Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Citroën BX GTI 16V – Už ani neviem, kedy som nejaký zazrel

Zbožňujem staré francúzske autá, aj keď priznám sa, roky som mu nevedel prísť na chuť. Voľakedy mi prišlo strašne škaredé, najmä keď si ho porovnám so sesterským Peugeotom 405 a úplne iným Renaultom 21. Čas pokročil a ja po ňom začínam slintať čoraz viac. Dizajn ale nie je všetko, prečo by som ho už teraz chcel. Spolu vyrobili viac ako 2,3 mil. kusov modelu BX. Dnes sa bližšie pozrieme na tú najostrejšiu bežne predávanú verziu GTI 16V.

BX nebolo a už ani nikdy nebude len také obyčajné auto. To auto musíte chcieť celým srdcom. Za posledný rok som videl možno jeden kus pojazdný, pred tromi – štyrmi rokmi to bolo možno 2-3 zachovalých kúskov. Na denné jazdenie to už nie je a kto ho má, ten ho nedá. Každopádne si pamätám, že to boli 2 chrochtáčíky (nafta) a jedno športovo ladené GTI. Išiel som si za nimi vykrútiť krk. Naozaj pred 10-15 rokmi by ma ani len nenapadlo, že nad nimi budem slintať…:)

Problémom starších citrónikov je aj to, že tieto autá chce a vie opravovať málokto. Navyše sú to často páni v rokoch, ktorý sa to naučili na kolene pred 30 rokmi. Čo z toho plynie? Je to v podstate ideálne auto pre toho, kto miluje výzvy a má veľa času a chuť učiť sa.

BX vyrábali od roku 1982 do roku 1994. V roku 1986 prešiel modernizáciou (ktorá mu neskutočne pomohla, hoc len v decentných detailoch) a v roku 1987 prišla verzia GTI 16V 4×4 a 4×4 Break. Pod kapotou ste mohli nájsť všetko z vtedajšej dielne PSA okrem 6 valcov PRV. Výkon sa pohyboval od dnes pomerne smiešnych ale vtedy bežných 50 koní po necelých 160 koní. K téme výbava sa tu ale nemôžem vyjadrovať, lebo by to zabralo pod dňa. V tej dobe pre PSA platilo, čo kus, to originál a som toho svedkom pri oprave svojej 405-ky.

Bežným modelom sa tiež venovať nebudem z časových dôvodov. Vymenovať všetko čo, kedy a ako, by trvalo celý rok. Spomenieme si len tie najzaujímavejšie. BX 4×4 mal spoločnú platformu s Peugeotom 405 x4, Mi16x4 a T16 (ale pozor, pohon x4, Mi16x4 a T16 v Peugeotoch sa tiež od seba navzájom odlišoval). Platforma bola teda podobná, nie úplne rovnaká. Nie všetky komponenty sú s Peugeotom zameniteľné. Oproti 405ke ste BX 4×4 mohli mať aj s nafťákom, 405-ka bola len a len benzín s objemom 1,9i a po modernizácii 2,0i. Ohľadom nafty v BX si však nie som až taký istý, len múdre zdroje a katalógy náhradných dielov to tvrdia, ja osobne som nikdy žiaden naftový model s pohonom všetkých kolies nevidel. Rozdelenie náhonu bolo 53 % krútiaceho momentu pre prednú nápravu a 47 % pre zadnú nápravu. Zadný diferenciál typu Torsen bol ovládaný elektronickou uzávierkou diferenciálu, ktorú bolo možné spustiť pri rýchlosti do 40 km/h. V kombinácií s nastaviteľnou výškou podvozku môžem BX pokojne označiť ako predchodcu dnešných vysoko populárnych SUV. Prechodnosť v najvyššej polohe bola určite lepšia ako pri bársakých dnešných pseudo SUV.

Krátke intro k športovým modelom BX

BX SPORT je limitovaná séria, ktorú vyrábali v rokoch 1985 až 1987. Edícia sa líšila hlavne výkonnejším 8 ventilovým motorom a vonkajším vzhľadom. Sport dostal laminátové nárazníky podobné neskoršiemu GTI 16V a rozširujúci laminátový bodykit. Motor mal dvojitý karburátor weber a dosahoval výkon 126 koní (93 kW) a krútiaci moment 170 Nm. Pôvodne plánovali 2500 kusov, vďaka predajnému úspechu vyrobili o ďalších 5 000 kusov viac. Oveľa častejšie sa však môžeme na bazárových portáloch stretnúť s verziou GTI, ktorá mala motor s objemom 1,9 litra, vstrekovanie a výkon od 88 do 90 kW (120 do 122 k).

Futuristický Citroën SM oslavuje abrahámoviny, predbehol svoju dobu

Dostávame sa k najlepšej verzii GTI 16 Valve alebo francúzsky 16 Soupapes. Použili dva motory: XU9J4 (D6C) a XU9J4Z (DFW). Tie sa líšili hlavne kompresným pomerom a nastavením vačkových hriadeľov. Ph1 (phase1) vyrábali v rokoch 1987 až 1989 a modernizovanú Ph2 (v niektorých krajinách mala menší výkon kvôli  katalyzátoru) vyrábali v rokoch 1990 až 1992. Spočiatku použili systém Motronic ML4.1 (160 k), neskôr ho nahradili systémom Motronic M1.3 (148 k, 158 k), ktorý sa odlišoval novšou riadiacou jednotkou a snímačom klepania. Podľa krajiny určenia s katalyzátorom alebo bez. Presne tak isto to bolo aj v prípade 405 Mi16 ph1. 405 Mi16 Ph2 už mala úplne iný motor XU10 a objem 2,0 litra.

Citroën BX GTI 16V mal štandardne vyhrievané elektricky ovládané zrkadlá, hmlové svetlá, bodykit, zadný stierač, elektricky ovládaný šíber (podľa krajiny) a klimatizácia (príplatok), palubný počítač (príplatok), vyhrievané sedadlá (príplatok). GTi 16V mali anatomické sedadlá od Recaro s výrazným bočným vedením a bedrovou opierkou pre vodiča.

Čím si všetkých citrónik získal, bolo hydropneumatické odpruženie oboch náprav. Keď fungovalo, nemalo na svete konkurenciu. Vrásky na čele však prichádzali v prípade porúch. Ale aj na Slovensku sa postupom času naučili niektorí majstri ako na to. Vpredu bola náprava typu McPherson. Brzdy boli kotúčové a často aj s ABS. Hydropneumatické zásobníky, alebo hydrogule mala 16v tvrdšie kvôli eliminácii náklonov.

Citroën vyrábal GTi 16V Mk1 autá v rokoch 1987 až 1989. V roku 1990 bol dopredaj Mk1 vyrobených pred rokom 1989. Celkovo vyrobili 11 896 kusov Mk1 a 3 544 kusov verzie Mk2.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov