Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


EQS od Mercedes-EQ – Manifest sily, prvá jazda

EQS od Mercedes-EQ je manifestom technologických schopností. Až takým, že predbieha dobu.

Už samotný dizajn je zaujímavý, a to pretože súčiniteľ aerodynamického odporu cx je rovných 0,20, čo je najnižšia hodnota medzi sériovo vyrábanými autami. Dizajn je prísne účelový, nielen samotným tvarom, ale aj riešením rôznych prvkov – napríklad kľučkami, ktoré sú zapustené a vysunú sa až v prípade potreby, zablendovaním masky chladiča, dizajnom kolies, zakrytovaním podvozka… Až ma prekvapuje, že sa Mercedes pri toľkom úsilí o dosiahnutie čo najnižšieho cx nesiahol po kamerách, ale ponechal klasické zrkadlá. Chválim to. Mimochodom, v AMG Line výbave sú na kryte masky chladiča maličké trojcípe hviezdy, čo vyzerá fajnovo.

Hyperscreen

Vo vnútri vás ohúri tzv. Hyperscreen – gigantický displej tiahnuci sa naprieč celou prístrojovou doskou – od vodiča po spolujazdca. V skutočnosti sa skladá z troch displejov – pred vodičom je to LCD displej, uprostred a pred spolujazdcom sú OLED displeje. Všetky tri sú však pod jedným spoločným krycím sklom. Technologická zaujímavosť je, že sa krycie sklo tvaruje pri teplote 650 stupňov Celzia. Dodávam, že Hyperscreen je vo verziách EQS 580 štandardom, no v slabších verziách za príplatok. Určite si ho nezabudnite zaškrtnúť pri konfigurácii vozidla. Bez Hyperscreenu EQS nie je EQS. Priznám sa, celý interiér pôsobí úchvatne, ale mne osobne chýbajú fyzické tlačidlá a otočné ovládače. Dotykové sú tlačidlá na volante aj na stredovej konzole. Výnimkou je tlačidlo štartovania a vypínania motora, a tlačidlo výstražných smeroviek na stredovom tuneli. A práve digitálnymi tlačidlami na stredovej konzole som si nechtiac občas zmenil jazdný režim. Páči sa mi, že displej pred vodičom je pekne vysoko a páči sa mi tiež, že stredové výduchy klimatizácie sú pekne na nad stredovým displejom, na najvyššom mieste prístrojovej dosky. Páči sa mi to, pretože si tak viete v lete nasmerovať chladný vzduch dohora do priestoru kabíny tak, aby vám studený vzduch nešiel na ramená. Zaujímavosťou je gigantický head-up displej rozšírenej reality. Má až 77 palcovú uhlopriečku a je čitateľný aj s polarizačnými okuliarmi, čo ostatné head-up displeje nie sú. Samotný head-up displej zobrazuje údaje pekne v dolnej časti (výšku si však môžete nastaviť), aby vám nekazil výhľad na cestu a údaje rozšírenej reality – napríklad šípky navigácie – premieta priamo pred vás. Vzhľadom na to, že EQS je od počiatku vyvíjané ako čisto elektrické auto nie je v strede kabíny žiaden tunel. Vpredu je pod umelo vytvoreným (aby interiér pôsobil luxusne) vysokým stredovým tunelom veľkoplošný odkladací priestor, akurát škoda, že dno nie je z protišmykového materiálu. V súvislosti s klimatizáciou by som vyzdvihol špeciálny HEPA filter s aktívnym uhlím, ktorý veľmi efektívne čistí vzduch, dokonca vás o efektivite čistenia aj informuje. Jeden snímač je totiž pred filtrom, jeden za ním. O účinnosti systému som sa presvedčil zakaždým, keď som dobehol nejaký starý diesel s vybitým DPF filtrom. Presvedčil som sa číslami na displeji aj tým, že sa do kabíny žiaden smrad nedostal.

Až o 10 stupňov

Ja som si prvú zoznamovaciu jazdu EQS užil v zatiaľ top verzii EQS 580 4Matic, navyše s množstvom príplatkových prvkov, ktoré vyhnali cenu auta z 117 380 eur na výsledných 173 082 eur. Z príplatkových prvkov by som spomenul exteriérový balík AMG Line za 4 390 eur, prvotriedny balík plus vrátane balíka Energizing, príplatkových sedadiel atď. za 11 500 eur a nakoniec aj pririaďovanie kolies zadnej nápravy. Všetky autá v kolóne mali štandardné natočenie maximálne o 4,5 stupňa, na mojom aute sa však zadné kolesá natáčali až do 10 stupňov. V ostrých zákrutách, pri parkovaní a všade tam, kde sa potrebujete otočiť alebo zabočiť najmenším polomerom je to obrovská pomoc. Vďaka tomu sa viac ako 5 metrov dlhé EQS otočí na priemere 10,9 metra. Dodávam, že natočenie zadných kolies o 10 stupňov si môžete kedykoľvek doobjednať a aktivovať „on air“ aj na autách, ktoré ste si kúpili s natočením o 4,5 stupňa, hardvér je totiž rovnaký. Kedykoľvek počas životnosti auta stačí objednať funkciu a zaplatiť.

Na vzduchu

Testovacia trasa viedla z Bratislavy cez Záhorie a Myjavu do Trnavy, odtiaľ do Dunajskej Stredy a späť do Bratislavy – obsahovala kvalitné aj rozbité okresky, obce aj mestá a tiež diaľnicu, navyše ráno silno pršalo, na koniec dňa zasa silno fúkalo… To mi umožnilo vytvoriť si obraz o tom ako sa auto bude správať v rôznych situáciách. Keby som mal vyzdvihnúť dve veci, určite by som spomenul mimoriadne kvalitné odhlučnenie podvozka. Ani pri diaľničnom tempe, a dokonca ani za dažďa, som totiž od podvozka prakticky nič nepočul. Pritom auto už malo zimné pneumatiky. Ako druhé by som vyzdvihol vzduchový podvozok, ktorý príjemne tlmí nerovnosti a pri nastupovaní a vystupovaní vám vie pomôcť pridvihnutím auta. Pravda však je, že predpokladám, že „oceľový“ podvozok bude lepší na nerovnostiach, ktoré sa rýchlo za sebou opakujú – napríklad na sebe nalepených záplatách, roletách atď. Nepáčili sa mi ale brzdy. Výkon mali dobrý, ale spätná väzba na pedáli je gumená a správne dávkovanie bez toho, aby ste sa museli strážiť si bude vyžadovať cvik.

Mercedes-Benz triedy S – Capo di tutti capi

2× synchrónny motor

Ako som už spomenul, mne sa na zoznamovaciu jazdu ušla verzia 580 4Matic s dvoma elektromotormi – po jednom na každej náprave. Oba sú synchrónne a oba pracujú nonstop. Inými slovami, ide o permanentnú štvorkolku. Dohromady vyvinú 385 kW (523 k) a 855 Nm, čo dáva vozidlu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, maximálna rýchlosť je ale obmedzená na 210 km/h. A dynamika vozidla je skutočne impozantná, a to aj napriek prevádzkovej hmotnosti konkrétneho vozidla 2 715 kg. Keď som spomenul dynamiku, v zákrutách ju podporuje aj pririaďovanie zadných kolies. Do 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v protismere natočenia predných kolies, nad 60 km/h v smere natočenia predných kolies. Mercedes udáva spotrebu podľa WLTP 17,4 – 21,8 kWh/100 km a dojazd 642 km. Ja som s kolegom dosiahol priemernú spotrebu 23,7 kWh/100 km a usudzujem, že dojazd vyše 500 km bude reálny za každých normálnych okolností. Pochváliť musím spôsob ovládania rekuperácie – pádielkami pod volantom si môžete navoliť 2 stupne manuálnej rekuperácie (D- a D), plachtenie (D+) a automatickú rekuperáciu (DAUTO). Pri automatickej rekuperácii elektronika berie do ohľadu kvantum snímačov aj údaje navigácie a v prípade potreby zasiahnu aj prevádzkové brzdy. Z maximálneho spomalenia 5 m.s-2 sa 3 m.s-2 dosahuje elektromotormi, zvyšné 2 m.s-2 brzdami. Chybičkou krásy je, že pri manuálnej rekuperácii je medzi prvým a druhým stupňom príliš veľký rozdiel. Osobne by som tam privítal ešte jeden stupeň medzi nimi. Akumulátor môžete nabíjať striedavým prúdom, štandardne s výkonom 11 kW, v opcii s 22 kW aj jednosmerným prúdom, pričom maximálny výkon nabíjania je až 200 kW. Aby ste mohli výhodne nabíjať na staniciach viacerých značiek, môžete si kúpiť kartu Mercedes Me Charge, ktorá platí aj v zahraničí – na viac ako 200 000 nabíjacích miestach v 31 krajinách. To čím Mercedes vyniká medzi elektrickými vozidlami je inteligentný manažment EQ. Napríklad keď si zadáte do navigácie cieľ (mimochodom, môžete si zadať aj to, koľko percent má ostať v akumulátore v cieli), tak vám rozvrhne miesta a časy nabíjania tak, aby to bolo čo najefektívnejšie. Podľa dostupnosti nabíjacích staníc vám navrhne zrejme 2 kratšie zastávky na nabíjanie namiesto jednej dlhšej. Pri dvoch kratších zastávkach ušetríte čas, pretože pri nabíjaní vo vyšších kapacitách (nad 80 %) sa nabíjanie spomaľuje. Okrem toho pred príjazdom na nabíjačku pripraví akumulátor tak, aby sa mohol nabíjať hneď od prvého momentu najvyšším možným výkonom. Dojazd a trasu vypočítava podľa vášho jazdného štýlu, topografie aj aktuálnych on-line údajov premávky. A to nie je všetko. EQS je prvým Mercedesom, ktorý vie dávať energiu aj späť do siete. Mimochodom, Mercedes-EQ poskytuje na akumulátory záruku 8 rokov alebo 160 000, pre EQS však zvyšuje záruku na 10 rokov alebo 250 000 km.

350 snímačov  

Keď sa povie Mercedes-Benz okamžite sa rozumie aj bezpečnosť. A platí to aj pre „elektrickú“ divíziu Mercedes-EQ, dupľom keď hovoríme o modeli EQS, ktorý je aktuálne top modelom značky. V závislosti od výbavy môže mať auto viac ako 350 rôznych snímačov sledujúcich okolie auta, ale aj interiér. Z exteriérových by som spomenul kameru nasmerovanú dozadu, ktorá rozpozná auto s majákom a pomôže vám ta vytvoriť núdzovú uličku. Z interiérových by som zasa spomenul kameru, ktorá sleduje bdelosť vodiča (rozpozná zatvorené oči aj za slnečnými okuliarmi!), identifikuje vodiča a zároveň mu pomôže nastaviť si ideálnu polohu.

Predbieha dobu

Keď som spomenul, že EQS od Mercedes-EQ predbieha dobu, ta som narážal na to, že má viacero funkcií, ktoré u nás ešte nie sú homolgizované alebo ich náš zákon ani len nepovoľuje. Spomeniem systém Drive Pilot, funkciu vizuálneho premietania na vozovku svetlami Digital Light, či odskakovanie a automatické otváranie dverí. Našťastie, aj tieto funkcie sa bude dať neskôr aktivovať „on air“. Deň s Mercedesom EQS ma nadchol, určite sa budem tešiť na riadny redakčný test.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov