Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Cupra Leon ST 310 k – Môj šampión!

Cupra Leon ST je auto, pri ktorom už nemusím riešiť žiadne kompromisy.

Naozaj nepotrebujem voziť nad hlavou vzduch. Nepotrebujem ani liezť na poľnú cestu, či do role. Pre mňa je vždy cieľom cesta. Cesta, ktorá sa kľukatí cez malebné kopce a doliny posiata množstvom zákrut. Tiež mám však jednu pomerne bežnú prioritu a tou je priestranný kufor. Nemenej dôležitým faktorom je, že auto mi musí robiť radosť pri každom usadnutí za volant a stlačení magického tlačidla zapaľovania. Priznám sa, dlho som nesedel v aute, ktoré by ma tak napĺňalo. Dámy a páni, dovoľte mi predstaviť ostrú Španielku menom Cupra Leon ST, ktorá pod kapotou v najsilnejšej verzii skrýva plnohodnotný spaľovací preplňovaný motor a pohon všetkých štyroch kolies 4Drive, riešený cez pripájateľný systém známy aj ako Haldex. A naozaj odlepiť toto auto na asfalte je problém. Dostatok trakcie za každých okolností mi dával pocit neohrozenosti. K tomu mierne znížený podvozok (vpredu  -2,5 cm, vzadu -2 cm) s nízkou siluetou kombi karosérie jednoducho nabáda bezpečne si užívať každú sekundu strávenú za volantom. Fyzika sa však oklamať nedá, ale veľmi rád som s ňou v zákrutách koketoval a meral si s ňou sily! A hodnotenie? Naozaj sa tej porcii výkonu netreba báť, podvozok a pohon drží v zákrute ako kliešť. Celé ostré naladenie som si opakovane vyskúšal na serpentínach aj na kvalitnom povrchu, kde to bol balzam pre moju dušu, ale aj na nekvalitnom povrchu, kde je síce tvrdý, ale drží pokiaľ vládze bez toho, aby odskakoval a usilovne sa snažil kopírovať povrch. Cupra naozaj jazdí skvelo, presne, isto, a za každých okolností bezpečne čo na druhej strane trošku eliminuje zábavu či adrenalín za volantom.

Dokonalá kamufláž

Hlavne decentne. Asi takto by sa dala dvomi slovami popísať charakteristika vzhľadu dynamického kombi. Niekomu možno príde, že sa plazí po zemi, ja si však myslím, že na tom vôbec nie je zle a prekážku na ceste, ktorú som chcel, tú som prešiel, hoci cez niektoré vysoké retardéry to bolo z preventívnych dôvodov šikmou metódou. Bielo-čierna kombinácia doplnená o decentné sivé prvky vôbec neprezrádza, že sa jedná o športové auto. Bystré oko však spozornie, keď zbadá bronzovú farbu pre laikov neznámom znaku, alebo na 19-palcových kolesách, a vtedy už môže tušiť, že na ceste stojí niečo jedinečné. Prvotné predtuchy sa potvrdia až po príchode k zadným partiám, kde z difúzoru kukajú dva páry tmavých koncoviek výfukov, ktoré operujú s klapkovým systémom na zvyšovanie akustického divadla pri jazde. Čo ma však mrzí, tak vo vnútri to je podfarbené umelým syntetizátorom, ktorý sa v režime Cupra nedá umlčať. Škoda, lebo samotný motor a výfuk má veľmi decentný zvuk a takto to pri ostrej jazde nadväzuje pocit počítačovej hry.

Všetko super, až na…

Leon vo verzii kombi je zameraný na rodinu. Je v ňom konečne dosť priestoru aj pre cestujúcich vzadu. Polokožené sedadlá, vpredu manuálne ovládané s integrovanou hlavou opierkou a vyhrievaním, poskytujú veľmi dobrú oporu pri športovej jazde a úplne bez problémov v nich zvládnete hodinové trasy na nekončiace výlety. Anatomické sedadlo spolujazdca má dokonca Isofix, a pod nim je skrytá malá schránka na drobnosti. Vodičovi padne anatomický volant výborne do ruky. Na ňom sa týčia 2 okrúhle tlačidlá. Tým vpravo sa auto štartuje, tým vľavo sa preklikávajú jazdné režimy. Potešilo aj podsvietenie + a – na pádlach radenia pod volantom. To sa len tak často nevidí. Popravde priznám sa, aj ja som sa občasne prichytil že štartujem tlačidlom pri voliči prevodovky, ktorého úlohou je vypnutie stabilizačnej kontroly. Pred volantom sa skrýva displej prístrojovej dosky, ktorý skrýva niekoľko zobrazení, od klasickej dvojice rýchlomera a otáčkomera až po minimalistické zobrazenie potrebnyćh informácii. Tu však musím prezradiť jednu skutočne iritujúcu vec. Cupra zapína asistenta jazdy v jazdných pruhoch pri každom štartovaní. Jazdní asistenti sa vypínajú dvojkrokovo, cez tlačidlo na páčke smeroviek, kedy sa následne prepne zobrazenie na displeji a následným potvrdením na volante. Logicky by ste čakali, že sa po pár sekundách vráti displej do pôvodne navoleného zobrazenia. Omyl. Vždy si opäť musíte tlačidlom na volante pracne zvoliť ten váš obľúbený vzor. Každopádne, prístrojová doska ponúka množstvo informácii. Ja osobne si naprieč celým spektrom rôznorodých údajov vážil zobrazenie teplôt, či už chladiacej kvapaliny, motorového oleja, alebo oleja v prevodovke.

Výhradu mám aj k združenému dotykovému ovládaču po ľavej ruke. Okrem svetiel, hmloviek integruje aj tlačidlá na vyhrievanie predného a zadného skla. Celé ovládanie reaguje už na jemné dotyky a keď som chcel za jazdy nahmatať vyhrievanie zadného skla bez toho aby som odlepil zrak z cesty, tak som si opakovane najprv pustil omylom hmlovky a trošku aj k viac krokovej logika infotainmentu, ale s príjemnou odozvou a peknou grafikou.

Hra so svetlom

Leon, ale aj ďalšie moderné automobily sa všeobecne radi hrajú so svetlom, či už v exteriéri, alebo v interiéri. Toto intermezzo neberte ako kritiku, ale ako malú úvahu na zamyslenie, a ako vhodný adept mi príde práve Leon. Ambientné osvetlenie zadní cestujúci nemajú vôbec. Predné dvere majú dve svetelné línie, ktoré si viete nezávisle meniť. Časť jednej línie v blízkosti A-stlpika dokonca slúži ako indikátor pre mŕtvy uhol. Prečo by však mal byť spolujazdec otravovaný pomerne intenzívnou zmenou farby a výstrahou, ktorá sa ho bezprostredne netýka? Prečo je ambientné osvetlenie po celej šírke palubnej dosky bezprostredné v blízkosti spodnej hrany čelného skla? Priznám sa, ťahalo mi to oči, a radšej som ho vypol. Je to pekné, efektné, ale nie pre mňa počas jazdy hustou tmou sprevádzanou lejakom. Všeobecne zastávam prežitý názor, že čim menej svetielok a displejov, tým bezpečnejšie.

Keď krv vrie

Prichádzame k podstatnému. Už pri stlačení štartovacieho tlačidla na volante aj bez navolenia akéhokoľvek jazdného režimu sa mi zježili chlpy. Krásny zvuk spaľovacieho motora s výbornými parametrami mi robil radosť od prvej do poslednej sekundy. Cupra Leon ST 4Drive je najsilnejší Leon v ponuke a tak sa aj správa. Spomeniem, že 5-dverový hatchback má o 10 koní menej a pohon výlučne prednej nápravy. Prejav agregátu v spodných otáčkach je trošku menej výrazný, ale s prekročením 2 000 ot.min-1, keď sa nafúkne turbo, sa z neho stáva jeden z najrýchlejších rodinných kombi za vynikajúcu cenu. Cupra vie byť vďaka 4 jazdným režimom krotká ako ovečka a vhodná aj na každodennú jazdu, povedzme detí do škôlky či školy. Ja som si však pravidelne užíval, hoci len na pár sekúnd, jazdu v niektorom zo športovo orientovaných režimov – Sport alebo Cupra, poprípade som si nastavil individuálny režim. Uspôsobiť viete nastavenie adaptívneho podvozku, pohon všetkých kolies, naladenie motora, či drobností ako je adaptívny tempomat. Priznám sa, najostrejší režim Cupra mi imponoval a zároveň ma bavil najviac. V ňom sa všetko nastaví na hranicu možností a dokonca mierne stuhne aj volant, ktorý potrebuje od dorazu po doraz vždy 2 celé otáčky. Športovému charakteru prispieva aj práca prevodovky, ktorá radí bleskurýchlo a rada si aj príjemne potrhne pri radení, čo navodzuje pocit skutočného športového auta. Silné auto musí aj dobre brzdiť. A ono naozaj brzdí. Komu by sa však málilo, Cupra pripravila možnosť príplatkového balíka, ktorý zahŕňa väčšie predné kotúče o 30 mm (štandard 340 mm, Brembo 370 mm) za 2 000 €. Osobne by som neváhal, keďže je to fabrická úprava a predpokladám, že po uplynutí záruky bude aj tak každý druhý Leon pošteklený rôznymi vitamínmi v podobe upraveného softvéru. A netreba zabúdať, že pri nešťastnej udalosti v premávke sa okrem kolies a pneumatík ako prvé skúmajú aj brzdy.

Čo treba uznať

  • Vlk v ovčom rúchu.

Čo nám chýbalo

  • Predlžovacie sedáky predných sedadiel.

Čo nás prekvapilo

  • Nízky lúč diaľkových svetiel.
Cupra Leon Sportstourer 2,0 TSI 310 k 7-DSG 4Drive

Cena (základ/test)                                          33 560 /45 396 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

SEAT Ateca 2,0 TDI 150k 4Drive – Hola Pedro!

Motor:

  • Preplňovaný zážihový R4/16, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 228 kW (310 k)  pri 5 400 – 6 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri  2 000 – 5 450 ot.min-1. Emisie CO2 (WLTP) 183 – 196 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

  • 0-100 km/h za 4,9 s, Vmax = 250 km/h, spotreba výrobca (WLTP)/test 8,1 –8,6/9,3 l/100km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 620 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov