Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Urobíme všetko, aby sme autopriemysel udržali pri živote

Predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky po jeden a pol ročnej odmlke spôsobenej pandémiou usporiadali tlačovú konferenciu na ktorej prezentovali súčasnú situáciu vo výrobe, predaji a registrácii vozidiel.

Slovensko aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe automobilov. Na tisíc obyvateľov sa vlani vyrobilo 182 motorových vozidiel. Za rok 2020 sa na Slovensku vyrobilo 990 598 vozidiel, čo je o 10,6% menej ako v predchádzajúcom roku. Európa  je jednoznačne na ceste k zelenej transformácii a k základnému dokumentu EÚ „Green Deal“ sa pripojilo aj Slovensko. Vyplýva z neho podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík je Slovensko medzi poslednými krajinami v rámci Európskej únie. Za rok 2020 sa u nás predalo len 1 771 nabíjateľných (čisto elektrické autá a plug in hybridy) vozidiel M1, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel (119,2 CO2 g/km. Lepšie na tom nie sme ani pri budovaní infraštruktúry. Momentálne je v prevádzke 750 nabíjacích staníc, do roku 2025 by ich malo byť 5200 a do roku 2030 viac ako 20 000! Samozrejmosťou by malo byť, že nabíjacia infraštruktúra by mala byť napájaná z obnoviteľných zdrojov. „Bohužiaľ, vývoj posledných rokov ukazuje, že sa na Slovensku od týchto cieľov vzďaľujeme. Ak budeme zhodnocovanie priemyselných odpadov realizovať v zahraničí určite to neprospeje konkurencieschopnosti Slovenska a jeho priemyslu,“ – hovorí prezident ZAP Alexander Matušek.

Autopriemysel je už tam, kde bol aj pred koronou

Počas Covid krízy zväz aktívne presadzoval riešenia pre zachovanie pracovných miest, hlavne tzv. Kurzarbeit. Priemysel je ale globálny. Covid ustúpil na Slovensku, ale v krajinách našich dodávateľov zúri ďalej. Aj čipovú krízu, ktorá zasiahla naše automobilky spôsobil Covid a narušenie pravidelného zásobovania komponentmi. Teraz však dochádza k zmene a pomoc sa začne riadiť regionálnym Covid automatom k čomu však majú členovia ZAP SR výhrady. Na ostatnom Valnom zhromaždení vyslovili požiadavku, aby sa  toto opatrenie prehodnotilo  a účinnosť zákona o Kurzarbeite sa presunula na skorší termín ako je navrhovaný január 2022.

Čo sa týka registrácií nových (57%) versus individuálne dovezených vozidiel (nové+jazdené – 43%) považujú vývoj za nepriaznivý. Dlhodobo kritizujú súčasný stav podľa hesla „Čím staršie auto, tým lacnejšie prihlásenie.“

Prioritami Zväzu automobilového priemyslu na najbližšie obdobie zostáva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave, redukcia emisií a zelená obnova vozidlového parku, zvýšenie efektívnosti fungovania systému odpadového hospodárstva a dokončenie reformy systému vzdelávania a zvýšenie jeho efektívnosti pre potreby trhu práce v 21. storočí. V duálnom, ale aj celoživotnom vzdelávaní treba veľa doháňať.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov