Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Výška PZP aj na základe pokút?

Povinné zmluvné poistenie (PZP) musí mať každé auto prevádzkované na cestách.

Poisťovne pri určovaní výšky poistného PZP vychádzajú z viacerých faktorov – objem a výkon motora, vek vodiča, lokalita, spôsob používania auta, a v neposlednom rade berú do ohľadu aj škodový, resp. bezškodový priebeh poistenia za posledné 3 roky.  Čo by ste povedali, keby sa medzi tieto kritériá dostali aj informácie o pokutách?

Presne o takom niečom uvažujú v Poľsku. Aktuálne to je u nich pri výpočte sadzby za PZP približne rovnaké ako u nás. Osobne si myslím, že ak zavedú túto zmenu, tak bude v tomto návrhu diera ako svet. Poistky sú totiž viazané na držiteľa auta a nie na konkrétnu osobu, ktorá autom jazdí. Nič by mi preto ako cestnému pirátovi nebránilo prehlásiť auto na moju mamu, ktorá nejazdí autom viac ako 15 rokov, alebo jednoducho na firmu. Jediným riešením, ako z tejto šlamastiky von, by bolo uberať sa tzv. anglickým modelom, keď pri jazde cudzím autom musia mať vodiči doplnkové poistenie.

Navyše, nechápem dôvod, prečo by mala byť hodnotiacim kritériom kvantita pokút. Nie je totiž pokuta ako pokuta. Je iná pokuta, ak ju cestný pirát dostane za násobné prekročenie rýchlosti, ako keď ju dostanete dôchodca za nezapnuté svetlá. Samotný počet priestupkov nie je podľa mňa striktným objektívnym parametrom, aj keď určite nebude všetko je v poriadku, keď vodič s 5-ročnou praxou má v karte 30 pokút za priestupky.

L.Ď. Nicholsonová + Cyklokoalícia – Petícia za viac statických radarov má už tisícky podpisov!

Ja osobne si neviem predstaviť správne nastavenie tohto kritéria na posudzovanie sadzby PZP. Ak by to náhodou malo nastať, tak osobne by som s tým pri obyčajných priestupkoch určite nesúhlasil. Ak by mala ostať aj ovca celá, aj vlk sýty, tak by som sa vedel stotožniť s kritériom  len vtedy, ak by bol v súvislosti s riadením auta spáchaný niektorý z trestných činov (napr. jazda pod vplyvom alkoholu, vedenie auta so zákazom činnosti…) alebo vodičovi bol za niečo  zadržaný vodičský preukaz a teraz sa vracia späť do premávky a ak sa osvedčí, napr. po 2-3 rokoch, tak by sa poistenie vrátilo do starých koľají.

Nalejme si čistého vína, je ďalšie kritérium potrebné? Ten, kto nie je zodpovedný, bude jazdiť aj bez akéhokoľvek PZP a kto je zodpovedný, toho sa zmena aj tak nedotkne.

Diskusia 1
  1. Steve Používateľ hovorí

    Skor keby sa pokuta vymeriavala na zaklade ceny automobilu, aby boli pokutou zasiahnuty aj bohaty. Je rozdiel si pytat 50e od dochodcu a 50e od frajirka na bmw x8

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov