Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pininfarina Teorema: (Ne)reálna fantázia

Sedenie si zobrala na starosť nábytkárska firma Poltrona Frau.

Slávne talianske designérske a karosárske štúdio Pininfarina, ktoré je známe svojim dizajnovým jazykom od kávovarov až po automobily, netreba zvlášť predstavovať. Renomované štúdio najnovšie ukázalo svetu svoj vlastný futuristický koncept Teorema, ktorý sa však do výroby nikdy nedostane.

Prirodzene, hlavne u tých mladších čitateľov vyrazí z podvedomia podráždená otázka: „A na čo sa potom vlastne takéto autá navrhujú a vyrábajú?“ Zjednodušene by sa dalo odpovedať, že aj v tomto prípade, rovnako ako v prípade mnohých iných futuristických štúdií, ide skôr o designové cvičenie s náznakmi blízkej aj vzdialenej budúcnosti. V novom koncepte elektromobilu s vyladenou aerodynamikou a štýlovým exteriérom by ste však volant márne hľadali.

Model Teorema nenavrhlo štúdio Pininfarina ako býva zvykom pre niektorú z veľkých automobiliek, ale ako svoju prezentáciu schopností s víziou budúcnosti. Vozidlo má aerodynamické tvary, päť miest na sedenie, variabilný interiér a využíva rozšírenú realitu. Pininfarina Teorema je kompletne navrhnutá vo virtuálnej realite a rozhodne sa nejedná o úplne klasický rodinný automobil. Odvážny koncept má aerodynamické krivky a siluetu športového vozidla.

Efektne roztvorenú masku s nasávaním vzduchu a líniovými svetlometmi, štýlovou zaoblenou zadnou časťou s červenou obrysovou linkou, výklopný kryt batožinového priestoru a jednoliate presklenie celého interiéru. Designérske štúdio na koncepte spolupracovalo s producentom luxusného nábytku Poltrona Frau, ktorý pre ich vyvinul modulárny interiér, kde je možné sedadlá variabilne meniť podľa potreby využitia.

Druhou spolupracujúcou značkou je WayRay, ktorá do presklenia integrovala rozšírenú realitu schopnú cestujúcim počas jazdy ukazovať informácie o jazde aj okolí. Vozidlo má autonómne riadenie a elektrický pohon od značky Benteler. Štúdia Pininfarina Teorema meria na dĺžku 5,4 m, na výšku však len 1,4 m. Už z týchto číselných údajov je zrejmé, že vo vnútri bude posádka skôr ležať, ako sedieť.

Kapota je naladená na maximálnu aerodynamickú účinnosť, skryté nádychy vedú vzduch cez predné blatníky a pod karosériou v zadnej časti vozidla. Koncept stojí na elektrickom šasi od spomínanej spoločnosti Benteler, takže by teoreticky mal byť schopný jazdiť. Avšak hlavnou ideou tohto vozidla budúcnosti je autonómna jazda, čomu je úplne podriadený aj design interiéru. Ten zaujme hlavne konfiguráciou sedadiel 1 + 2 + 2. Sedadlá v druhom rade je pritom možné úplne roztiahnuť tak, aby vznikla pohodlná leňoška.

Sedenie si zobrala na starosť nábytkárska firma Poltrona Frau, v interiéri nájdete tiež skryté tlačidlá, ktoré vyvinuli v spolupráci s dodávateľom Continental. Pininfarina Teorema je však v skutočnosti výsledkom snaženia hneď dvoch dizajnérskych štúdií. Jedno má svoje sídlo v talianskom Cambiane a druhé v čínskom Šanghaji. Už pri pohľade na návrh je však zrejmé, že nejaký spaľovací agregát je úplne zbytočné hľadať.

Šofér, ktorý budem mať to šťastie tento elektromobil šoférovať, musí počítať s tým, že k dispozícii bude mať len akýsi „joystick“. Sedieť by mal uprostred kabíny rovnako ako v prípade pilotov monopostov F1. Ďalší štyria spolucestujúci by boli za ním v dvoch radách. Dosť možné je, že viacerých prekvapí absencia tradičných dverí. Podľa všetkého by nástup a výstup z vozidla mal prebiehať vždy po odklopení celej strechy spolu s bočnými panelmi.

-jj- zdroj a foto: Pininfarina

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov