Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Porovnanie: Renault Arkana a Citroën C4 – Duel français

Renault Arkana a Citroën C4 sú z dizajnového hľadiska ozdobou našich ciest. My sme ich postavili proti sebe a komplexne preverili ich skutočné kvality.

V dnešnej, rôznymi značkami a množstvom modelov, presýtenej dobe je zložité skonštruovať cenovo dostupný automobil, ktorý by bol praktický, originálny a zároveň pre európskeho klienta príťažlivý. Citroënu sa to podarilo s modelom C4, pretože spája všetko, čo moderní zákazníci požadujú. Ide o kompaktný hatchback so zvýšenou svetlou výškou a ochranným oplastovaním, takže ho zároveň môžeme zaradiť aj do kategórie crossoverov. Z nej Citroën C4 vyčnieva vďaka karosérii pripomínajúcej kupé, čo vo výsledku znamená, že je na trhu jedinečný. Nájsť mu priameho konkurenta do porovnávacieho testu nebolo jednoduché, ale nový Renault Arkana k nemu má azda najbližšie. Je síce rozmerovo o niečo väčšie auto než Citroën C4, no tiež je to crossover pripomínajúci kupé – šírkou balansujúci medzi malým mestským modelom a nižšou strednou triedou. Na konci dňa tak obaja cielia na podobnú skupinu zákazníkov, ktorí budú v showroomoch  postavení pred náročnú voľbu: Ktorého „Francúza“ si vybrať?

Žiadne šedé myši

Ako je zrejmé už z úvodu, tentoraz sme proti sebe postavili naozaj štýlové novinky, ktoré na cestách len ťažko prehliadnuť. Citroën, ako aj Renault sa v testovaných verziách pýšili 18-palcovými diskami kolies, jedinečnou farebnou kombináciou karosérií, a tiež Full LED prednými svetlometmi, každý so svojím originálnym svetelným podpisom. Do očí nám okamžite udrela svetlá výška oboch francúzskych rivalov. Kým Citroën to má k zemi takmer 16 centimetrov, Renault stojí ešte o 4 cm vyššie. Obaja tak bez problémov zvládnu ľahký terén v podobe napríklad poľnej cesty, pričom platí, že ani jeden nemôže mať pohon všetkých kolies. Uznanie im však patrí za prekrytie prahov, čo sa v horších podmienkach vždy zíde. Rozmerovo je na tom lepšie Arkana, čo najlepšie vidieť na celkovej dĺžke auta a rázvore osí náprav. Citroën je na dĺžku kratší o 20 centimetrov, avšak rozdiel v rázvore je „iba“ 5 centimetrov v prospech Arkany. Model C4 chválime za dvojitú (reálnu) koncovku výfuku, čo zadnej časti pridáva na športovosti a pocite dynamickosti.

Silné zbrane na oboch stranách

Presúvame sa do interiérov. Nový Citroën C4 prichádza s inovovaným tvarom palubnej dosky a treba povedať, že je to posun k lepšiemu. Nielen preto, že ovládanie klimatizácie je po čase znovu mechanické (aj keď smer prúdenia vzduchu sa naďalej upravuje cez displej), ale aj pre čistotu línií a kvalitu použitých materiálov. Vodič má v modeli C4 pred sebou malý digitálny kokpit, kde sa zobrazujú základné údaje, pričom to úplne najdôležitejšie sa ešte premieta na výsuvný head-up displej. V strede palubnej dosky sa, samozrejme, nachádza rozmerná 10-palcová obrazovka s moderným infotainmentom, aj keď je pravda, že grafické spracovanie a rýchlosť reakcií systému sú u väčšiny konkurentov na lepšej úrovni. Čo však ostatní nemajú a Citroën áno, je integrovaný držiak na tablet v časti pred spolujazdcom. Ten dokonca nemusí byť vysunutý stále. Jeho miesto je totiž v praktickej zásuvke nad schránkou spolujazdca. Nám sa v Citroëne ešte veľmi páčila polička s bezdrôtovou nabíjačkou na mobilné telefóny, pretože pod sebou vytvára ďalší úložný priestor na iné drobnosti. Opomenúť nesmieme ani mimoriadne pohodlné kožené sedadlá a príjemne tvarovaný multifunkčný volant. Vzhľadom na cenovú kategóriu, do ktorej Citroën C4 patrí, je to bez pochýb nadštandard. Na zadných sedadlách má dvojčlenná dospelá posádka dostatok priestoru na hlavu i kolená a k dispozícii aj dvojicu USB portov. Vzhľadom na podvozkovú platformu, ktorú koncern Stellantis využíva aj pre menšie modely, nie je Citroën C4 až taký priestranný smerom do šírky a ostro sa zvážajúca strecha zas mierne komplikuje nastupovanie. Batožinový priestor s objemom 380 litrov a dvojitým dnom považujeme za priemerný.

Pocit športovosti

Renault Arkana sa snaží budiť dojem dynamicky ladeného automobilu a tomu je prispôsobený aj celý jeho interiér. My sme navyše testovali Arkanu vo verzii R.S. Line, čím bol želaný efekt ešte umocnený. Začneme perfektnými sedadlami, ktoré sú ideálnym kompromisom medzi športovým vytvarovaním a komfortným sedením. Podobne je na tom aj krásne prešívaný trojramenný volant, ktorý skvelo padne do rúk. Za ním sa nachádza pomerne rozmerný digitálny kokpit s peknou a prehľadnou grafikou, ale i rôznymi štýlmi zobrazovania údajov. Napriek tomu, že palubná doska je potiahnutá imitáciou karbónu, má ambientné podsvietenie a dostala aj štýlové prešívanie oranžovou niťou, dominantným prvkom je zvisle postavený 9,3-palcový dotykový displej. Pod ním sa nachádza lišta s tlačidlami slúžiacimi ako skratky k najčastejšie používaným funkciám a ešte nižšie je umiestnené manuálne ovládanie automatickej klimatizácie – mimochodom, toto riešenie ovládačov od Renaultu považujeme za jedno z najlepších na trhu. V Renaulte sa nachádza klasický mechanický volič automatickej prevodovky, v Citroëne je joystick v štýle shift by wire. Mäkčené lakťové opierky v rovnakej výške na oboch stranách sme si v Renaulte doslova užívali. Naopak, ostrý plast na boku stredového tunela sme veľmi rýchlo znenávideli. Po presune na zadné sedadlá znovu pripomíname náročnejšie nastupovanie spôsobené tvarom strechy, no zároveň chválime priestor vo všetkých smeroch a dva USB porty. Aby sme boli féroví, ani Arkana nevyniká, čo sa týka šírky. Auto predsa len stojí na rovnakej platforme ako Captur a má svoje limity. Zato kufor s objemom 513 litrov a dvojitou podlahou je špička vo svojej triede.

Sebavedomie i komfort

Počas jazdy na cestách s rôznou kvalitou asfaltu sa postupne prejavil rozdielny jazdný charakter oboch porovnávaných áut. Kým Renault nás prekvapil neutrálnym nastavením podvozka a mimoriadne citlivým riadením najmä okolo stredovej polohy volantu, Citroën naplnil očakávania komfortnej jazdy vďaka tlmičom s hydraulickými dorazmi. Obidve autá si museli vystačiť s jednoduchou zadnou nápravou, kde mala miernu prevahu Arkana, keďže jej zadok pri priečnej nerovnosti v zákrute zostal stabilnejší a neodskočil. Citroën zas prenášal menšie rázy do karosérie v prípade, že sme „chytili“ výtlk. Pri Renaulte nám trochu prekážalo slabšie dávkovanie bŕzd a občas váhavá dvojspojková prevodovka. Prevodovka s hydrodynamickým meničom v Citroëne fungovala presvedčivejšie. Renaultu by sme dopriali tuhšie riadenie v športovom režime a Citroënu zas rýchlejšiu odozvu automatickej prevodovky pri zmene smeru jazdy. Arkanu chválime za prítomnosť funkcie Auto Hold, avšak proces následného štartu a „odlepenia“ kolies by mohol prebiehať rýchlejšie. V Citroëne sa táto funkcia nenachádza vôbec. Obaja účastníci testu však na ceste preukazujú veľké sebavedomie a ponúkajú aj slušnú dávku komfortu. Sebavedomia má viac Renault, komfortnejší je Citroën.

Štyri je viac ako tri

Na záver ešte zahliadneme pod kapotu oboch testovaných áut. V Citroëne nachádzame klasický benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra, výkonom 155 konských síl a priamym vstrekovaním paliva. Renault poháňa 1,3-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 140 koní a 12 V mild-hybridnou technológiou – malý elektromotor tu nahrádza mechanický štartér a zároveň slúži ako generátor elektrickej energie. Pre potreby bežného človeka majú obidve pohonné jednotky dostatok sily aj prijateľnú spotrebu benzínu do sedem litrov. Štvorvalec v Renaulte vyniká kultivovanejším chodom a záberom už od spodného pásma otáčok, prakticky bez prítomnosti turbodiery. V ekologickom režime je však mdlý a neochotný. Trojvalec v modeli C4 prenáša k vodičovi a posádke citeľné vibrácie najmä na voľnobehu, potom už tento jeho neduh až tak necítiť. Stovku zvládne za 9,3 sekundy, zaberá síce iba v úzkom pásme otáčok, no dokáže sa oprieť o krútiaci moment 240 Nm. Z pohľadu jazdnej dynamiky aj z pohľadu celkového potenciálu motora by sme si zvolili štvorvalec v Renaulte. Pokiaľ však často nejazdíte s plne zaťaženým autom a neprekáža vám charakter trojvalcového motora, určite skvelo poslúži aj agregát v Citroëne.

Citroën C4 PureTech 155 S&S EAT8 Shine

Cena (základ/test)                                         15 490/28 140 €

Záruka                                                           4 roky alebo 60 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 199 cm3, max. výkon 114 kW (155 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 133 – 137 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,2 s, vmax=208 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,0 – 6,1 /6,7 l/100 km.

Plusy a mínusy

  • priaznivá cena
  • komfortné jazdné vlastnosti
  • moderný a prehľadný interiér
  • menší objem batožinového priestoru
  • absencia štvorvalcového motora
  • absencia funkcie Auto Hold

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 380 dm3

  

Renault Arkana TCe 140 EDC R.S. Line

Cena (základ/test)                                          24 300 /29 700 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 1 333 cm3, max. výkon 103 kW (140 k) pri 4 500 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 131 – 133 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,8 s, vmax=205 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP /test 5,8 – 5,9 /6,6 l/100 km.

Plusy a mínusy

  • športový dizajn
  • perfektné sedadlá a volant
  • štvorvalcový motor
  • dávkovanie bŕzd
  • mdlý prejav motora v EKO režime
  • tvrdá výplň zadnej strany predných sedadiel

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 9,3
  • Batožinový priestor: 513 dm3

Foto: Marek PAUCO

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov