Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Audi dáva zelenú syntetickej nafte

Nafta HVO sa vyrába z odpadu, napríklad z použitého stolného oleja.

Značka Audi schválila naftu HVO z obnoviteľných zdrojov pre mnoho verzií svojich vznetových motorov V6 TDI. Syntetická nafta HVO sa pritom vyrába z odpadu.

Audi uskutočňuje – rovnako ako celý koncern Volkswagen – víziu mobility s neutrálnou bilanciou emisií CO2 a klimaticky neutrálna bilancia plánuje dosiahnuť do roku 2050. Audi sa pritom najviac zameriava na akumulátorové elektromobily, ale okrem toho tiež zvyšuje ekologickosť svojich spaľovacích motorov. Výrobca z Ingolstadtu teraz schválil naftu HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) z obnoviteľných zdrojov pre mnoho aktuálnych verzií šesťvalcových vznetových motorov Audi.

„S našou stratégiou Vorsprung 2030 sledujeme jasný cieľ uvádzať od roku 2026 na globálny trh nové modely výhradne s elektrickým pohonom. Tak robíme zásadné kroky na ceste k mobilite s neutrálnou bilanciou emisií CO2. Súčasne optimalizujeme naše aktuálne portfólio spaľovacích motorov s cieľom zvýšiť hospodárnosť a znížiť emisie. Teraz preto vytvárame technické predpoklady pre používanie trvale udržateľných palív, medzi ktoré patrí aj nafta HVO,“ tvrdí Oliver Hoffmann, člen predstavenstva Audi zodpovedný za technický vývoj.

Palivá z obnoviteľných zdrojov (reFuels) umožňujú prevádzkovať spaľovacie motory spôsobom, ktorý je ohľaduplnejší voči klíme. Sú osvedčeným prostriedkom, ako dosiahnuť odklon od používania fosílnych palív, a to ako v krátkodobom horizonte, tak aj po roku 2033, keď v Európe opustí montážnu linku posledný automobil značky Audi so spaľovacím motorom. Modely Audi so vznetovými agregátmi V6 s výkonom až 210 kW môžu čerpať tzv. naftu HVO podľa európskej normy EN 15940.

Skratka HVO znamená Hydrotreated Vegetable Oil – po slovensky „hydrogenovaný rastlinný olej“. S týmto trvale udržateľným palivom je možné  znížiť emisie CO2 v porovnaní s fosílnou naftou o 70 až 95 %. Ďalšou výhodou nafty HVO je výrazne vyššie cetanové číslo, ktoré umožňuje oproti bežnej nafte hospodárnejšie a čistejšie spaľovanie. Obnoviteľné syntetické palivá by mohli postupne nahradiť fosílnu naftu.

„O približne 30 % vyššie cetanové číslo nafty HVO zvyšuje zápalnosť paliva vo valcoch, čo predstavuje citeľný prínos predovšetkým pri studenom štarte. Pred schválením paliva HVO sme pri špecifických testoch overili jeho vplyv na rôzne diely motoru, výkonovú charakteristiku a emisie výfukových plynov,“ povedal  Matthias Schober, vedúci vývoja pohonov V-TFSI, TDI a PHEV v spoločnosti Audi. Pritom uprednostnili varianty motorov vyrábané v najväčších počtoch, aby možnosť používať palivá z obnoviteľných zdrojov získalo čo najviac zákazníkov.

HVO sa vyrába z odpadu, napríklad z použitého stolného oleja z potravinárskeho priemyslu alebo zo zvyškov pochádzajúcich z poľnohospodárstva. V procese hydrogenácie dochádza k reakcii s vodíkom. Oleje sa tak premieňajú na uhlovodíkové reťazce. Vlastnosti rastlinných olejov sa tak prispôsobia požiadavkám na použitie v vznetových motoroch. Tieto palivá je možné primiešavať do bežnej nafty, aby nahradila časť fosílneho paliva, alebo je ich možné používať zo 100 % ako čisté palivo.

HVO patrí do kategórie palív BTL (Biomass-to-Liquid), vyrábaných premenou biomasy na kvapalné palivo. Okrem BTL je možné syntetickou naftu produkovať ďalšími procesmi, napríklad GTL (Gas-to-Liquid; zo zemného plynu) alebo PTL (Power-to-Liquid; z elektrickej energie). V poslednom uvedenom prípade sa HVO získava trvale udržateľne z ekologicky vyrábanej elektrickej energie, vody a CO2 z atmosféry. Pre tieto palivá podľa normy EN 15940 sa používa súhrnné označenie XTL (X-to-Liquid), pričom X symbolizuje variabilnú štartovaciu zložku.

Týmto symbolom sú tiež označené čerpacie stojany s príslušnými palivami. Schválené modely Audi majú nálepku XTL na viečku palivovej nádrže. Palivo HVO môžu čerpať všetky vznetové motory V6 s výkonom až 210 kW pre modelový rad A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, ktoré vyrobili od polovice februára 2022. Pre Q5 bude schválenie paliva HVO nasledovať na začiatku marca, pre model A6 allroad vo verziách s výkonom až 180 kW v lete. Značka Volkswagen umožní čerpanie trvale udržateľnej nafty majiteľom vozidla Touareg vo výkonových variantoch 170 kW a 210 kW.

V Európe sú navyše pre prevádzku na HVO schválený tiež od júla 2021 vyrábané vznetové štvorvalce v modeloch Audi A3, Q2 a Q3. V modeloch A4, A5, A6, A7 a Q5, ktorých základom je modulárna platforma s pozdĺžne uloženým motorom, môžu naftu HVO spaľovať od poloviny vlaňajšieho roku radové štvorvalce TDI dodávané pre trhy vo Švédsku, Dánsku a Taliansku, pretože v týchto krajinách je trhový dopyt zatiaľ najvyšší. Nafta HVO je k dispozícii už na viac než 600 čerpacích staniciach na starom kontinente.

Majoritná časť sa nachádza v škandinávskych krajinách, kde sú požiadavky na ekológiu mimoriadne prísne. V Nemecku je nafta HVO ponúkaná zatiaľ len ojedinele, ale počet čerpacích staníc sa postupne zvyšuje. Dôvodom je skutočnosť, že technická norma EN 15940 pre palivá nie je doteraz uvedená v nemeckej legislatíve pre kvalitu palív. Značka Audi získala z rôznych pilotných projektov, napríklad z prevádzkových zariadení PTG (Power-to-Gas) na výrobu zemného plynu pomocou ekologickej elektrickej energie, cenné skúsenosti na výrobu trvale udržateľných palív.

Tieto skúsenosti, využívané v celom koncerne Volkswagen, sú okrem toho tiež dôležitým základom pre vývoj konceptov energetického systému, ktorý by bol celkovo trvale udržateľný. Koncern spolupracuje s ropnými spoločnosťami a ďalšími dodávateľmi energie. A svoje technické know-how využíva k tomu, aby bola zaistená kompatibilita súčasných motorov s palivami kategórie „reFuels“. Napríklad na čerpacích staniciach vo výrobných závodoch Audi v Ingolstadte a Neckarsulme sa nádrže vozidiel plnia ekologickou naftou R33 Blue Diesel.  Táto nafta má podiel zložiek z obnoviteľných zdrojov až 33 %.

R33 ponúka dve veľké výhody: Hlavne znižuje emisie CO2 najmenej o 20 percent v porovnaní s fosílnou naftou, pokiaľ sa zohľadňuje celková bilancia od ťažby až po spotrebu. Za druhé sa jedná o prémiové palivo, ktoré má vďaka špeciálnym aditívam pozitívny vplyv na opotrebenie a životnosť motoru. Nafta R33 Blue Diesel spĺňa dnes bežnú normu EN 590. V praxi to znamená, že je teda schválená pre použitie vo všetkých vozidlách poháňaných vznetovým motorom – a to aj staršieho dátumu výroby.

Na vývoji tohoto paliva sa zásadne podieľali odborníci z koncernu Volkswagen, ktorí svoje znalosti uplatnili pri príprave tejto ekologickej nafty pre uvedenie na trh. Nové palivo je k dispozícii nielen na čerpacích staniciach vo výrobných závodoch značiek Audi a Volkswagen, ale tiež na niektorých verejných čerpacích staniciach. V Nemecku je však stále štandardom fosílna nafta s až 7% podielom bionafty, ktorá je na čerpacích staniciach označená symbolom „B7“.

Onedlho bude navyše nasledovať palivo R33 Blue Gasoline pre zážihové motory – benzínová obdoba nafty R33 Blue Diesel. Rovnako ako ekologickú naftu môže aj tento benzín používať kompletný súčasný vozidlový park. Značka Audi plánuje spoločne s celým koncernom Volkswagen schválenie ďalších spaľovacích motorov pre používanie syntetických palív z obnoviteľných zdrojov, čím podporí proces odklonu od fosílnych palív.

-jj-, zdroj a foto: Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov