BMW M240i xDrive – Made in Mexico, perfected by M Performance, prvá jazda
BMW 2 Coupé skutočne udržiava rodinnú tradíciu, ktorú začal kedysi slávny a uctievaný rad 3 aj keď je teraz už pôvodom z Mexika.
Nezvyknem dávať anglické názvy, titulky, či výrazy. Tu som však spravil výnimku, tak mi ju prosím odpusťte. Auto je pôvodom z Mexika, dotiahnuté do dokonalosti je ale od M Perfromance.
Pri dizajnových novinkách, kedy sa niečo nové líši od toho zaužívaného, mi stále chvíľku trvá, kým si na nich zvyknem. A podobne som hľadel minulý rok aj na fotky, či videá novej generácie BMW 2 Coupé. Už vtedy mi strašne pripomínala prvú generáciu BMW 3 (E21), a práve túto novú generáciu G42 – žeby ten násobok čísiel bol len náhoda? – vnímam ako zrodenie ďalšej malej legendy.
Ešte jeden taký malý pozitívny dojem, hneď po príchode k autu. Intenzívne vo mne zaúradovali endorfíny, keď som zbadal, že importér si pripravil verziu vo fialovej farbe, a vo mne automaticky vzplanuli spomienky na legendárny odtieň Techno violet, ktoré preslávili BMW M3 (E36) a M5 (E34). Teraz sa však označuje ako Thundernight.
Nevšedné plnohodnotné štvormiestne coupé si viete dopriať so štvorvalcovou naftovou motorizáciou (220d), alebo so štvor- (220i a 230i) a šesťvalcovými preplňovanými zážihovými motormi (M240i xDrive). Samozrejme, asistuje aj mildhybridná technológia a nanešťastie absentuje manuálna prevodovka. Slabšie verzie sú dostupné s pohonom zadnej nápravy, ja som si vyskúšal tú najsilnejšiu označovanú ako M240i xDrive, čiže s pohonom všetkých kolies.
Dizajn
Prejdime od histórie a sentimentu k dizajnu, ktorý má podľa mňa bližšie k extravagancii ako ku konzervativizmu. Mňa pri pohľade spredu najprv zaujala jednoduchá single optika predných svetiel, a práve preto mi pripomína prvú generáciu trojky. Medzi nimi sú široké čierne ľadvinky s aktívnymi lamelami pre lepšiu aerodynamiku a spotrebu. Hneď po svetlách a maske padli moje oči na mohutnú, prakticky vodorovnú, vypuklinu na prednej kapote. Jediné, čo mi na aute trošku nepasuje, ja profil strechy, resp. bočné línie. Sú až príliš jednoduché, hoci blatníky sú dosť nafúknuté. Možno to robí len elegantne zapustená veľká kľučka bočných dverí (rovnakú má zatiaľ len rad 4 Gran coupé, či 2 Active Tourer). Kontúrami zadných partii už nadväzuje na predchodcu, ale za zmienku stojí difúzor s duplex výfukom s viacuholníkovými koncovkami s klapkou ktorých ide krásny športový zvuk, a neboja sa občas aj príjemne zaplieskať. Samozrejme, základné verzie bez „M“ bodykitu sú viac decentnejšie.
Mimochodom, nová M240i coupé prakticky narástla do všetkých smeroch, na dĺžku +9,4 cm, na šírku + 6,4 cm a na výšku o 4 mm klesla. Väčšie rozmery sa podpísali aj na vyššej hmotnosti. Aktuálne je prevádzková hmotnosť 1765 kg, čo vôbec nie je málo. Na druhej strane, pôsobí auto opticky aj jazdne oveľa ľahším dojmom.
Aktuálna aj vo vnútri
Rozlišovať interiéri medzi jednotlivými radami BMW je ešte zložitejšie, ako ich rozlíšenie z vonku. Všetko je približne rovnaké, líšia sa len detailmi. A tak to je aj v prípade dvojky coupé. Najviac ma zaujalo bočné čalúnenie, ktoré prechádza z dverí cez B-stĺpik k zadným sedadlám, ktoré v sebe nesie zapustené trojuholníky.
Výrazne iná, mohutná je aj rúčka dverí, ktorá je v tvare predlženého C, alebo otočeného U. S ohľadom na nastupovanie dozadu by som však prijal trošku pevnejšie pánty dverí, lebo stačí, že auto parkuje mierne do kopčeka a už sa dvere pri usadaní samé zatvárali. Do miesta pre posádku to nie je žiadny kráľ, ja osobne som však ostal prekvapený a úplne spokojný, že som si sám za seba do zadnej krátkej a hlbokej dvojmiestnej lavice sadol úplne v pohode, akurát chodidla pociťovali trošku absenciu priestoru. Batožinový priestor je tiež viac ako len postačujúci, pod manuálne ovládaným vekom sa skrýva 390 dm3, ktoré viete zväčšiť aj sklopením zadných sedadiel. Proste je to coupé ako ma coupé aj byť.
Jazda
Mal som si ju možnosť rýchlo detailne ošiahať, a poviem vám, pánečky, je tu ešte len prakticky začiatok roka, a to auto s prehľadom môžem zaklasifikovať do kategórie TOP 10 (a možno len TOP5) prošoférskych áut, ktoré sa tento rok objavili, alebo ešte len objavia na slovenskom trhu. Nestáva sa často, aby na mňa nové auto spravilo tak rýchlo dojem, ako toto.
Dvojka coupé je verná hodnotám. Motor má uložený pozdĺžne a štandardne pohon zadnej nápravy. Len škoda, že nie je k dispozícii aj s manuálnou prevodovkou v žiadnej motorizácii. Každopádne, pri vrcholnej verzii M240i, ktorá bude takmer určite plniť rolu daily car (auto na každý deň), to za mínus vôbec nepovažujem, chápem ho a asi by som v tomto prípade ani ja nešpekuloval, pri preplňovaných dvojlitroch by som ju určite privítal.
Pod jedinečnou kapotou M240i xDrive sa skrýva preplňovaný radový trojlitrový motor so šiestimi valcami podporený mild-hybridom s výkonom 275 kW (374 k), čo je nárast o 24 k, krútiaci moment ostal totožných 500 Nm. Výrobca deklaruje slušné čísla, a to vmax 250 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h za 4,3 s. Nový motor má aj iný kompresný pomer, a tiež sa do neho zmestí o 7dcl viac oleja, na finálnych 7,2l. Prekvapila ma aj spotreba, kedy sa na konci novinárskeho dňa, kedy sa naozaj skúša potenciál auta, ustálila prevažne v mestských podmienkach na cca 12,5 l/100 km. Pripomínam, že na dlhé trasy z vlastnej skúsenosti viem, že 8-8,5 litra benzínu je skutočne reálnych. Samozrejme, vie pracovať v rôznych jazdných režimoch, ja som ho mal k dispozícii len veľmi krátko, takže rovno som na zážitok skúšal športové režimy, kedy sa otvorili aj klapky. Pri miernom zvuku nafukujúceho turba a otvorenom výfuku to je skutočne jedna báseň a balzam na dušu. A keď nechcete budiť dietky v kočíkoch, tak jednoducho režim rýchlo zmeníte a z vlka sa stane rázom ovečka.
Pri BMW som už podvedome vždy nastavený tak, že majú väčší priemer otáčania. Inak to nie je ani pri dvojke coupé. Na otočenie potrebuje 11,6 metra, takže občas to pri parkovaní jednoducho na prvýkrát nevída. To je však jedno jediné negatívum, čo sa týka riadenia a podvozku. Auto v spojení s pohonom všetkých kolies sedí vždy a všade a pritom kreslí úsmev na tvári. Mimochodom, aj napriek tomu, že to je xDrive, tak má dvojrozmerné disky a pneumatiky (zimné obutie 225/45 R18 vpredu, 255/40 R18 vzadu), čo pri slabších motoroch s xDrivom nie je vôbec samozrejmosť.
Nie málo
Cena za najslabšiu verziu štartuje na hranici 37 750 € za motorizáciu 2,0i, benzín, 135 kW (184 k), zatiaľ vrcholná M240i xDrive začína na 54 660 €. Tu som tajne dúfal, že začneme pod 50 tisíc, ale čo už, táto doba priaznivým cenám vôbec, ale vôbec nepraje.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov