Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz Experience 2021

Motor-Car Mercedes-Benz v Bratislave prichystal jednodňovú akciu, za účelom užiť si vybrané modely naplno.

Asi každý motoristický nadšenec si všimol, že prístup k novinkám na automobilovom poli býva z dôvodu protipandemických opatrení problematický. Preto si bratislavský predajca značky Mercedes-Benz pripravil zaujímavé podujatie s dlhoročnou históriou pre novinárov a ďalších vybraných hostí s názvom Mercedes-Benz Experience. Cieľom bolo priame zoznámenie sa s novinkami zo sveta spaľovacích ale aj zo sveta elektrovozidiel označovaných EQ. Myslíte si, že sú to protipóly? Postupná výmena týchto áut za sebou v rámci testovacích jázd a intenzívne vnímanie jazdných vlastností menilo názor klientov.

Cestou tam

Už po príchode na Túhovsku ulicu v Bratislave som si pohľadom obzrel novinky zaparkované v dvoch radoch na parkovisku. Mňa ako petrolheada okamžite očarilo modré coupé Mercedes-AMG E 53 4Matic+. O to viac som sa potešil, keď mi po príchode do showroomu oznámili, že spolu hneď na začiatku budeme tvoriť pár. Mojou veľkou smolou bolo, že prvé striedanie sa uskutočnilo ešte pred Pezinskou Babou, a tak som si nevedel kvality adaptívneho podvozka a vynikajúcich bŕzd užiť naplno. Pod dlhou kapotou sa skrývalo srdce v podobe  preplňovaného zážihového trojlitra s usporiadaním valcov v rade a výkonom 320 kW (435 k), resp. 520 Nm. Maximálna rýchlosť je už tradične limitovaná na 250 km/h, ale zrýchlenie z 0 na 100 km/h pri ideálnych podmienkach predstavuje veľmi zaujímavých 4,4 s. Orchester z výfukov je len jedným z vecí, ktorými si vás športové AMG kupé získa.

Viete si predstaviť ten prvotný kultúrny šok, keď z nadupaného 400 koňového krásneho elegantného kupé presadnete do SUV s polovičným výkonom a vznetovým motorom? To sa mi presne stalo a pred Babou, keď som sa posadil do dobre známeho modelu GLC 220d 4Matic – 140 kW (190 k). Je to úplne iný kus kvalitného rodinného auta a aj s dvojlitrovým vznetovým motorom jazdí viac ako len slušne a aj pri ostrejšom prejazde rýchlych zákrut si viete jazdu príjemne užiť. V úvode odseku spomenutý šok bol teda silný, ale veľmi rýchlo opadol.

 

12 zaujímavých kusov techniky, ktorý si skôr vybrať?

A popravde som rád, že som po E AMG kupé mal medzistupeň v podobe najslabšieho GLC v pelotóne spaľovacích modelov. Po ňom totiž nasledovalo letmé potykanie si s úžasnou terénnou legendou G 400 d, ktorá bola uložená na konci sprievodu. Trojlitrový naftový motor s výkonom 243 kW (330 k) zdieľa aj s pred ním jazdiacim GLS 400 d 4Matic.

Rozdiel  v jazde je však markantný. Nebavím sa ani tak o akcelerácií, tam je rozdiel nepostrehnuteľný, ale skôr v jazdnom prejave ako takom. Kým prejazdy zákrut s G boli na hranici fyziky, GLS sa pri totožnom tempe len usmievalo a ladne nástrahy zdolávalo bez zaváhania. Trieda G však stavia hrady niekde úplne inde, v teréne, kam sa dostane pri súčasnej klientele často len výnimočne. Škoda…  GLS si zákazníka získa svojou všestrannosťou a výbornou pohodou za volantom a neopísateľnou hladinou komfortu a to doslova v maxi balení.

S luxusného GLS som sa presunul do fenomenálnej luxusnej novinky S 500 4Matic. Vlajková loď značky skrývala pod kapotou „len“ radový zážihový preplňovaný šesťvalcový motor s objemom 3,0 litra a výkonom 320 kW (435 k). Kone pod kapotou v tomto prípade nie sú všetko. Po skúsenostiach by som pokojne volil aj verziu s naftovým motorom, ktorá príjemne maskuje chod vznetových motorov. Z pohľadu jazdenia a neopísateľnej úrovne komfortu som si užíval aj zákruty so zadnou nápravou, ktorá sa natáča podľa potrieb.

V športovom som začal a v športovom aj končím prvú etapu. Na záver sa mi ušiel Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ kupé. Od Mercedesu GLE sa všeobecne očakáva vysoká mieru bezpečnosti i komfortu. Avšak prečo by rozmerné SUV nemohlo popri tom vyzerať o niečo viac sexi. A presne je odeté športové AMG. Srdce pod kapotou má to isté ako vyššie zmienené E53 AMG kupé. Aj kvôli telesným proporciám stráca na kupé pri akcelerácii. Ale na druhej strane môže plniť funkciu rodinného auta a to sa o klasickom kupé už dnes povedať nedá, resp. dá ale s dávkou zapretia, kedy človek auto doslova nadovšetko miluje.

Malá prestávka

Organizátori si pre nás pripravili počas cesty zaujímavé informácie, najmä čo sa týka konkrétnych áut v sprievode. Čo však kvitujem, po celý čas nás na čele aj na závere kolóny sprevádzali inštruktori bezpečnej, ktorí s nami komunikovali prostredníctvom vysielačiek a kládli dôraz na bezpečnú a pritom rezkú jazdu. Vedeli ste, že napr. nesprávnym držaním volantu môže dôjsť pri nehode a pri následnej aktivácii vzduchového vaku k fatálnemu zraneniu? Mnohí vodiči sa nad tým nikdy nezamysleli. Volanty nielen Mercedesov sú preto už roky prispôsobované na správne uchopenie tzv: trištvrte na tri.

Naša trasa smerovala z Bratislavy zákutiami Záhoria až do sympatického prostredia golfového rezortu Penati v obci Šajdíkové Humence. Tu sme sa po krátkej prestávke vystriedali a osedlali druhú kolónu.

Cestou späť

Kým cesta tam bola v podaní spaľovacích verzií rôznych modelov značky, cestou spať sme si vyskúšali elektromobily. Misiu späť do Bratislavy som zahájil v najsilnejšom elektromobile. Tým je model EQC, ktorý na pohon využíva 2 asynchrónne elektromotory, s výkonom 300 kW (408 k) a krútiacim momentom 760 Nm. Šprintovať z 0 na 100 km/h zvláda za 5,1 sekundy. Tieto čísla sú umocnené aj tým, že akceleruje bez radenia prevodových stupňov a teda bez trhania. To je príznačné pre všetky elektromobily značky. Na plné nabitie za reálnych podmienok prejde 416 km.

Najmenším predstaviteľom rodiny elektromobilov je model EQA 250, ktorý však využíva iba jeden asynchrónny elektromotor poháňajúci prednú nápravu. Má výkon 140 kW (190 k), ale pomerne nízku maximálnu rýchlosť – 160 km/h. Elektromobily jednoducho nemajú radi vysoké rýchlosti, keďže rýchlo rastie odpor vzduchu a aj tak žiadaný dojazd. Na plné nabitie prejde model EQA približne 426 km. Na slovenský trh doposiaľ najmenší člen elektrickej rodiny Mercedes-EQ štartuje so zaujímavou cenovkou 51 708 eur. Oveľa zaujímavejšou verziou bude avizovaný model s pohonom všetkých kolies, ktorý bude mať vyšší dojazd, vyšší výkon a športovejšie jazdné vlastnosti aj vďaka pridanému ďalšiemu elektromotoru.

Podobnú technológiu, ako EQA 250 využíva aj najnovší prírastok do rodiny elektromobilov – veľkopriestorový luxusný model EQV 300. Tiež má len jeden elektromotor poháňajúci prednú nápravu, má však väčšiu batériu – 90 kWh a vďaka nej vie prejsť až 416 km na jedno nabitie. Vzhľadom na skutočne slušný dojazd môže táto luxusné auto využívané aj na transfer klientov z Bratislavy na viedenské letisko a naopak.

Ak máte pocit, že na fotkách vidíte viac elektromobilov, nemýlite sa. EQA a EQC sa líšili príplatkovými prvkami výbavy.

Koniec dňa

Mimochodom, na cestách malebného Záhoria sme 12 kusov moderných automobilov rozhodne nešetrili. Skúšali sme jazdné vlastnosti, naladenie podvozka aj na horšom podvozku panelových ciest, pohon, riadenie a to vo všetkých jazdných režimoch, a nesmieme zabudnúť ani na naladenie rekuperácie pri elektromobiloch a systémy výborného infotainmentu MBUX. A rozdiely sú skutočne markantné. Musíme uznať, že nie nadarmo je Mercedes-Benz považovaný za elitu automobilizmu.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov