Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda Enyaq iV 80 – Domáci elektromobil + VIDEO

Škoda Enyaq iV 80 patrí medzi najlepšie elektrické SUV, aké si dnes môžete kúpiť. Má však aj slabšie miesta.

Rýchly nástup elektromobility zaskočil a zrejme stále dráždi mnoho motoristov. Veď s benzínovými či naftovými motormi žili desaťročia a sú na ne zvyknutí. Väčšina sa už pomaly zoznamuje aj s rôznymi formami hybridov, no čisté elektromobily zatiaľ zostávajú mimo masového záujmu. Čo dosť dobre nepoznáme, toho sa obávame, a tak to má zrejme byť. Bez tejto obozretnosti by sme v časoch dávno minulých sotva prežili. Čo však v prípade, že s kvalitným elektromobilom príde značka, ktorú považujeme za „domácu“ a roky jej dôverujeme? Myslím, že práve na to sa u nás najviac spolieha aj nová elektrická vlajková loď značky Škoda. Enyaq iV totiž prichádza ako rodinné SUV s dostatkom priestoru pre posádku, komfortným interiérom, vyváženými jazdnými vlastnosťami a slušným dojazdom. Bude mu takáto výbava stačiť na to, aby verejnosť presvedčil o svojich kvalitách?

Pôsobí luxusne

Ak ste už novú Škodu Enyaq iV videli na vlastné oči, potom mi iste dáte za pravdu, keď poviem, že ide o poriadny kus auta. Veď na najväčšie SUV v ponuke značky – model Kodiaq, stráca elektromobil v každom smere iba niekoľko milimetrov. Priznám sa, ja som si k váhe tak rozmerného auta v hlave hneď pripočítaval váhu batérií a mal som obavu, či Enyaq iV nebude na ceste až príliš ťažkopádny. Elektrické SUV napokon váži 2 117 kg, no o tom potom. Vráťme sa k dizajnu. Všimnite si agresívne pôsobiacu prednú masku, ktorá karosérii dodáva značnú dávku dynamiky.

Vďaka nej, ale aj vďaka šikovnému zapracovaniu množstva prelisov si Enyaq iV dokáže pozoruhodne poradiť so zvýšeným odporom vzduchu. Pri pohľade na zadnú časť však už toľko odvahy nebadať. Skôr by som povedal, že dizajnéri stavili na eleganciu a zostali konzervatívnejší. Možno aj preto, že veľké 21-palcové disky kolies priťahujú pozornosť okoloidúcich dostatočne. Vo výsledku je teda Škoda Enyaq iV v mojich očiach dizajnovo podareným autom. Bez ohľadu na to, že ide o elektromobil, pôsobí dojmom honosného SUV. Mne osobne sa mimoriadne páčila aj červená metalíza s názvom Velvet, za ktorú si výrobca pýta príplatok 1 056 eur.

Na úrovni prémie

Bez okolkov poviem, že po nastúpení do interiéru novej Škody Enyaq iV sa vo mne začali miešať rôzne pocity. Na jednej strane som sa cítil ako v aute prémiovej značky, no na druhej krútil hlavou nad miestami, kde sa až príliš okato šetrilo. Poďme však po poriadku. Na úvod chcem vyzdvihnúť komfortné kožené sedadlá, ktoré by si zaslúžili skôr pomenovanie kreslá.  Poskytujú pohodlie aj na dlhých cestách a navyše skvelo vyzerajú. Vo vnútri je Enyaq iV celkovo priestranné auto a problém by nemali mať ani tučnejší ľudia. Volant je nastaviteľný vo všetkých smeroch, takže ideálnu polohu si nájde každý.

Pred vodičom sa nachádza malý displej, ktorý zobrazuje naozaj iba základné údaje. Tento fakt mi neprekážal, keďže som mal k dispozícii aj rozmerný head-up displej, kde som videl ďalšie informácie. Elektrické SUV sa dokonca môže pochváliť ultramoderným head-up displejom s funkciou rozšírenej reality, čo posúva Enyaq iV z technologického pohľadu na špičku v segmente. Prístrojová doska potiahnutá kožou s pekným prešívaním láka dotknúť sa jej. Zároveň je minimalistická s jedným dominantným prvkom. Veľký 13-palcový dotykový displej stojí uprostred. Chválim logiku softvéru i grafické spracovanie, no prekážalo mi, že bezprostredne po štarte mávala obrazovka dlhý rozbeh. Naopak, páčila sa mi lišta s hardvérovými tlačidlami, ktoré slúžili ako skratky k najbežnejším funkciám. Pod lištou sa zároveň nachádza miesto na odloženie mobilu s bezdrôtovým nabíjaním a na dvojicu USB-C portov. Bližšie k posádke objavujem dva držiaky na poháre a ďalšiu úložnú schránku. To sú veci, ktoré vám na prvý pohľad pripadajú ako detaily, no rodinné SUV skrátka musí byť praktické.

Pochvalu si zaslúži aj mäkčená lakťová opierka a znovu veľký odkladací priestor pod ňou. Na stredovom tuneli sa ešte nachádza aj volič automatickej prevodovky (resp. volič smeru jazdy), no ten si možno ani nevšimnete. Je decentný a výborne sa hodí k zvyšku interiéru. Na nedostatok priestoru sa v Škode Enyaq iV zaručene nebudú sťažovať ani pasažieri na zadných sedadlách. Je tu až kráľovsky veľa miesta na kolená a napriek panoramatickej streche neutrpí ani hlava. Absencia stredového tunela zas uľahčuje krátkodobý prevoz aj trojice dospelých cestujúcich, aj keď je to stále značne obmedzujúce. Kufor s objemom 585 litrov veľkému SUV svedčí a dokazuje, že Enyaq iV nemá problém ani s väčším množstvom batožiny. Samozrejmosťou sú Simply Clever riešenia v podobe dáždnikov vo dverách či škrabky ukrytej v kufrových dverách.

V meste ako doma

Elektromobily sa najlepšie cítia v mestských uliciach a platí to aj pre tie, ktoré disponujú dlhým dojazdom. Škoda Enyaq iV 80 sa na papieri pýši maximálnym dojazdom viac ako 500 kilometrov. Nám sa v mestských podmienkach s častým využívaním rekuperácie a za ideálneho počasia (v priemere okolo 20 stupňov Celzia) podarilo prejsť takmer 450 km. Len čo však elektrické SUV vezmete na okresné cesty, kde treba predbiehať iné autá a nie je až toľko príležitostí na návrat energie späť do akumulátora, rátajte s dojazdom do 400 kilometrov.

Ak by ste s Enyaqom plánovali letnú dovolenku a vytiahli ho na diaľnicu, hranica 300 kilometrov dojazdu sa vám bude prekračovať dosť zložito. Ak si však človek uvedomí, kde a ako jazdí 90 percent celého roka, potom mu Enyaq iV začne dávať skutočne zmysel. Iste, treba mať možnosť auto nabíjať doma a elektromobil nikdy nebude pre každého, no chcem iba povedať, že rodinné SUV s reálnym dojazdom cez 400 kilometrov už nie je obmedzujúce. Mesto však elektromobilu sedí aj z iných dôvodov. Nedá sa totiž nezamilovať do pohotových reakcií elektromotora, ktorý v momente reaguje na povel akcelerovať. Zrýchlenie na stovku za 8,5 sekundy už nie je také oslnivé, no mestská dynamika zostáva aj v tomto prípade príkladná.

Elektromotor pritom dosahuje maximálny výkon 150 kW a najvyšší krútiaci moment 310 Nm je dostupný prakticky ihneď po štarte. Označenie modelu číslom 80 odkazuje na 82 kWh batériu uloženú v podlahe, pričom jej využiteľná kapacita je 77 kWh. Škoda Enyaq sa na rýchlonabíjačke dobije na 80 % kapacity za 40 minút, no do domácnosti odporúčam kúpu wallboxu. Iba tak totiž využijete palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW naplno.

Radosť z jazdy

Ak vám poviem, že Škoda Enyaq iV má elektromotor uložený nad zadnou nápravou a zároveň pohon zadných kolies, tak si iste mnohí predstavia citeľné sklony SUV k pretáčavému šmyku. V praxi to však nie je pravda. Podvozková platforma MEB je totiž pri pohľade na uloženie batériových modulov navrhnutá tak, aby bola hmotnosť auta rozdelená rovnomerne. K tomu si pripočítajte citlivý stabilizačný systém a na konci rovnice bude elektromobil s neutrálnymi jazdnými vlastnosťami.

To však nie je výčitka, skôr pochvala. Rovnako tak chválim odhlučnenie interiéru, hoci obrovské disky kolies občas prenesú akustickú odozvu na nerovnostiach do kabíny. Tichá jazda je síce návyková, ale aj trochu nebezpečná, pretože Enyaq skvelo maskuje momentálnu rýchlosť. Karoséria sa v zákrutách citeľne nakloní, ale podvozku určite nemôžem vyčítať nedostatok stability. Prispieva k tomu viacprvková zadná náprava i jeho schopnosť adaptácie (DCC). Mne by však z hľadiska komfortu jazdy viac vyhovovali menšie 19-palcové kolesá, na 21-palcových je škodovka miestami až príliš tvrdá. Testovaný kus mal ešte jeden problém a to pazvuky smerujúce od zadnej nápravy. Už po pár stovkách kilometrov som počul vŕzgavé tóny a to by sa takému drahému autu nemalo stávať. Možno však išlo o chybu konkrétneho kusu a táto informácia tak bude pre vás nepodstatná.

Aby som však nekončil kritikou, žiada sa mi spomenúť inteligentnú rekuperáciu, ktorá spolupracuje s adaptívnym tempomatom. Príkladne totiž upravuje rýchlosť nielen podľa maximálky na danom úseku, ale aj podľa údajov z navigácie a vodičovi tak skutočne stačí iba krútiť volantom. Perfektná vec. Škoda Enyaq iV 80 má v mojich očiach všetky 3 P. Je priestranná, praktická a tiež pohodlná. Stojí však celkom dosť peňazí a kúpu elektromobilu si stále treba dobre zvážiť. Ak ste však cieľová skupina, tak pri Enyaqu hovorím: Smelo do toho!

Čo treba uznať

  • Škode sa podarilo vyrobiť výborný elektromobil.

Čo nám chýbalo

  • Väčší dôraz na vnímanú kvalitu detailov.

Čo nás prekvapilo

  • Skvelé odhlučnenie interiéru.

 

Škoda Enyaq iV 80 Loft

Cena (základ/verzia/test)                                           34 590 /47 490/52 000 €

Záruka                                                           5 rokov alebo 100 000 km

Motor

  • synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 150 kW (204 k) pri n. u.  ot.min-1, max. krútiaci moment 310 Nm pri n. u. ot.min-1. Emisie CO2 0 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=160 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 16,6 /18,1 kWh/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 649 / 1 879 / 1 616
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 765
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 090 – 2 308/ 379 – 597

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 13,0
  • Batožinový priestor: 585 dm3

Škoda Enyaq iV 80 a konkurencia:

Škoda Enyaq iV 80

  • priestranný interiér
  • dojazd takmer 500 km
  • Full-LED Matrix svetlá
  • nedotiahnuté detaily vnímanej kvality
  • tepelné čerpadlo za príplatok

Volkswagen ID.4 Pro

  • jazdné vlastnosti
  • obratnosť v meste
  • dizajn exteriéru
  • dizajn interiéru
  • ovládanie infotainmentu

Jaguar i-Pace EV400

  • reakcia elektromotorov
  • výborný podvozok
  • elektronické vnútorné zrkadlo
  • tvar sedadiel
  • vyššia spotreba energie

 

Volkswagen ID.4 Pro

Cena (základ/verzia/test)                                           35 910 /43 730/ – €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km + 8 rokov alebo 160 000 km (batéria)

Motor

  • synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 150 kW (204 k) pri n. u.  ot.min-1, max. krútiaci moment 310 Nm pri n. u. ot.min-1. Emisie CO2 0 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,5 s, vmax=160 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 16,2 /-  kWh/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 584 / 1 852 / 1 603
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 771
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 124/536

 

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,00
  • Batožinový priestor: 543 dm3

 

Jaguar i-Pace EV400

Cena (základ/verzia/test)                                           79 372 /87 096 / 93 414 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km, 8 rokov alebo 160 000 km (batéria)

Motor

  • 2× synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, max. výkon 2x 147 kW (2x 200 k), spolu 294 kW (400 k), max. krútiaci moment 2×348 Nm, spolu 696 Nm. Emisie CO2 0 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,8 s, vmax=200 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 22,0 – 24,8 / 25,7 kWh/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 682 / 2 011 / 1 565
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 990
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 670/do 462

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,0
  • Batožinový priestor: 505 dm3

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov