Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Stav áut na STK je zrazu horší, čím to asi je?

Máme autá v lepšom stave ako Nemci či Fíni? To sotva, konštatuje po dvoch rokoch detailných kontrol STK-čiek spoločnosť TESTEK.

V súčasnej dobe neprejde sitom staníc technickej kontroly na Slovensku v priemere 13 zo 100 preverovaných áut. Ešte v roku 2018, kým neboli STK pod prísnym dohľadom, prechádzali technickou kontrolou takmer všetky preverované autá, s výnimkou približne šiestich percent. Čiže 6 zo 100, teraz 13 zo 100. Pre porovnanie – v  štátoch EÚ, s efektívnejším (rozumej ešte prísnejším) dohľadom, to bolo 20 až 27 zo 100.  Na základe štatistík to teda vyzeralo tak, že máme jeden z najlepších vozových parkov v Európskej únii, s autami v takmer perfektnom technickom stave. Výrazná zmena a reálny stav u nás sa však ukázal pred dvoma rokmi, kedy začala spoločnosť TESTEK vykonávať detailný dohľad nad činnosťou STK.

Zákaz vjazdu do Tatier? Tvrdé rozhodnutie možno čoskoro

Štatistiky vychádzajúce z preverovania vozidiel, ktoré prešli kontrolami STK v minulosti, boli  rozpore s tým, čo uvádzali naši západní susedia. Vtedy sa začalo pošepkávať, že zrejme nebude u nás všetko v poriadku. Slovensko je krajina šikovných ľudí a neobmedzených možností, a tak v roku 2013 nepomohlo ani zavedenie prvotného kamerového systému, ktorý mal dohliadať na prácu technikov na STK. Zásadná zmena však prišla pred dvoma rokmi, kedy popri štátnych kontrolných orgánoch rozšírila svoju činnosť aj spoločnosť TESTEK. Odborný dozor nad stanicami STK tak získal omnoho väčšie kapacitné možnosti, ako aj vyššiu kvalitatívnu úroveň. TESTEK je v súčasnosti akousi predĺženou rukou štátu a jeho primárnou úlohou je dozerať na činnosť STK a ich technikov tak, aby zabezpečili ich efektívnu kontrolu a aby nedochádzalo k masívnym podvodom pri výkone technických kontrol. Posledné dva roky zhromažďuje komplexné údaje za všetky stanice technickej kontroly na celom Slovensku a podrobuje ich kontrole. „Korektne vykonaná technická kontrola je zárukou toho, že sú autá na cestách bezpečné a neškodia životnému prostrediu. Donedávna to na Slovensku podľa štatistík vyzeralo tak, že máme najlepší vozový park v EÚ. Po tom, čo sme začali dohliadať nad STK my, čísla také ružové nie sú a viac odzrkadľujú realitu,“ hovorí Marián Rybianský, predseda predstavenstva TESTEK-u.

Na papieri sme mali najlepšie autá v únii, realita bola ale úplne iná  

Ešte v roku 2018, keď STK neboli pod dozorom TESTEK-u a dohľadom kamier druhej generácie, bolo po kontrolách STK nespôsobilých len okolo šesť percent vozidiel na Slovensku. Tieto čísla vôbec nezodpovedali priemerom napríklad nepomerne bohatších krajín, ako sú Nemecko, Fínsko či Švédsko. O rok neskôr, kedy začal TESTEK s odborným dohľadom technickej služby, prišiel veľký obrat. Zrazu zistili, že Slovensko presne zapadá do priemerných údajov únie a po našich cestách chodí raz toľko nebezpečných a pokazených áut, teda okolo 15 percent.

L.Ď. Nicholsonová + Cyklokoalícia – Petícia za viac statických radarov má už tisícky podpisov!

„V jednej zo staníc technickej kontroly bol dokonca medziročný nárast nespôsobilých vozidiel v tomto období viac ako 20-násobný. O tom, že na tejto konkrétnej STK nebolo všetko s „kostolným poriadkom“ svedčí aj fakt, že za rok mali zrazu o 30 percent menej klientov. Je zrejmé, že aj táto STK patrila medzi množstvo tých, kde technickou kontrolou „prechádzali“ nespôsobilé autá, pričom samozrejme nemožno vylúčiť súvis s korupciou,“ povedal Marián Rybianský, riaditeľ TESTEK-u.

Staršie autá majú na STK problémy, pozor na brzdy

Z hľadiska nášho regiónu je bežné, že len 5 % áut do troch rokov má nejaký vážny technický problém. Keď sa však pozrieme na kategóriu vozidiel vo veku 9 a viac rokov – pričom priemerný vek osobného vozidla v SR je 13,9 roka – tam už je situácia oveľa horšia. Vážne a menej vážne chyby má až 68 % vozidiel, prakticky teda prejde cez STK bez problémov ani nie tretina áut. Pri týchto údajoch je pochopiteľné, že tlak na technikov STK sa stupňuje a vznikajú aj príležitosti na nekalé konanie. No zdravie je len jedno a nik nechce byť zrazený autom, ktorému napríklad zlyhali brzdy. Preto je kontrola vozového parku štandardom v celej západnej Európe.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov