Fyzika sa má učiť od základov. Nemožno začať kvantovou mechanikou, teóriou relativity či atómovou fyzikou. Rovnako aj tancovať sa má začať od základných krokov a postupne prechádzať k spoločenským tancom či náročnejším tanečným choreografiám. Podobne aj jazdiť na motorke by ste sa mali učiť na malolitrážnych strojoch a postupne postupovať k väčším a silnejším. CFMOTO 300 SR je presne tá motorka, na ktorej by ste mohli začínať. Je určená pre mladých začínajúcich jazdcov a aj medzi nimi pre tých, ktorí inklinujú k „jogurtu“, resp. pre tých, ktorým sa páčia rýchle športové motorky. Mimochodom, v tejto objemovej triede kapotovaných strojov toho nemáte príliš veľa na výber.
Dizajn má na svedomí talianske štúdio Modena 40, za ktorým stojí legendárny Carles Solsona Marti. Toho by znalci mohli poznať z dizajnu motocyklov MV Agusta. Nečudo, že 300 SR vyzerá tak skvelo. Charakteristickými prvkami sú denné svetlá s mliečnym sklom, LED svetlomety, vysoká nádrž s krytom z imitácie karbónu a podobný materiál nájdeme aj na dvoch miestach kapotáže – v strede a celkom dole. Ďalším charakteristickým prvkom dizajnu je výfuk s tlmičom pod motocyklom, čiastočne odokrytý rúrkový rám, zadná kapotáž za sedadlom a zadné svetlo. Oko poteší aj sedadlo z dvoch materiálov a s dvojfarebným prešívaním. Dodávam, že poteší nielen oko, ale aj zadok, pretože je dobre tvarované a má dobrú tuhosť, takže sa na ňom dobre sedí. To sa však týka iba vodičovho sedadla, spolujazdec nebude mať veľa radosti.
Sport Racing, ale…
Mimochodom, skratka SR znamená Sport Racing a obzvlášť v testovanej modrej farbe s nálepkami vyzerá motorka CFMOTO 300 SR, akoby ušla z pretekárskeho okruhu. V skutočnosti však nie je určená výsostne na okruhy, ale aj na bežné jazdenie. A tomu je podriadených niekoľko vecí. Výkon motora, naladenie podvozka, záber bŕzd, ale najmä poloha riadidiel, ktoré sú vyššie, ako býva na superšportových jogurtoch zvykom. A to je dobre, pretože pri učení sa nechcete trpieť. Nechcete mať celú svoju váhu na zápästiach alebo ležať na nádrži. Posed na CFMOTO 300 SR je síce športový, hmotnosť síce máte na zápästiach, no nie je to také hardcorové ako na „jogurtoch“. Viete na ňom jazdiť aj vystretý.
S každou jednou otáčkou stúpa aj výkon motora.
Mimochodom, sedadlo je vo výške 780 mm, čo nie je málo, ale 300 SR je na kľúčovom mieste – pod zadkom a medzi stehnami úzke, takže z neho poľahky dočiahnu na zem trebárs aj nevysoké baby. Dodávam, že motocykel je homologovaný v kategórii A2 a je dvojmiestny. Pokarhať musím zrkadlá, pretože som si nevedel nastaviť ich polohu tak, aby som vo väčšej časti zrkadiel nevidel svoje paže či ramená. Iné postavy však tento problém nemusia mať. Displej má 5,5 palca, poskytuje dva režimy zobrazenia – Eco a Sport – a tiež bluetooth konektivitu s vaším smartfónom, pričom tlačidlami ADJ a SEL môžete hovor zodvihnúť alebo odmietnuť. Trochu ma prekvapilo, že režimy zobrazenia nie sú naviazané na motor. To znamená, že voľba režimu zobrazenia nemá vplyv na charakteristiku motora. Ten pracuje s jednou mapou.
Palec hore
V útrobách rámu je vodou chladený jednovalec, so štyrmi ventilmi na valec a dvoma vačkovými hriadeľmi. Vibrácie pomáha potláčať vyvažovací hriadeľ a funguje skutočne vynikajúco, pretože v podstate necítite žiadne vibrácie – a to od najnižších až po najvyššie otáčky. Zaujímavosťou je tepelno-izolačná vrstva na povrchu piesta, ktorá minimalizuje trenie. Vstrekovanie (vstrekovače aj riadiacu jednotku) dodáva spoločnosť Bosch, sviečky zasa NGK. Motor má pekné reakcie na plyn. Rýchle, ale nie také rýchle, aby to pri každom, aj neželanom pohybe pravého zápästia s motorkou cukalo. S každou jednou otáčkou stúpa aj výkon motora, od 4 000 až 5 000 už ide za plynom razantne. A to máte k momentu preradenia ešte ďalších 5 000 otáčok. Červené pole sa totiž začína pri 10 000 ot.min-1.
Prevodovka ide pekne hladko, spojka na ovládanie si nevyžaduje veľkú silu a chválim, že si pri rozbehu z miesta nemusíte dávať veľký pozor, aby vám motor neskapal alebo aby ste nevyštartovali s prískokom vpred. To je zásluha naladenia spojky aj dobrého záberu motora z nízkych otáčok, resp. výborne vyriešeného manažmentu motora v nízkych otáčkach. Za to všetko – rozumej celý motor, prevodovku aj spojku – dávam tvorcom veľký palec hore!
Na cesty!
Vpredu je vidlica s USD (up-side-down) tlmičmi s priemerom klzákov 37 mm. Obrátené tlmiče v tejto triede motocyklov vôbec nie sú obvyklé, pretože sú drahšie. Obrátená stavba tlmičov prispieva k tomu, že si tlmiče lepšie poradia s nerovnosťami vozovky a v konečnom dôsledku teda k lepšiemu vedeniu stopy. Vzadu je centrálna pružiaca jednotka s možnosťou nastavenia predpätia. Vyzdvihnúť musím aj výkyvné rameno, pretože v tejto kategórii by som čakal obyčajný hliníkový či oceľový obdĺžnikový profil ramien, no CFMOTO používa hliníkový odliatok. Ten vykazuje vyššiu tuhosť a zároveň je napohľad krajší. Musím povedať, že mi vôbec nevadilo, že tlmiče nie sú nastaviteľné. Jednak to v tejto triede asi ani nikto neočakáva a jednak sú nastavené výborne. Spolu s pružinami je podvozok možno mäkší, než by ste od okruhovej mašiny očakávali, no pripomínam, že 300 SR nie je okruhový špeciál a na bežnej ceste mäkšie naladenie podvozka oceníte. Na jednej strane z vás preto motorka nevytrasie dušu, na strane druhej pekne hltá nerovnosti. Mimochodom, učiť sa jazdiť na motorke na okruhu by bol celkom drahý špás.
Vpredu je štvorpiestik J. Juan s 292-milimetrovým kotúčom, vzadu jednopiestik s kotúčom o priemere 220 mm. Pri CFMOTO som si už zvykol na to, že brzdy majú pancierové hadičky a 300 SR nie je výnimkou. Nástup bŕzd by však mohol byť trochu razantnejší. Neberte to tak, že brzdy sú slabé, len ich nábeh trochu zaostáva za tým, ako motorka vyzerá. Samozrejmosťou je ABS, ktoré dodáva Continental.
Plne natankovaná motorka váži 165 kg a aj na ovládanie pôsobí ľahko. Krásne sleduje pohyby vášho tela. Veľmi prirodzene si líha do zákruty, ľahko z nej vstáva a v prípade potreby sa veľmi ochotne prehodí do druhej strany. Veľmi rýchlo budete cítiť istotu a budete zväčšovať náklony. A nielen to, tvar sedadla, poloha riadidiel, stúpačiek a sedadla voči sebe sú konfigurované tak, že sa veľmi ľahko naučíte vysadať zo sedadla v zákrutách. CFMOTO 300 SR vás skrátka naučí „tancovať“ v zákrutách. Pritom sa môžete spoľahnúť na to, že sa motorka ani na nerovnostiach v zákrute nebude vlniť. Dodávam, že vpredu je pneumatika 110/70 R17, vzadu 140/60 R17.
Gýč alebo pravda?
CFMOTO 300 SR je dokonalým stelesnením najgýčovejšieho sloganu na svete: veľa muziky za málo peňazí. S cenou 4 029 eur je totiž zhruba 1 300 – 2 000 eur pod konkurenciou. Môžete namietať, že je to „Čína“, no nezabudnite na to, že CFMOTO nie je žiaden nováčik, ale patrí k najväčším výrobcom štvorkoliek na svete a na poli motocyklov spolupracuje s KTM, pričom výsledkom tejto spolupráce je aj model 300 SR. Okrem toho spolupracuje s renomovanými dodávateľmi, veď kompletné vstrekovanie dodáva Bosch, sviečky japonské NGK, brzdy španielsky J. Juan… A ako dôkaz kvality nech vám poslúži aj päťročná záruka. Pravda, iba na 40 000 km, ale na takomto motocykli za 5 rokov viac asi aj tak nenajazdíte.
Čo treba uznať
- Výborný motocykel za bezkonkurenčnú cenu.
Čo nám chýbalo
- Rýchlejší nábeh bŕzd.
Čo nás prekvapilo
- Režimy zobrazenia nie sú naviazané na mapovanie motora.
CFMOTO 300 SR
Cena (základ/test) 4 029/4 029 €
Záruka 5 rokov alebo 40 000 km
Motor
- Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 292,4 cm3, max. výkon 21,4 kW (29 k) pri 8 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 25,3 Nm pri 7 250 ot.min-1. Emisie CO2 n.u. g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 165 kg, vmax= n.u. km/h, spotreba výrobca/test n.u./3,3 l/100 km.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov