Lexus ES a NX – Tak veľmi ma navnadili!
Lexus ES a NX prešli zmenou. Prvý z nich modernizačnou, druhý generačnou. A ja som sa s oboma zoznámil na Malorke.
Hoci v Európe „poznáme“ model ES iba 3 roky, pre Lexus je mimoriadne dôležitý. Na jednej strane totiž, spolu s vlajkovou loďou LS, v roku 1989 definoval značku Lexus. Inak povedané, modely ES a LS boli prvými Lexusmi vôbec a dnes sa ES predáva v 7. generácii. Na druhej strane je po modeli RX v globálnom meradle druhým najpredávanejším modelom značky. A do tretice model ES je silný vo fleetových predajoch.
Po novom dostal upravenú masku chladiča, upravené svetlomety, vo vyšších stupňoch výbavy dokonca s troma minimalistickými šošovkami a technológiou BladeScan, ktoré vykrývajú premávku a nový je aj dizajn diskov kolies. V interiéri je napohľad najväčšou zmenou nový displej s uhlopriečkou 8 alebo 12,3 palca. Samotný displej je o 112 mm bližšie k vodičovi a o 5 stupňov viac natočený k vodičovi. Dôvodom priblíženia k vodičovi bolo, že je plne dotykový. Ostala však ovládacia plôška na stredovom tuneli. Zaujímavosťou je, že Android Auto funguje cez kábel, ale Apple CarPlay bezdrôtovo.
Pre fleetových zákazníkov je dôležitá nová aplikácia Lexus Link, ktorá okrem zaznamenávania jázd poskytuje aj koučing pre efektívnejšiu jazdu. Úpravami prešiel aj podvozok, a to s cieľom ešte „lineárnejších pohybov karosérie na povely vodiča“. Zvýšila sa torzná tuhosť zadnej nápravy, konštruktéri zašli dokonca tak ďaleko, že okrem preprogramovania brzdového systému upravili aj tvar brzdového pedála v záujme zlepšenia kontaktu chodidla s plochou pedála. Model F Sport dostal upravené adaptívne tlmiče s vyššou citlivosťou najmä na nízke sily. Zmenami prešli aj asistenčné a bezpečnostné systémy. Napríklad predkolízny bezpečnostný systém lepšie rozpoznáva chodcov a cyklistov za zhoršených svetelných podmienok, asistent poloautonómnej jazdy funguje plynulejšie, adaptívny tempomat inteligentne upravuje rýchlosť v zákrutách podľa jeho polomeru. Čo sa týka pohonu, naďalej je v ponuke jediná alternatíva – hybridný systém s 2,5-litrovým motorom a kombinovaným výkonom 160 kW (218 k). Pre rodiny aj firmy výborne vyznie normovaná spotreba 5,2 l/100 km a tiež s tým súvisiaci dojazd približne 960 km.
Od základov
Druhý deň bol vyhradený pre celkom nový model NX. Druhá generácia prichádza s atraktívnejším a sofistikovanejším dizajnom. Karoséria je plná kontrastných ostrých kriviek a hladkých plôch. Karoséria je dlhšia o 20 mm, širšia o 20 mm a vyššia o 5 mm, ale o 30 mm vzrástol aj rázvor náprav a tiež rozchod kolies – vpredu o 35, vzadu o 55 mm, čo spolu s novým dizajnom vytvorilo pôsobivejší postoj auta. Nová maska chladiča s vretenovým motívom je väčšia a kolmejšia, v najvyššom stupni výbavy majú svetlomety so štyrmi projektormi. Relatívne dlhému previsu vpredu kontrastuje minimálny previs vzadu a zahustená zadná časť s trojrozmerne tvarovanými svetlami a samostatným pásikom naprieč celým autom. Namiesto loga sa na veku kufra tiahne nápis Lexus. Auto je postavené na novej platforme GA-K, ktorá – odhliadnuc od väčších rozmerov karosérie – zabezpečuje väčší vnútorný priestor vrátane kufra.
Tazuna
NX je prvým modelom Lexus, ktorý pre dizajn kokpitu vodiča využíva novú koncepciu Tazuna. Názov je odvodený od slova, ktoré označuje vládu jazdca nad koňom pomocou oprát. Koncepcia je zameraná na intuitívne ovládanie vozidla podľa zásady „ruky na volante, oči na ceste“ a musím povedať, že interiér vyzerá výborne a zároveň mi sadol ako uliaty. Poviem zaujímavosť, aby vodič dokázal ovládať všetky funkcie a telo mal pritom v prirodzenej polohe, Lexus meral vzdialenosť od ramena po končeky prstov u ľudí na celom svete. Z výsledkov týchto meraní vzišlo aj predĺženie lakťovej opierky, čo ocenia ľudia menšieho vzrastu alebo ľudia ako ja, ktorí sedíme športovo – teda bližšie k volantu a vzpriamenejšie. Druhá zaujímavosť je, že nový Lexus NX má iba 45 fyzických tlačidiel a ovládačov namiesto pôvodných 78 a tie, ktoré ostali, sú zoskupené logickejšie a napríklad otočné ovládače teploty klimatizácie majú absolútne delikátny chod. Jediné, s čím som sa nestotožnil, sú dotykové plôšky na volante, pretože som počas jázd neraz nechtiac niečo zmenil. V súvislosti s ovládaním musím vyzdvihnúť hlasové ovládanie, ktoré rozumie aj slovenskému jazyku a navyše sa nemusíte učiť špecifické príkazy. Za zmienku stojí aj elektronické otváranie dverí e-latch, a to zvonka aj zvnútra. Novinkou je systém zabraňujúci otvoreniu dverí zvnútra, keď sa zozadu blíži auto alebo cyklista.
Typický Lexus
Jazdné vlastnosti plne zodpovedajú značke Lexus. Podvozok totiž tlmí nerovnosti s nebývalou gráciou. Zároveň je citeľne dynamickejš, než v predošlej generácii, hoci samotné riadenie je stále akési tupé. Tým, samozrejme, nemyslím reakcie kolies, ale pocit vo volante. K lepšej dynamike prispieva dlhší rázvor náprav, väčšie rozchody kolies, o 20 mm nižšia poloha ťažiska, lepšie rozloženie hmotnosti na nápravy a tiež o 30 % vyššia torzná tuhosť karosérie. Vpredu je zavesenie typu McPherson, vzadu multilink s lichobežníkovým zavesením a vlečným ramenom, geometria zavesení je prepracovaná, hliníkové tehlice závesov kolies vpredu aj vzadu sa vyrábajú kovaním. Modely F Sport majú adaptívne tlmiče.
S hybridným srdcom
Nie je žiadnym prekvapením, že všetky verzie Lexusu NX majú hybridný pohon. Základom je verzia Lexus NX 350h poháňaná štvrtou generáciou hybridného systému s kombinovaným výkonom 179 kW (244 k), čo je v porovnaní s predošlou generáciou nárast o 24 %, ale spotreba sa znížila o 10 %. K dispozícii je vo verzii s pohonom predných kolies aj s pohonom všetkých štyroch kolies E-Four, bez mechanickej väzby spaľovacieho motora na zadnú nápravu. Zadné kolesá poháňa ďalší elektromotor.
NX 450h+ je prvým plug-in hybridným vozidlom značky Lexus. Pohon stojí na 2,5-litrovom benzínovom motore s variabilným časovaním ventilov Dual-VVTi a kombinovaným vstrekovaním D-4S, ktorý vyvinie 136 kW, prednom elektromotore s výkonom 134 kW, zadnom elektromotore so 40 kW a lítiovo-iónovom akumulátore s kapacitou 18,1 kWh. Dojazd na jedno nabitie v kombinovanej prevádzke podľa WLTP je 69 – 76 km, v mestských podmienkach dokonca 89 – 98 km, keď však dôjde v akumulátore šťava, auto môže ďalej pokračovať ako bežný hybrid. Vstavaná nabíjacia jednotka AC má výkon 6,6 kW a pri 32 ampéroch trvá nabitie zhruba 2,5 hodiny. Akumulátor je pod podlahou kabíny. Musím povedať, že plug-in hybrid je citeľne životaschopnejší, za plynom ide agilnejšie, ľahšie a akoby aj ochotnejšie. Kombinovaný výkon je 227 kW (309 k). Dobré je, že sa – na rozdiel od bežných plug-in hybridov – v elektrickom režime ani pod plným plynom nepripojí spaľovací motor. Tým ho vlastne chránite od toho, že musí nepripravený (rozumej studený) podať vysoký výkon. Ako som naznačil, plug-in hybridný Lexus NX má štandardne pohon všetkých štyroch kolies E-Four.
Po dvoch dňoch na Malorke som sa vracal domov s jedinou otázkou: Kedy budeme mať modely ES a NX v redakcii na riadny test? Tak veľmi ma navnadili.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov