Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Bonhams: Porsche 904 GTS po Redfordovi

Aukcia v Paríži sa uskutoční v multifunkčnom komplexe Grand Palais Éphémère.

Súkromný medzinárodný aukčný dom Bonhams, ktorý založili už pred 229 rokmi, otvára 3. februára v Paríži svoj motoristický kalendár pre Európu v roku 2022. Na aukcii neďaleko Eiffelovej veže sa bude okrem iných klenotov predávať aj Porsche 904 Carrera GTS z roku 1964, ktorého majiteľom bol aj herec Robert Redford.

Februárová aukcia vo francúzskej metropole s názvom „Bonhams Grandes Marques à Paris Sale“ sa uskutoční v multifunkčnom komplexe Grand Palais Éphémère. Autorom tohto dočasného sálu, ktorý majú zbúrať po OH 2024, je architekt Jean-Michel Wilmotte. Tmavo-zelený športiak Porsche 904 Carrera GTS, ktorého časť histórie je spojená aj s menom amerického herca Redforda, bude patriť rozhodne medzi ozdoby predajnej „výstavy“ v 7. parížskom obvode na Champ-de-Mars. Redford vlastnil „plastový“ športiak Porsche 904 Carrera GTS takmer dekádu.

Do Kalifornie mu ho dopravili lietadlom v roku 1965, neskôr ho predal nemenovanému belgickému záujemcovi. V 90-tych rokoch minulého storočia automobil zreštaurovali do pôvodnej podoby. Agregát vymenili za dvojlitrový motor z modelu Porsche 911, s ktorým už neskôr opúšťali všetky exempláre Porsche 904 výrobné pásy vo fabrike. Potrebnou homologizáciou pod hlavičkou Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) prešlo len 100 kusov Porsche 904 Carrera GTS.

V roku 1963 sa zástupcovia značky Porsche rozhodli navrhnúť úplne nový pretekársky automobil, ktorý mal pokračovať v úspešnom účinkovaní v triede GT so zdvihovým objemom motorov pod 2 litre. Porsche sa odhodlalo pre vývoj nového vozidla po predstavení nových konkurenčných áut Abarth a Alfa Romeo, ktoré vyvinuli špeciálne pre triedu GT. Konštruktéri sa v prípade Porsche 904 Carrera GTS rozhodli pre rebrinový rám a karosériu zo sklolaminátu, a to bol začiatok dlhého radu „plastových“ pretekárskych modelov Porsche.

Za design karosérie zo sklených vlákien zodpovedal Ferry „Butzi“ Porsche, vnuk Ferdinanda Porsche. Butzi sa inšpiroval tvarmi modelu Porsche 718 Coupe, z ktorého použil čelné sklo a vytvoril jedno z najlepšie vyzerajúcich súťažných Porsche všetkých čias. Výrobu karosérie zadali výrobcovi lietadiel – spoločnosti Heinkel. Zamestnanci firmy Heinkel dokázali vyrobiť dve karosérie denne a boli tak dvakrát rýchlejší, ako ich kolegovia z Porsche pri výrobe podvozkov. Technici z Porsche nakoniec použili pôvodný štvorvalcový motor z modelu 356 Carrera 2.

 

Tento nový agregát v pretekárskom naladení dosahoval výkon približne 180 koní. Ku starému motoru namontovali novú päťstupňovú prevodovka, vyvinutú pre nové cestné auto. Pri vývoji skonštruované tri prototypy, ktoré na jeseň roku 1963 podrobili náročným testom. Na konci decembra nové auto predstavili verejnosti, po prevedení rôznych úprav. Interne ho pomenovali ako „904“, ale oficiálne ho predávali ako model „Carrera GTS“. V dnešných dňoch sa bežne používa spojenie oboch názvov. Porsche 904 nakoniec nahradili v roku 1966 novým prototypom Porsche 906.

Na úvodnom podujatí z kalendára Bonhams Motorcars Europe 2022 bude rozhodne patriť medzi aukčné atrakcie aj žlté Ferrari LaFerrari z roku 2015. Je to len jeden zo 499 príkladov hyperauta z Maranella, ktoré sa inšpirovalo efejednotkou a na parížskej aukcii má zatiaľ „pole position“ s vyvolávacou cenou od dvoch miliónov eur. Model inšpirovaný F1 a GT označil výrobca z Modeny za „najambicióznejšie“ Ferrari.

Bolo to prvé sériové auto vybavené hybridným systémom HY-KERS odvodeným od F1. Kombinácia elektromotora a 6,3-litrového agregátu V12 s celkovým výkonom 950 k poskytuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h do troch sekúnd a maximálnu rýchlosť viac ako 350 km/h. Toto auto s interiérom v žlto-čiernom prevedení má od “narodenia” najazdených menej ako 930 km a ponúka ho už druhý vlastník.

Ďalším Talianom v Paríži bude Bugatti EB110 GT Coupé z roku 1996, ktorého cena sa odhaduje na 1,1-1,3 milióna eur. Prvé nové Bugatti, ktoré sa vyrábalo od roku 1956, bolo duchovným dieťaťom Romana Artioliho, ktorý oživil značku. Dizajn automobilu navrhol Marcello Gandini a postavil ho ručne v Campogalliane – v talianskom „údolí motorov“. Napriek konkurencii súčasných rivalov, akými sú McLaren F1 a Jaguar XJ220, EB110 vytvoril štyri svetové rýchlostné rekordy.

Bugatti EB110 GT získalo aj štatút najrýchlejšieho sériovo vyrábaného športového automobilu. Na ceste jeho 3,5-litrový motor V12 poháňaný štyrmi turbodúchadlami sľuboval maximálnu rýchlosť 340 km/h. Celkovo za z atraktívneho športiaku GT vyrobilo len 95 exemplárov. Ponúkaný modrý športiak z parížskej aukcie síce od výroby vlastní už tretí majiteľ, ale celkovo má najazdených len 10 000 km.

/’Le Patron’ 1938 Type 57C Special Coupé, cena: 1,6 – 2 mil. €/

/1921 Hispano-Suiza H6B Torpedo, cena: 300.000  – 400.000 €/

 

/1902 Panhard & Levassor Type A2 7HP, cena: 300,000 – 360,000 €/

-jj-, zdroj a foto: Porsche a Bonhams

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov