Mercedes-Benz Citan – Jeden airbag na netypickom mieste!
Kompaktné vonkajšie rozmery spolu s veľkorysým priestorom a veľkým ložným objemom poskytujú novému vozidlu Mercedes-Benz Citan rozmanité spektrum využitia, najmä pri doručovaní a poskytovaní služieb v meste.
Je dostupný ako skriňové vozidlo a ako Tourer. Široko otvárateľné posuvné dvere na ľavej a pravej strane vozidla, ako aj nízka nakladacia hrana umožňujú pohodlný prístup do interiéru a ľahké nakladanie vozidla. Vo vnútri si cestujúci vychutnajú pohodlné sedadlá vozidla Citan Tourer. Okrem vysokej funkčnosti a variability vozidlo ponúka aj komplexnú bezpečnostnú výbavu a vysoký komfort jazdy. Nový kompaktný transportér Citan možno objednať od polovice septembra 2021 s predpokladanou uvádzacou cenou nižšou ako 23 800 eur s DPH. Očakáva sa, že cenníková cena bez DPH základného modelu bude začínať na sume nižšej ako 20 000 eur.
Obzvlášť pútavým prvkom v interiéri je horizontálny tvar prístrojovej dosky. Dizajnéri značky Mercedes-Benz našli inšpiráciu pre plný, zmyselne zakrivený objem podpery prístrojovej dosky. Úzke krídlo sa tiahne celým interiérom a vytvára veľkorysý pocit priestoru. Samotná prístrojová doska je akýmsi výsekom z neho. Jej tvar pripomína erodovaný kameň. Výsledná štrbina medzi krídlom a kameňom poskytuje praktický úložný priečinok na rýchly prístup k dôležitým predmetom.
Veľa možností využitia a komfortné nakladanie
Citan kombinuje kompaktné vonkajšie rozmery (dĺžka: 4 498 mm) s veľkorysým priestorom. Citan bude na trh uvedený ako skriňové vozidlo a ako Tourer. Neskôr prídu ďalšie varianty s dlhým rázvorom a takisto verzia Mixto. Ale aj vo variante s krátkym rázvorom (2 716 mm) ponúka Citan oveľa viac priestoru ako jeho predchodca – napríklad v prípade skriňového vozidla je dĺžka ložného priestoru 3,05 metra (s variabilnou deliacou stenou). Posuvné dvere sú praktickým prvkom, a to najmä pri parkovaní v stiesnených podmienkach. Nový Citan je k dispozícii s až dvomi posuvnými dvermi. Na oboch stranách vozidla tak ponúkajú široký otvor s rozmerom až 615 milimetrov. Zadné dvere sú asymetrické, pričom ľavé dvere sú širšie a musia sa otvárať ako prvé. Skriňové vozidlo možno objednať doplnkovo aj s vyhrievanými oknami na zadných dverách a stieračom. Na vyžiadanie sú k dispozícii aj zadné výklopné dvere takisto vybavené týmito dvomi prvkami výbavy.
Tourer je už sériovo dodávaný so zadnými výklopnými dverami so zadným oknom. Alternatívne je takisto dostupný so delenými zadnými dverami. Zadnú lavicu na sedenie možno sklopiť v pomere 1/3 k 2/3. Množstvo úložných priestorov a priečinkov uľahčuje každodenné používanie vozidla Citan.
Okrem pevnej deliacej steny (k dispozícii s oknom alebo bez okna) medzi kabínou vodiča a ložným priestorom je skriňové vozidlo Citan k dispozícii aj so sklopným variantom. Tento prvok výbavy sa osvedčil už pri predchádzajúcej generácii a odvtedy bol ďalej optimalizovaný. Ak treba prepraviť dlhé predmety, je možné túto mriežku na strane spolujazdca otočiť o 90 stupňov, potom ju zložiť smerom k sedadlu vodiča a zaistiť. Sedadlo spolujazdca možno sklopiť a tak vytvoriť rovný povrch. Mriežka na ochranu nákladu je vyrobená z ocele a slúži na ochranu vodiča a spolujazdca pred nákladom.
Skriňové vozidlo a Tourer budú k dispozícii v líniách výbavy BASE a PRO. S líniou BASE dostane zákazník funkčný základný variant so všetkou potrebnou základnou výbavou. Línia PRO kombinuje reprezentatívny dizajn s ďalšími funkciami.
Moderné a úsporné motory
Pohonné jednotky spĺňajú emisnú triedu Euro 6d. Všetky motory sú vybavené funkciou ECO štart – stop. Okrem šesťstupňovej prevodovky s manuálnym radením sú najvýkonnejšie dieselové a benzínové modely k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (DCT)[1].
Ponuka modelov:
Skriňové vozidlo Citan | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Valce | Usporiadanie a počet | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Objem | cm³ | 1 461 | 1 461 | 1 461 | 1 332 | 1 332 |
Výkon | kW/k | 55/75 | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
pri | otáčkach za minútu | 3 750 | 3 750 | 3 750 | 4 500 | 5 000 |
Max. krútiaci moment | Nm | 230 | 260 | 270 | 200 | 240 |
pri | otáčkach za minútu | 1 750 | 1 750 | 1 750 | 1 500 | 1 600 |
Kombinovaná spotreba, WLTP[2] | l/100 km | 5,4 – 5,0 | 5,6 – 5,0 | 5,8 – 5,3 | 7,2 – 6,5 | 7,1 – 6,4 |
Kombinované emisie CO₂, WLTP[2] | g/km | 143 – 131 | 146 – 131 | 153 – 138 | 162 – 147 | 161 – 146 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 18 | 13.8 | 11.7 | 14.3 | 12 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Valce | Usporiadanie a počet | R4 | R4 | R4 |
Objem | cm³ | 1 461 | 1 332 | 1 332 |
Výkon | kW/k | 70/95 | 75/102 | 96/131 |
pri | otáčkach za minútu | 3 750 | 4 500 | 5 000 |
Max. krútiaci moment | Nm | 260 | 200 | 240 |
pri | otáčkach za minútu | 1 750 | 1 500 | 1 600 |
Kombinovaná spotreba paliva, NEDC [3] | l/100 km | 4,9 – 4,8 | 6,4 – 6,3 | 6,4 – 6,3 |
Kombinované emisie CO₂, NEDC[3] | g/km | 128 – 125 | 146 – 144 | 146 – 144 |
Kombinovaná spotreba paliva, WLTP[2] | l/100 km | 5,6 – 5,2 | 7,1 – 6,6 | 7,1 – 6,6 |
Kombinované emisie CO₂, WLTP[2] | g/km | 146 – 136 | 161 – 151 | 160 – 149 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 15.5 | 14.7 | 13 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 164 | 168 | 183 |
eCitan bude uvedený už v druhej polovici roka 2022.. Očakáva sa, že jeho dojazd bude približne 285 kilometrov podľa skúšobného postupu WLTP . Vďaka tomu zodpovedá potrebám komerčných používateľov, ktorí často používajú toto vozidlo na kuriérske a doručovacie služby v rámci centier miest. Na rýchlonabíjacích staniciach sa predpokladá nabitie batérie z 10 na 80 percent za 40 minút. Veľkou výhodou, pokiaľ ide o rozmery ložného priestoru, užitočné zaťaženie a dostupnosť vybavenia, je to, že zákazníci nemusia robiť v porovnaní s vozidlom vybaveným konvenčným motorom žiadne ústupky. Pre eCitan bude k dispozícii dokonca aj ťažné zariadenie.
Bezpečné a komfortné jazdné vlastnosti, či je vozidlo prázdne alebo naložené
Predné kolesá sú zavesené na náprave McPherson so spodnými priečnymi ramenami. Vzadu je použitá priestorovo úsporná torzná náprava s vlečenými ramenami.
V rámci komplexného testovania vozidiel boli pružiny, tlmiče a stabilizátory vozidla Citan navzájom nastavené. Tourer je vybavený pružinami s tuhosťou špecifickou pre Mercedes-Benz a tlmičmi s primerane nastavenou silou tlmenia na prednej a zadnej náprave. Vďaka tomu sa DNA značky Mercedes-Benz odráža dokonca aj v jazdných vlastnostiach vozidla Citan. Vystužené stabilizátory na prednej náprave vozidla Citan Tourer znižujú jeho priečne nakláňanie v zákrutách.
Všestranné bezpečnostné vybavenie
Bezpečnosť je kľúčovou hodnotou značky Mercedes Benz. Robustná konštrukcia karosérie s dráhami rozptylu pohlcujúcimi energiu prispieva k vysokej úrovni bezpečnosti, rovnako ako až sedem sériových airbagov a rozsiahly sortiment moderných asistenčných jazdných systémov. Okrem povinných systémov ABS a ESP sú nové modely Citan sériovo vybavené taktiež asistentom rozjazdu na stúpaní, asistentom jazdy pri bočnom vetre, asistentom sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST a systémom núdzového volania Mercedes-Benz. Asistenčné systémy v modeli Citan Tourer sú dokonca rozsiahlejšie: v tomto modeli je súčasťou sériovej výbavy aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia, všetky s cieľom poskytnúť vodičovi dodatočnú podporu.
Na želanie je k dispozícii mnoho ďalších asistenčných systémov vrátane aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC, ktorý dokáže automaticky prevziať kontrolu nad vozidlom v zápchach, ako aj aktívneho asistenta riadenia, ktorý pomáha vodičovi udržiavať Citan v strede jazdného pruhu.
Citan je taktiež priekopníkom v oblasti záchytných systémov: Citan Tourer je napríklad sériovo vybavený stredovým airbagom, ktorý sa v prípade silného bočného nárazu môže nafúknuť medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca. Cestujúcich vo vozidle chráni dohromady sedem airbagov. Skriňové vozidlo je sériovo vybavené šiestimi airbagmi.
Nový Citan možno vybaviť intuitívne ovládateľným systémom infotainmentu MBUX so schopnosťou učiť sa. Na vyžiadanie sú pre Citan k dispozícii rôzne verzie MBUX.
Zaujímavé čísla, údaje a fakty
Ložný objem skriňového vozidla Citan je až 2,9 m3, meraný podľa normy VDA. Dve europalety sa do jeho ložného priestoru zmestia uložené krížom za sebou. Jeho prípustná hmotnosť prívesu je 1,5 tony.
Na želanie sú dostupné vysokovýkonné svetlomety s LED. S teplotou farby svetla 5 500 Kelvinov sa svetelné diódy veľmi približujú dennému svetlu (6 500 K). Svetelné diódy navyše spotrebúvajú o 75 percent menej elektrickej energie, než bežné žiarovky, v závislosti od spôsobu využívania.
Dieselový motor s výkonom 85 kW pre skriňové vozidlo je vybavený funkciou zvýšenia výkonu a krútiaceho momentu, ktorá dokáže krátkodobo poskytnúť výkon 89 kW a krútiaci moment 295 Nm. Toto ešte viac uľahčuje predchádzanie. Asistent brzdenia dokáže v prípade núdze drasticky skrátiť brzdnú dráhu. Pri rýchlosti 120 km/h umožňuje rýchlejší reakčný čas skrátiť brzdnú dráhu o 6 metrov.
Na rýchlonabíjacích staniciach sa predpokladá nabitie batérie vozidla eCitan z 10 na 80 percent [6] za 40 minút. eCitan bude dostupný vo viacerých variantoch karosérie.
Pri uvádzaní na trh bude nový Citan k dispozícii v deviatich farbách vrátane piatich metalických lakov.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov