Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Električka do Petržalky zabúda na budúcnosť a ignoruje trendy

Pôvodná projektová dokumentácia z roku 2012 sa upravila, aby zohľadňovala pripomienky občanov a možnosti financovania z fondov EÚ. Z projektu boli odstránené rozsiahle súbežné cestné komunikácie, vozovňa tram-trainu, ako aj ďalšie prvky nad rámec bežnej električkovej trate bratislavských parametrov.

Nová trať bude pokračovaním už vybudovanej trate od zastávky Jungmannova cez nezastavané územie až po lokalitu Janíkov dvor, v ktorej vyrastá developerský projekt Južné mesto. Popri električkovej trati zostanú iba existujúce cesty a nové sa stavať nebudú, čím projekt rešpektuje požiadavky občanov, ktorí sa vyjadrili k pôvodnému zámeru z roku 2012. Čo je však možno trošku škoda, že rovnako ako pri Starom moste cez Dunaj, tak ani tu sa nevyužije z môjho pohľadu celý potenciál stavby.

Koncom júna 2017 vydal Okresný úrad v Bratislave záverečné stanovisko k výsledkom posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktoré prebiehalo od februára 2016. V záverečnom stanovisku sa odporúčalo realizovať výstavbu v modifikovanom variante 2, v ktorom bolo pôvodne plánované mimoúrovňové križovanie Pajštúnskej a Kutlíkovej ulice nahradené úrovňovou križovatkou. To si myslím osobne, že je veľká škoda. Zanevrieť na bezkolízne, aj keď drahšie riešenie, ale nestavia sa to na 5 rokov, ale na dekády. Myslím si, že mimoúrovňové križovanie by sa efektívne podpísalo na časový charakter (áno, dá sa to vykompenzovať prioritou električky na svetelnej signalizácii) a hlavne na charakter bezpečnosti. Hocijaký ťukes na križovatke môže spôsobiť meškania… a to sa za tie roky môže vyšplhať na slušné čísla.

V apríli 2020 bola dokončená projektová dokumentácia pre realizáciu stavby (po zapracovaní požiadaviek mesta doplnená do augusta 2020). Pôvodne sa predpokladalo vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa v 8/2020, ale pre predĺženie kontroly podkladov na MDV SR bola súťaž vyhlásená až 20. októbra 2020, lehota na predkladanie ponúk bola po viacerých predĺženiach stanovená na 23. marca 2021. Projektová dokumentácia a súťažné podklady sú dostupné na portáli Josephine.

Víťazom súťaže na zhotoviteľa sa stalo Združenie MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o., ďalej Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA), ktoré chce trať postaviť za 89 503 193 € s DPH. Magistrát hlavného mesta podpísal zmluvu so zhotoviteľom 4. novembra 2021 a následne 18. novembra mesto odovzdalo stavenisko zhotoviteľovi. Dokončenie a sprevádzkovanie trate sa očakáva na konci roka 2023. Som veľmi zvedavý, ako sa celá zákazka dovtedy predraží… veď je známe, že cena za materiály rastie raketovým tempom, a tiež história ukazuje, že zákazky proste cašom vyžadujú viac peňazí, ako bola povodná dohoda.

Mesto sa tiež bude uchádzať o nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra pre financovanie stavby, v súčasnosti stále prebieha spracovanie podkladov k žiadosti. Predpoklad podania žiadosti o NFP je koncom roka 2021, schválenie žiadosti sa očakáva začiatkom roka 2022.

Základné údaje o projekte

Hlavné predmety projektu: Električková trať od Rusovskej cesty po Janíkov dvor cez centrálnu petržalskú os, súbežné a priečne cyklistické komunikácie, priečne cestné komunikácie

Dĺžka električkovej trate: 3,9 km dvojkoľajne

Počet zastávok: 7

Rozchod: 1000 mm

Maximálna prevádzková rýchlosť: 60 km/h

Termín výstavby: 11/2021 – 12/2023

Zmluvná cena výstavby: 89 503 193 € s DPH

Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra – Kohézny fond EÚ, štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava

So zameraním na eko

Vrchný kryt električkovej trate bude prevažne zelený s využitím rastlín nenáročných na údržbu a závlahu (rozchodníky), v miestach priecestí, priechodov a v koncovom úseku od zastávky Janíkov dvor po obratisko bude betónová úprava povrchu. Zastávkové prístrešky budú mať bezúdržbovú zelenú strechu a ich súčasťou bude integrovaný technologický panel s odpadkovými košmi, automatom na lístky, elektronickou informačnou tabuľou a elektrickými rozvádzačmi. Samotná trať tak nenaruší súčasný charakter územia, ktorým bude prechádzať. Veľká pozornosť bude venovaná aj zelenej výsadbe v okolí trate (stromy, trávniky, lúky, trvalkové záhony).

Celá trať bude umiestnená na úrovni terénu, pričom všetky kríženia s cestnými komunikáciami budú riešené úrovňovo. Úrovňové kríženia budú chránené svetelnou signalizáciou s plnou preferenciou električkovej dopravy a následne aj preferenciou autobusovej MHD. Všetky štvor- a viacpruhové križujúce cesty budú mať pravý pruh vyhradený ako buspruh, aby nedochádzalo k meškaniam ani v autobusovej doprave. Toto je podľa mňa obrovská škoda, že sa nemyslí na budúcnosť a urýchlenie premávky.

Bratislava testuje inovatívne technológie v parkovaní

V celej dĺžke je navrhnutá súbežná cyklistická komunikácia šírky 4,0 m, ktorá na Pajštúnskej ul. a Betliarskej ul. križuje električkovú trať. Cyklotrasy a chodníky povedú aj po električkových mostoch cez Chorvátske rameno. A práve zavedenie mimoúrovňových križovatiek aj pre cyklistické chodníky mohli pomôcť v rozvíjaniu tejto čoraz viac populárnejšej dopravy.

Zdroj a foto: Imhd.sk, Hlavné mesto SR Bratislava

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov