Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Cupra Leon Sportstourer PHEV – Nabíjaj ma mamko

Cupra Leon Sportstourer PHEV môže byť riešením pri hľadaní rodinného auta, ktoré dokáže potešiť aj športovejšou jazdou a pritom neublíži vášmu „ekosvedomiu“.

SEAT Leon vynikajúco vyzerá a oslovili ho aj myšlienky trvalo udržateľného sveta. Jeho brat Cupra Leon PHEV sa rozhodol, že ho v oboch smeroch prekoná a darí sa mu to. Vyzerá ešte lepšie a z plug-in hybridného pohonu vyťažil o niečo viac. Ponúka totiž aj verziu s výkonom 180 kW, čo je o 30 kW viac ako u súrodenca.

Sivý vlk

Dizajn je otázkou osobného vkusu. Mne sa Leon páči a špeciálne Sportstourer. Aj keď je sivý! Nenápadnosť tejto farby trochu „kazia“ výrazné 19-palcové disky, medené detaily a predný nárazník s vycerenými zubami. To však Leonu nebráni prikradnúť sa nepozorovane a nehlučne (vďaka plne elektrickému módu) za korisť, ktorú potom nemilosrdne sfúkne z cesty. No dobre, aby som bol spravodlivý, deje sa to iba pri dostatočnej kapacite akumulátora. Vtedy je vďaka asistencii elektromotora nástup maxima krútiaceho momentu okamžitý. Kým som si na to zvykol, aj som párkrát pogumoval asfalt. Vtedy som si želal aj druhú hnanú nápravu. Na počudovanie, v zákrutách mi až tak nechýbala, podvozok totiž výborne drží stopu a nos sa zo zákruty začne tlačiť až v extrémnych situáciách na šmykľavom povrchu.

Comfort, Sport, Cupra

Tri preddefinované jazdné módy dopĺňa štvrtý  Individual.  Pri ich prepínaní postupne tvrdne podvozok, tuhne riadenie, zostrujú sa reakcie 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a motora, mení sa jeho zvuk. Až absurdne znie elektronické burácanie V8-ky rozliehajúce sa v kabíne pri módoch Sport a Cupra. Napriek tomu sa mi na tvári objavil pološialený úsmev. Pridáva to jazde ďalšiu emóciu. Určite odporúčam priplatiť si za volant superšport s prepínačom režimov. Bez neho som bol odkázaný na stredový dotykový displej a bolo to trápenie. Pravý opak je priestor v kabíne. Je ho v každom smere dostatok a nikto sa nemôže sťažovať. V porovnaní s predchodcom, Leonom Cupra, je to obrovský rozdiel. Daň za plug-in hybridný pohon je  absencia plnohodnotného dvojitého dna batožinového priestoru, ktoré pojme iba nabíjacie káble. S hybridom tak prídete o 150 l priestoru a odveziete o 127 kg menej. Napriek tomu ostane litrov viac než dosť.

Len pre vyvolených

Ak chce majiteľ Cupry Leon PHEV učiniť svojmu „ekosvedomiu“ zadosť, musí mať možnosť pravidelne nabíjať akumulátor s kapacitou 12,8 kWh. Čaro úspory benzínu sa totiž s vyčerpaním elektrickej energie vytráca. Vtedy sa dočasne z výhody stáva príťaž. Ak sa pri jazde nenarekuperuje dostatok energie, musí  si preplňovaná spaľovacia 1,4-ka okrem pohonu ťažšieho auta poradiť aj s dobíjaním. Kedy tento moment nastane viete ovplyvniť nastavením veľkosti železnej rezervy akumulátora.

 Plug-in hybridné priestranné kombi dokáže byť prekvapivo výbušné.

Tá poslúži napríklad na bezemisný dojazd v meste, bezpečný (a frajerský) predbiehací manéver alebo pri asistencii zdolávania strmých serpentín. To, ako hospodárite s energiou, sa premietne do priemernej spotreby. Mne po najazdení 170 km od plného nabitia ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 4,5 l a 11,4 kWh na 100 km. Po hodinovom nabíjaní stúpla kapacita akumulátora z 8 % na 38 % (plné nabitie pri použití wallboxu by malo trvať 3,5 h). Bez ďalšieho nabíjania a po odjazdení celkovo 500 km bola priemerná spotreba 6,0 l a 4,9 kWh na 100 km.

Z toho vyplýva, že Leon Sportstourer dokáže byť pri svojom výkone naozaj ekologický, no musíte patriť medzi vyvolených, ktorí majú denne možnosť parkovať auto v blízkosti nabíjačky a nabíjať ho. V opačnom prípade by som pokojne volil ľahšiu čisto spaľovaciu verziu s väčším batožinovým priestorom.

Cupra Leon ST 310 k – Môj šampión!

Stručne

Čo treba uznať

  • Hybridný systém pracuje úplne hladko a samostatne.

Čo nám chýbalo

  • Viac fyzických ovládačov.

Čo nás prekvapilo

  • Dokonale spája zdanlivo nespojiteľné požiadavky.

Cupra Leon Sportstourer 1,4 TSI 245 eHybrid

Cena (základ/test)                                          36 880/40 986 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 395 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 550 – 3 500 ot.min-1. Elektromotor: max. výkon 85 kW (116 k), max. krútiaci moment 330 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 180 kW (245 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 400 Nm. Emisie CO2 34 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 7,0 s, vmax = 225 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP/test 1,3 – 1,5 l/100 km + 15,3 – 16,1 kWh/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Wi-fi
  • Bluetooth
  • USB
  • Zrkadlenie –
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 470 dm3

Autor a foto: Michal Poracký

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov