Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Nio ET7: Autonómny sedan a dojazd 1000 km!

Veľký sedan s aerodynamickými tvarmi a krivkami je čistý elektromobil.

Automobilka Nio má svoje korene síce v Číne, ale začína dobýjať európsky kontinent. Jej ďalší model ET7 vzbudzuje pozornosť nielen svojim dizajnom, ale aj technológiami, inováciami a funkcionalitou.

Veľký sedan s aerodynamickými tvarmi a krivkami je čistý elektromobil, ktorý zvláda autonómnu jazdu. Okrem toho má luxusný dojazd na jedno nabitie a interiér je prešpikovaný 23 reproduktormi. Vo vlaňajšej úspešnej sezóne Nio predalo viac ako 36.000 modelov SUV a crossoverov najmä v domovskej Číne. Teraz chce automobilka expandovať aj do zvyšných kútov sveta, hlavne však do Európy.

Pomôcť jej má nový a teraz vlajkový model ET7, luxusný veľký sedan s elektrickým pohonom, obrími batériami a dojazdom až 1 000 km na jedno nabitie. V roku 2022 by sa mal začať predávať so všetkými tými prvkami, ktoré boli predstavené. V praxi to znamená efektne zaoblený design, aerodynamické tvary s malým odporom vzduchu alebo zrýchlenie z pokoja na stovku za 3,9 s.

Započítať však do toho treba aj schopností autonómneho riadenia vďaka 33 radarom a kamerám, interiér ozvučený 23 reproduktormi a zosilňovačom s 20 kanálmi, ambientne osvetlenie, integrovanú technológiu 5G, Wi-Fi 6 či Bluetooth 5.2, či veľké displeje po vzore elektromobilov Tesla. Cena zatiaľ nebola zverejnená. Za automobilovou značkou Nio stojí čínsky technologický podnikateľ Williams Li.

Horúci produkt z dielne čínskeho start-upu ET7 sa začne predávať na budúci rok, ale už teraz presiakli na verejnosť zaujímavé informácie. Tvorcovia vo veľkom vsadili na hliník a ľahkú oceľ, čo pomôže zredukovať hmotnosť elektromobilu. Vpred ho poháňajú dva elektromotory so systémovým výkonom 480 kW a krútiacim momentom 850 Nm. Vozidlo je 5098 mm dlhé, 1987 mm široké a 1505 mm vysoké, pričom rázvor náprav má hodnotu 3060 mm.

Novinka láka na pokročilé funkcie autonómnej jazdy. Spomínané vysoko výkonné snímacie jednotky sú rozmiestnené po celom vozidle a pokročilý počítačový systém je schopný spracovať 8 GB dát za jednu sekundu. Sedan ET7 sa na trhu objaví s tromi kapacitami batérií – 70, 100 a 150 kWh, pričom tá najväčšia zvládne podľa metodiky NEDC ujsť až 1000 km na jedno nabitie. Okrem spomínaných materiálov pomáha s dojazdom aj nízky koeficient aerodynamického odporu s hodnotou 0,23 Cd.

Akumulátory môžete štandardne dobíjať, prípadne na počkanie vymeniť. Tým sa Nio snaží riešiť zdĺhavé čakanie pri nabíjacích stojanoch. Mimochodom, o solid-state akumulátoroch sa síce hovorí už dlhší čas, ale doteraz sa neobjavili v masovom meradle. Elektrický sedan ET7 ich dostane už v blízkej dobe a vďaka 150 kWh má ponúknuť ohromujúci dojazd 1000km. Vývoj akumulátorov prebieha na plné obrátky a nové typy akumulátorov z laboratórnych vzoriek postupne smerujú do prototypových testov a azda aj čoskoro na trh.

Jednou z prelomových technológií by mali byť práve nové solid-state akumulátory spoločnosti Nio, ktoré majú dosahovať veľmi vysokú hustotu (360 Wh/kg). Pritom dnešné bežné články sa pohybujú niekde okolo hodnoty 240-260 Wh/kg. To znamená, že nový 150kWh akumulátor by „v článkoch“ mal vážiť zhruba rovnako ako dnešná 100kWh verzia. Dojazd vozidla by sa však mal zvýšiť o 40-50 %.

Novinka využíva hybridný elektrolyt, anorganickú anódu Si/C a katódu s vysokým obsahom niklu a nanopovrchom. Čínske Nio označujú mnohí odborníci za druhú Teslu a jeho akcie vyvolávajú podobné nadšenie aj na akciových trhoch. Firma má už dnes hodnotu 92 mld. USD, čo sa pohybuje úrovni omnoho väčšieho Volkswagenu.

-jj-, zdroj a foto: Nio, ccftech,

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov