Hyundai Elantra N – prvý ostrý sedan je tu!
Divízia N spoločnosti Hyundai , špecializovaná na vysoko výkonné automobily, predstavila model Elantra N. Športový sedan dopĺňa ponuku „športových automobilov na každý deň“.
Elantra N je vysoko výkonná verzia modelu Elantra novej generácie, ktorý bol predstavený v apríli 2020. N-kové modifikácie prispeli k výraznému zvýšeniu jazdných výkonov a agresívne dizajnové prvky ho odlišujú od štandardnej verzie.
Prvý vysoko výkonný sedan N
Model Elantra N poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra, vybavený priamym vstrekovaním paliva. Optimalizácia materiálu a tvaru bloku motora prispela k zvýšeniu odolnosti. Motor sa vyznačuje výkonom 206 kW (280 k). Maximálny výkon sa dá krátkodobo zvýšiť na 213 kW (290 k) zväčšením prepĺňacieho tlaku. Krútiaci moment motora, ktorý dosahuje maximum 392 Nm, sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT so spojkami v olejovom kúpeli. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 5,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h – najvyššiu v rámci línie modelov N. Vysokú výkonnosť modelu Elantra N podporuje elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál (N Corner Carving Differential), asistent rozjazdu Launch Control a koncový tlmič výfuku s klapkami.
Nové N prvky použité po prvý raz
Elantra N má aj niektoré prvky, ktoré boli vôbec po prvý raz použité v línii vysoko výkonných modelov N.
Integrácia lapača nasávaného vzduchu a vzduchového filtra motora zlepšila reakciu motora a prispela k zníženiu hmotnosti. Súčasne sa nasávací tlak zvýšil o vyše 10 percent. Optimalizovaný tvar držiaka prevodovky prispel k redukcii pohybov pohonného ústrojenstva voči karosérii a tým aj k zlepšeniu ovládateľnosti.
V rámci modifikácií podvozka po prvý raz použili integrovanú poháňanú nápravu IDA (Integrated Drive Axle) s konštrukciou inšpirovanou súťažnými špeciálni pre WRC. Integrácia hriadeľa, náboja kolesa a ložiska prispela k úspore hmotnosti 1,7 kg. Konštrukcia nápravy IDA lepšie odoláva aj extrémnym odstredivým silám pri rýchlej jazde v zákrute. Každopádne, sme zvedaví na cenu pri nutnej výmene.
Na prednej náprave sú použité dvojdielne silentbloky na ramenách, prevzaté z modelu Veloster N, ktoré zabezpečujú optimálne jazdné vlastnosti vďaka rozdielnej charakteristike pri pôsobení síl v priečnom a pozdĺžnom smere, pričom účinne tlmia prenos hluku a vibrácií z podvozka do karosérie.
Okrem toho má Elantra N štvorbodové úchyty tlmičových vzpier na prednej náprave a vzperu medzi hornými úchytmi zadných tlmičov na zvýšenie pevnosti karosérie. Elektrický posilňovač hrebeňového riadenia R-MDPS je vyladený tak, aby poskytoval vodičovi prostredníctvom krútiaceho momentu spoľahlivú spätnú väzbu aj pri extrémnych zmenách okolitého prostredia – napríklad teploty.
Elantra N má aj špeciálne funkcie prispievajúce k emocionálnemu umocneniu zážitku z jazdy. Jednou z nich je N Sound Equalizer (NSE) – virtuálny zvuk motora, ktorý vytvára nielen zvuk motora pretekových automobilov Hyundai Motorsport – ako napríklad okruhového špeciálu TCR – ale aj umožňuje vodičovi pomocou ekvalizéra vytvoriť zvuk podľa osobných preferencií. Vďaka tomu vodič počas jazdy počuje realistickejší dynamický zvuk motora. Okrem toho variabilná výfuková sústava s klapkami v koncovom tlmiči výfuku vydávajúca charakteristický zvuk modelov N (tzv. ‘popcorn’ a ‘bang’) má teraz lineárnu reguláciu redukujúcu dunivý zvuk pri behu motora na voľnobeh, no pritom pre potešenie vodiča zachováva typickú zvukovú kulisu. A nakoniec Elantra N je prvým modelom línie N používajúcim pneumatiky Michelin PS4S široké 245 mm na 19-palcobvých diskoch kovaných z ľahkej zliatiny, dodávajúce dynamickým jazdným výkonom finálnu bodku.
Dynamické jazdné vlastnosti harmonizujú so športovým dizajnom
Zadné prítlačné krídlo (spojler) spolu s difúzorom v zadnom nárazníku pomáha optimalizovať prúdenie vzduchu okolo karosérie pre zlepšenie aerodynamických vlastností. Charakteristický vzhľad dotvára zadné svetlo do hmly v tvare obráteného trojuholníka v zadnom nárazníku, pripomínajúce monoposty F1 a dve výrazné koncovky výfuku po stranách zadného difúzora. Pre modely N špecifický interiér obsahuje prvky dekorované logom N, ako volant, radiaca páka, sedadlá a dekoračné lišty na prahoch dverí. Športový vzhľad dotvárajú kovové pedále. Na športovom multifunkčnom volante N s pádlami na manuálne radenie je tlačidlo NGS (iba pri prevodovke DCT), ktoré umožňuje stlačením na dobu 20 sekúnd zvýšiť výkon motora o 7,4 kW (10 k) a dve tlačidlá N na rýchlu voľbu jazdného režimu. Jazdné režimy sa dajú individualizovať podľa preferencií vodiča a predvoliť na tlačidlá v rozličných kombináciách.
Hyundai Elantra N | |
Motor | 2.0T-GDI |
Objem (cm3) | 1 998 |
Maximálny výkon (kW(k) | 280 |
Maximálny krútiaci moment (Nm) | 392 |
Dĺžka (mm) | 4 675 |
Šírka mm) | 1 825 |
Výška (mm) | 1 415 |
Rázvor (mm) | 2 720 |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov