Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Elektrický športiak Aura: Do roka a do dňa

Vývoj štúdie Aura financoval britský Úrad pre vozidlá s nulovými emisiami i (OZEV) .

Napriek deštruktívnej koronavírusovej pandémii sa štvorčlennému britskému konzorciu podarilo v priebehu jedného roka postaviť koncept originálneho športiaku bez strechy s názvom Aura. Dvojmiestny elektromobil mal svetovú premiéru na medzinárodnej výstave Cenex-LCV v Anglicku.

Vývoj netuctovej štúdie Aura financoval britský Úrad pre vozidlá s nulovými emisiami i (OZEV) . Športový „kabriolet“zatiaľ bez čelného skla aj strechy má aerodynamicky tvarovaný design, karosériou kryté zadné kolesá, elektrický pohon a veľmi slušný dojazd na jedno nabitie (650 km). Aura je plne elektrické koncepčné vozidlo s dlhým dojazdem, ktoré vyvinulo konzorcium štyroch britských spoločnosti.

Firma Astheimer, ktorá robí návrhy aj pre značky ako Bentley, Nissan, Volta, či Aistream Design, mala v kompetencii dizajnový jazyk auta. Potenza Technology dodala batérie aj elektromotory a spoločnosť BAMD Composites tvorila panely karosérie aj veganský interiér, pričom spoločnosť Conjure mala na starosti multimediálne prostredie HMI. To využíva technológie vyvinuté firmou Spark EV a podľa tvorcov ide o unikát.

Projekt financovali prostredníctvom Niche Vehicle Network. Design športiaku je postavený na nutnej aerodynamike, precíznosti a viacerých inováciách. Na športiaku azda najviac zaujme dlhá predná časť, maska so žraločími tvarmi a absencia čelného skla. Za zmienku však stoja aj úzke predné aj zadné svetlomety, či absencia klasickej prístrojové dosky, ktorá je nahradená veľkým centrálnym tabletom.

Špeciálnu pozornosť si zaslúži aj netradičný volant, ktorý ukazuje vo svojom strede najdôležitejšie cestovné dáta vrátane rýchlosti. Vedenie britskej spoločnosti Conjure informovalo, že karoséria auta má byť vyrobená z bio-kompozitných panelov. Pri jej tvorbe sa využívala sofistikovaná technológia CFD pre optimalizáciu aerodynamickej účinnosti. Hoci samotné tvary karosérie vyvolávajú potrebu športovej jazdy, podľa tvorcov však Aura nie je zameraná na dynamiku, ale skôr udržateľnosť a efektivitu.

V útrobách nájdeme dva 44kWh akumulátory, ktoré sú od seba úplne oddelené. Jeden nájdeme vzadu a druhý vpredu pod obrovskou kapotou kvôli ideálnemu rozloženiu hmotnosti. Vozidlo rozhýbe jeden zadný elektromotor. Podrobné technické parametre si výrobca zatiaľ necháva pre seba, avšak avizoval, že dojazd na jedno nabitie má byť až 650 km. Rozhranie HMI funguje na operačnom systéme Android a zobrazuje dáta na 5-palcovej obrazovke na volante, prípadne na 10-palcovom displeji uprostred.

Systém využíva technológiu optimalizácie energie Spark EV, ktorá údajne ponúka veľmi presné a realistické odhady nabitia batérie a dojazdu. Pracuje totiž s celou sériou faktorov, ktoré dnes tradičné elektromobily zanedbávajú. Hovoríme napríklad o jazdnom štýle šoféra, profil trasy, ale aj počasí. Vyhodnotené dáta sú údajne presné na 99,5 %. A podle všetkého tomu veria nielen tvorcovia systému, ale aj niektoré automobilky.

Podľa Justina Otta, ktorý je výkonným šéfom spoločnosti Spark EV, už firma rokuje s dvomi čínskymi výrobcami elektromobilov. Ázijský partner by spomínaný systém rád využil vo svojich prémiových produktoch. Ďalej spoločnosť pracuje s dvoma výrobcami elektrických nákladných vozidiel – americkým a škandinávskym. A pretože čínske SUV začínajú expandovať do Európy, nie je vylúčené, že tento prepracovaný systém si čoskoro vyskúšame na vlastnej koži

-jj-, foto a zdroj: Conjure

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov