Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Test: VESPA Primavera 125i-Get ABS 75 Anniversary – Blahoželáme!

Vespa Primavera 125. Mesto je život, život je štýl, štýl je Vespa. A to už 75 rokov.

Keď v roku 1946 spoločnosť Piaggio predstavovala skúter Vespa 98, zrejme ešte nikto netušil, že to spôsobí revolúciu vo svete dvoch kolies a že sa zároveň zmení obraz sveta. Minimálne Talianska a tej časti sveta, kam sa Vespa vyváža. Vespa totiž bola ľahko ovládateľná aj pre ženy, uviezla dvoch ľudí a vďaka aerodynamickej kapotáži a umiestneniu motora a nádrže ochránila oblečenie svojich pasažierov pred zašpinením. Mimochodom, Vespa 98 vychádzala z vojenského výsadkárskeho špeciálu MP5 Paperino určeného pre parašutistov. V tom čase bola Vespa ako z iného sveta, dovtedy totiž skútre, ako ich poznáme dnes, neexistovali, motorky sa museli pri nasadaní prekračovať, mali reťazový pohon… Človek sa na nich zašpinil.  Vespa sa stala okamžite hitom a výrazným spôsobom pomohla rozhýbať povojnové Taliansko. Svoj úspech preniesla aj za hranice Talianska, už v roku 1950 sa začína licenčná výroba Vespy v Nemecku, o rok neskôr aj v Anglicku. Ku dnešnému dňu sa predalo  viac ako 19 miliónov skútrov Vespa. K 75. výročiu sa spoločnosť obdarila edíciou 75th Anniversary, tá je dostupná pre modely Primavera 50, 125, resp. 150 a pre GTS 125 a 300. My sme si vyskúšali verziu Primavera 125.

Ku 75. narodeninám

Každá (aj tá najnovšia) generácia Vespy si zachováva nezameniteľný odkaz na pôvodnú Vespu, a tak sa nemôžeme čudovať tomu, že Vespa sama osebe je kult. Je prejavom životného štýlu. Verzia 75th Anniversary má špeciálnu metalickú pyritovo-žltú farbu Gaillo 75, pochrómované doplnky, výrazné nálepky 75 na kapotáži motora aj na blatníku predného kolesa, decentný štítok k výročiu na dvierkach odkladacieho priestoru v prednej kapotáži, poťah sedadla z kože, ale čo je najdôležitejšie, má špeciálnu okrúhlu tašku z jemnej kože Nubuk, ktorú si môžete vziať so sebou a použiť ju trebárs ako príručnú dámsku kabelku. Garantujem vám, že budete štýlová. Okrem toho, že je z kvalitnej kože, má mimoriadne delikátne spracovanie, logo Vespa aj číslicu 75 a samozrejme je nepremokavá. Mimochodom, taška svojím tvarom aj umiestnením na zadnom nosiči odkazuje na náhradné koleso, ktoré skútre kedysi mávali. Samozrejmosťou je full LED svetlenie, zadná smerovka je však horšie viditeľná, keď sa svetlo slnka odráža na kapotáži.

Aj pre ženu

Ovládanie Vespy je nesmierne jednoduché. Jednak totiž má nízku hmotnosť a zo sedadla ľahko dočiahnete na zem a jednak je skúter sám o ebe ľahko ovládateľný, na povely vášho tela reaguje ochotne. Navyše riadidlá sú úzke, skúter je krátky (na dĺžku meria iba 1 870 mm) a motor svižný, takže sa Vespa prediera hustou mestskou premávkou a zápchami ako horúci nôž maslom. Napriek malým rozmerom skútra priestor na nohy vôbec nie je stiesnený, sedadlo je až prekvapivo pohodlné a nešmýkate sa z neho smerom dopredu. Oceňujem tiež, že zrkadlá poskytujú dobrý prehľad o situácii za vami. Prístrojový štít je digitálny, má uhlopriečku meria 4,3 palca a umožňuje vám spárovať si mobil so skútrom. Žiaľ, pri silnom slnku je zle čitateľný – aspoň vtedy, keď lúče slnka dopadajú zo zlého smeru. Zarazil ma tiež surový chod spínacej skrinky. Prechody medzi jednotlivými polohami boli veľmi zle definované a surové.

Ide s dobou

Hoci si Primavera zachováva dizajnový odkaz na pôvodnú Vespu spred 75 rokov, technicky ide s dobou. Na pohon slúži jednovalec so 124 cm3, ktorý napriek vzduchovému chladeniu spĺňa prísne emisné limity Euro 5. Dodávam, že vzduchové chladenie je predpokladom dlhodobej bezstarostnej prevádzky. Nielen preto, že sa nemusíte starať o kvapalinu a chladič, ale vzduchom chladné motory sú odolnejšie voči tepelným extrémom. Zaujímavosťou je tiež trojventilový rozvod. Výkon 8,1 kW má síce ďaleko od zákonom povolených 11, no úplne postačuje. V meste je Vespa živá. Ku špecifikám Vespy patrí samonosná karoséria a jednoramenné zavesenie predného kolesa, podobne ako to mávajú lietadlá. Podvozok je pomerne tvrdý, na môj vkus a na bratislavské cesty až príliš. Komfortu nepomáhajú ani malé 12-palcové kolesá, ktoré zapadnú takmer do každého výtlku, výmoľa či diery.

Tašku z kvalitnej kože Nubuk môžete využiť ako kabelku.

Napodiv, napriek tomu všetkému podvozok netrieska do riadidiel a vlastne celý skúter pôsobí, že je veľmi robustne postavený. Vzadu si môžete nastaviť štyri stupne predpätia pružiny. Brzdy sú účinné, hoci si obe páky vyžadujú na moje prekvapenie viac sily, než by som čakal. Zaujímavé je, že ABS je iba na prednom kolese. Jedna odkladacia schránka je v prednej kapotáži, tam je aj USB konektor, druhá pod sedadlom. Tá pod sedadlom je vlastne plastová vanička, ktorú môžete úplne jednoducho vybrať a vystriekať wapkou, keď sa vám v nej niečo rozleje. Pred sedadlom je ešte typický háčik na tašku či aktovku. Chýbal mi bočný stojan. Len pripomínam, že na riadenie tejto Vespy nepotrebujete vodičák na motorku. Keď teda chcete sebe alebo svojej polovičke urobiť radosť, tak hor sa do predajne. Určite sa jej poteší. Isteže, cena nie je nízka, ale za štýlové veci sa predsa platí. Ochotne zaplatíte viac za iPhone, značkovú kabelku, značkové topánky, značkové slnečné okuliare…, tak prečo nie za Vespu Primavera 125 vo verzii 75th Anniversary?

Čo treba uznať

  • Ľahký, štýlový a imidžový skúter do mesta.

Čo nám chýbalo

  • Bočný stojan.

Čo nás prekvapilo

  • Surový chod spínacej skrinky.

Vespa Primavera 125i-GET ABS 75th Anniversary

  • Cena (základ/test)                                                         4 799/5 099 €
  • Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km 

Motor

vzduchom chladený jednovalec/3V, zdvihový objem valcov 124 cm3, max. výkon 8,1 kW (11 k) pri 8 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 10,4 Nm pri 6 750 ot.min-1. Emisie CO2 60 g/km.

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 126 kg, vmax= ~91 km/h, spotreba výrobca/test 2,5/2,4 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov