadávať hlasové príkazy. Najdôležitejšie aplikácie sú ponúknuté na najvyššej úrovni zobrazenia podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu. 

Efektívny pohon

Najprv bude na trh uvedená verzia EQE 350 s výkonom 215 kW. Nasledovať budú ďalšie verzie. Všetky vozidlá EQE majú elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS) na zadnej náprave. Verzie s náhonom 4MATIC, ktoré budú uvedené neskôr, sú navyše vybavené aj hnacím ústrojenstvom eATS na prednej náprave. Elektromotory sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). V prípade elektromotorov PSM je rotor motora na striedavý prúd vybavený permanentnými magnetmi a nemusí byť zásobovaný elektrickým prúdom. K výhodám tohto druhu konštrukcie patrí vysoká hustota výkonu, vysoká účinnosť, ako aj vysoká stálosť výkonu. Elektromotor na zadnej náprave je mimoriadne výkonný vďaka šesťfázovému vyhotoveniu: má dve vinutia, každé z vinutí má tri fázy.

Lítium-iónový akumulátor v EQE má desať modulov a využiteľnú kapacitu energie 90 kWh. Vo vlastnej réžii vyvinutý inovatívny softvér na manažovanie akumulátora umožňuje aktualizácie vzduchom (OTA). Manažment energie EQE tak zostane aktuálny počas celého životného cyklu.

V oblasti trvalej udržateľnosti chemického zloženia článkov akumulátora nastal veľký pokrok: optimalizovaný aktívny materiál pozostáva z niklu, kobaltu a mangánu v pomere 8:1:1. Podiel kobaltu sa tým znižuje na menej ako desať percent. Nepretržitá optimalizácia recyklovateľnosti je súčasťou komplexnej stratégie akumulátorov od značky Mercedes-Benz.

Najdôležitejšie technické údaje

EQE 350
Pohon
Elektrický stroj Typ Synchrónny motor s permanentnými magnetmi
Výkon  kW 215
Krútiaci moment Nm 530
menovité napätie Volty 328,5
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) kW 11/22
Čas nabíjania striedavým prúdom, trojfázové nabíjanie (11/22 kW) h 8,25/4,25
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom kW 170
Čas nabíjania z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)[3] min 32
Nabíjanie jednosmerným prúdom: max. dojazd po 15 minútach[4] (WLTP) km 250
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výška  mm 4 946/1 961/1 512
Rázvor mm 3 120
Priemer otáčania (bez riadenia zadnej nápravy/s riadením zadnej nápravy 4,5°/ s riadením zadnej nápravy 10°) m 12,5/11,6/10,7
Objem batožinového priestoru podľa VDA L 430
Spotreba a dojazd
Spotreba elektriny (WLTP) kWh/100 km 19,3-15,7
Emisie CO2 (WLTP) g/km 0
Dojazd (WLTP) km 545-660

 

Nemenná vysoká výkonnosť a viacnásobné zrýchlenia bez poklesu výkonu sú charakteristickými znakmi filozofie pohonu EQE. Patrí sem prepracovaná koncepcia teplotného manažmentu, ako aj viacero variantov spätného získavania energie prostredníctvom rekuperácie. Počas nej sa nabíja vysokovoltový akumulátor tak, že mechanický otáčavý pohyb sa v deceleračnom režime alebo v režime brzdenia premieňa na elektrickú energiu. Vodič môže zvoliť spomalenie v troch stupňoch (D+, D, D), ako aj manuálne zvoliť funkciu kĺzania pomocou radiacich páčok za volantom.  

Asistent ECO ponúka rekuperáciu optimalizovanú podľa situácie – intenzita spomaľovania sa mení tak, aby sa celkovo dosahoval najefektívnejší spôsob jazdenia. Vozidlo bude spomaľovať s čo najvyššou intenzitou rekuperácie aj pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu. Toto spomaľovanie prebieha dokonca až do úplného zastavenia, napríklad pred svetelnou križovatkou. Vodič na to teda nemusí použiť brzdový pedál – je to jazdenie čisto s použitím jedného pedála. 

Vysoký komfort a zvukové svety ako kontrastný program

Ako sedan s vekom batožinového priestoru má EQE dobré koncepčné predpoklady na vysoký komfort so zreteľom na hlučnosť a vibrácie. K tomu sa pridalo množstvo opatrení. V prípade elektrických hnacích ústrojenstiev (eATS) sú magnety v rotoroch umiestnené tak, aby boli optimalizované so zreteľom na NVH (takzvaný plechový rez). Okrem toho sú ústrojenstvá eATS po celom obvode prekryté špeciálnou penou, ktorá tlmí prenos hluku a vibrácií do vozidla. Veko invertora má sendvičovú konštrukciu. Ústrojenstvá eATS sú prostredníctvom elastomérových ložísk dvojnásobne oddelené od karosérie. 

Vysokoúčinné konštrukčné diely zabezpečujú súvislú zvukovú izoláciu od priečnych nosníkov pod čelným sklom až po podlahu batožinového priestoru. Už v holej karosérii sú v mnohých nosníkoch použité akustické penové materiály. 

Podvozok so vzduchovým pružením a riadenie zadnej nápravy 

Podvozok novej EQE s viacprvkovou nápravou vpredu a nápravou s priestorovým zavesením kolies vzadu je konštrukčne veľmi podobný podvozku novej Triedy S. Na želanie sa EQE dodáva so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Vďaka riadeniu zadnej nápravy (mimoriadna výbava) je EQE pocitovo v meste taká obratná ako kompaktné vozidlo. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až desať stupňov. Priemer otáčania sa s riadením zadnej nápravy zmenšil z 12,5 na 10,7 metra. 

Pohodlné nabíjanie vo veľkej sieti možností nabíjania

S novou funkciou služby Mercedes me Charge Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) možno model EQE nabíjať na verejných nabíjacích staniciach kompatibilných s funkciou Pripojiť a nabíjať ešte pohodlnejšie: pripojením nabíjacieho kábla sa automaticky spustí nabíjanie, zákazník sa už nemusí ďalej autentifikovať. Komunikácia medzi vozidlom a nabíjacou stanicou prebieha priamo prostredníctvom nabíjacieho kábla. 

Rovnako ako predtým aj teraz zákazníci služby Mercedes me Charge profitujú z integrovanej platobnej funkcie s automatickou platobnou operáciou. Zákazník jednorázovo zadá svoj spôsob platby. Každé nabíjanie sa následne automaticky odráta – a to aj v zahraničí. Jednotlivé nabíjania budú každý mesiac zostavené v prehľadnej faktúre. 

Mercedes me Charge je jednou z najväčších nabíjacích sietí na svete: aktuálne má k dispozícii viac ako 530 000 nabíjacích miest s možnosťou nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v 31 krajinách, z čoho sa viac ako 200 000 nabíjacích miest nachádza v Európe. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo energie, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge, natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov