Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

CFMOTO Gladiator X625 EPS – Iný pohľad na veci

CFMOTO Gladiator X625 EPS je moderná štvorkolka, ktorá vám poslúži, pobaví vás a má zároveň rešpekt k prírode.

V redakcii pravidelne testujeme štvorkolky, avšak také, kde sedíme v bezpečí a pohodlí klimatizovanej kabíny. Preto, keď prišla ponuka vyskúšať si otvorenú štvorkolku CFMOTO Gladiator, tak sme po nej okamžite skočili ako pes po údenom. Je to klasická štvorkolka označovaná tiež ako ATV, ktorá bola vždy v hľadáčiku nevôle, či už poľovníkov alebo návštevníkov prírody. Je to pravý „otvorený“ offroad, ktorý vám otvorí celkom iný pohľad na život v teréne, resp. prírode.

Maximálna ohľaduplnosť

Myslenie majiteľov štvorkoliek, ale predovšetkým výrobcov ATV sa za ostatné obdobie radikálne zmenilo. Dnešné ATV už nie je hlasno zúriaci stroj, na ktorý všetci dookola nadávajú, ale moderný kultivovaný stroj so širokým spektrom využitia. Presne taký je aj CFMOTO Gladiator X625 EPS, teda krátka, ale dvojmiestna verzia, modelu Gladiator – mimochodom, novinka roka 2020. Dizajnovo je to nesmierne vydarený kúsok, motoricky v absolútnom súlade s prírodou, ale predovšetkým s prísnymi emisnými a hlukovými normami Euro5, pohodlím a ovládaním osobného auta a úžitkovosťou silného partnera na ťažkú i ľahkú prácu, rodinný výlet, alebo len tak na zmrzlinu v nedeľu poobede. A to píšem ako obyvateľ južného Slovenska, kde nie sú kopce.

Praktický dizajn

Za dizajnom modelu X625 stojí rakúske štúdio KISKA Desing. Predná maska s LED svetlami plynule nadväzuje na bočné plastové línie štvorkolky, aby až dozadu prešla k zadnej svetelnej rampe a to doslova. Línia zadného LED svetla prechádzajúca cez celú šírku ATV je majstrovským dizajnovým kúskom, ktorý skôr vidíme na luxusných autách, a taká je tu i kategória diskov z ľahkej zliatiny. Všetko, na čo sa len pozriete, je vyhladené, dokonca aj navijak vpredu zapadá do dizajnu celého stroja a vyzerá skôr ako ozdoba než ako nejaká nutnosť. Navyše maskáčová verzia (Camo), ktorú testujeme,  nerušivo zapadá do prírody. Dokonca aj disky kolies sú v matnej farbe, aby sa v prírode nič neblýskalo. Dodávam, že alternatívou je veľmi živá, až krikľavá oranžová farba a elegantná strieborná.  Na LCD displeji je až 12 informačných ikoniek, medzi ktorými bliká i bluetooth. Ak máte v prilbe intercom, stačí ho spárovať so strojom a hovor môžete obsluhovať priamo zo stroja dvoma tlačidlami na boku displeja. Samozrejmosťou sú aj odkladacie skrinky na drobnosti. Jedna väčšia je pod svetelnou rampou vzadu a jedna pred pravým kolenom, pričom obe sú vodotesné. Súčasťou ATV sú masívne platne, na ktoré môžete veľmi ľahko vpredu i vzadu  umiestniť vodoodolný box rôznych objemov.

Ako v kresle obývačky

Masívne sedadlo poskytuje vodičovi celodenné pohodlie. Posed je absolútne prirodzený, kolená sú primerane okolo stredovej konzoly. X625 využíva bezspojkový variátor od kanadského výrobcu CV-Tech, volič prevodovky pri ľavom kolene ponúka režimy P, R, N, L a H, pričom radenie ide veľmi ľahko. Pred jazdou si treba naštudovať množstvo tlačidiel na pravej a ľavej rukoväti, ktoré sú spredu chránené krytmi. Zatiaľ čo ľavá strana je relatívne jednoduchá, využíva sa na štart a elektrické navíjanie navijaka, pravá je už zložitejšia. Gladiator má štandardne poháňané kolesá zadnej nápravy, červeným tlačidlom na pravej rukoväti pripojíte predný náhon. Uzávierka predného diferenciálu zaskočí, až keď aktivujete automatický systém uzávierky predného diferenciálu a to tlačidlom, ktoré je prekryté poistkou. Ak sa dostanete do extrémnej situácie, modré tlačidlo uzavrie i zadný diferenciál a jazdíte doslova ako s tankom. Pripájanie predného pohonu i uzávierky diferenciálov fungujú elektronicky a idú ľahko. Výučba je za nami a môžeme jazdiť.

Jazda v obci úplná pohodička

Na pohon slúži jednovalec so zdvihovým objemom valca 580 cm3, riadiacu jednotku a vstrekovanie paliva dodáva spoločnosť Bosch. Napriek jednovalcovej konštrukcii si motor doslova pradie, a to aj za studena. Vyvažovací mechanizmus funguje evidentne veľmi dobre. Motor má výkon 30 kW (40,8 k) a je vlastne najsilnejším jednovalcom v ponuke dovozcu CFMOTO. Na rozdiel od motocyklov sa plyn reguluje páčkou, nie otočnou rukoväťou, a motor ide za plynom ochotne, navyše veľmi presne. Riadidlá idú príjemne do zákrut, netreba žiadnu extra silu, zatáčať pomáha progresívny posilňovač riadenia. Zvuková kulisa motora jazdou obcou je minimálna, vibrácie sú len slabučké, v praxi ich ani nevnímam. Jediné, čo počujem, je,  ako šumia pneumatiky po asfalte, predsa len sú to „zubaté“ off-roadové pneumatiky. Napriek tomu som príjemne prekvapený, ako presne vedú stopu na asfalte. Mimochodom, u nás v obci a okolí vzbudil Gladiator poriadny záujem, ľudia sa otáčali za mnou a nebolo to hlukom. Za obcou Gladiator hravo dosiahne rýchlosť 90 km/h, takže ste plnohodnotnou súčasťou premávky. Nikoho nebrzdíte.

Jazda v teréne – prechádzka rajom

Ísť po asfalte sa, samozrejme, dá, ale oveľa väčšia zábava je mimo asfaltu. Odbáčam teda na prašnú, rozbitú cestu s výmoľmi. Spočiatku pozorne a opatrne prechádzam jamy. Prichádzam však na to, že vlastne celkom zbytočne. Tento stroj ich totiž doslova žerie a nerovnosti žehlí. Každým metrom naberám odvahu a pridávam, každú jamu, každú prekážku prechádzam rýchlejšie a rýchlejšie.

Podvozok doslova žerie nerovnosti!

Ten podvozok mi dodáva nesmierny pocit istoty a odvahu, zároveň si uvedomujem, že na extrémnejšiu jazdu by bolo treba oveľa viac skúseností. Tie vlastne prichádzajú akosi prirodzene samy od seba, len treba jazdiť off-road. Aby som to trochu vyhrotil a aspoň trochu preveril schopnosti pohonu, tak som zašiel aj do neďalekej štrkovne. Štrk, hlina, násypy, výmole – nič z toho nepredstavovalo pre Gladiator ani najmenší problém. Ak mal s niečím problém, tak som to bol ja, ale aj tu sa človek veľmi rýchlo dostane na takú úroveň, že dokáže jednotlivé prekážky prejsť. Mimochodom, pri zaradení všetkých uzávierok idú riadidlá ťažšie, ale keďže v takých podmienkach, ktorých používate pohon 4×4 v „plnke“, idete aj tak pomaly.

Porozumenie a symbióza

Porozumenie človeka s technikou a symbióza techniky s prostredím, v ktorom sa pohybujem, presne taký je Gladiator X625. Rýchlo sa ho naučíte ovládať, aj úplný nováčik v oblasti ATV sa s ním skamaráti veľmi rýchlo. Pritom Gladiator je ohľaduplný voči prostrediu, v ktorom sa pohybuje. Ak mi niekto povie, že poškodzujem a ruším prírodu, tak mu odpoviem, že nejazdím po národných parkoch a oveľa väčšiu škodu spôsobujú staré offroadové autá dovezené zo zahraničia za babku, ktoré dymia ako parná lokomotíva a z ktorých tečie olej ako voda z deravej kanvice. A o ťažobných vozidlách, ktoré sa u nás používajú, ani nehovorím. Za Gladiatorom však nebol žiaden dym, ani kvapka na zemi a navyše jazdí skutočne prekvapivo ticho. Ja som bral Gladiatora ako zábavku, ale v skutočnosti ho môžete využiť aj na prácu. K dispozícii máte homologované vlečné zariadenie, takže zaň môžete pripojiť vozík a odviezť veci na záhradu. Ťažná kapacita je 300 kg, čo nie je málo. Na guľu však môžete zapojiť trebárs posypový vozík, mulčovač… v zime zasa môžete nasadiť radlicu a odhŕňať sneh alebo ním môžete odpratávať štrk či piesok po stavbe. A napadajú mi ešte dve skupiny ľudí, ktoré by sa po takomto stroji mali obhliadať – poľovníci a rybári, ktorí sa často potrebujú dostať cez terénne prekážky a tesné porasty. So šírkou 1 180 mm sa totiž Gladiator s autami ani nemôže porovnávať. CFMOTO Gladiator X625 EPS je partner na každý deň a okrem plesu hádam na každú príležitosť. Mimochodom, testovaný Gladiator je homologovaný v kategórii L7e, je dvojmiestny a na jeho šoférovanie vám stačí vodičské oprávnenie skupiny B, teda klasický vodičák na osobné auto.

CFMOTO 300 SR – Učiteľka tanca

STRUČNE

Čo treba uznať

  • Výborný podvozok, kultivovaný prejav motora.

Čo nám chýbalo

  • Blato, viac off-roadu.

Čo nás prekvapilo

  • Univerzálnosť využitia.

 

CFMOTO Gladiator X625 EPS

Cena a záruka:

  • Cena: základ/test                    8 940/9 530 €
  • záruka:                                    3 roky

Motor:

  • kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 580 cm3, max. výkon 30 kW (40,8 k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 49 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 n. u.

Jazdné výkony, spotreba:

  • pohotovostná hmotnosť 395 kg, vmax = n. u. km/h, spotreba výrobca/test n. u/5,5 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov