Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Toyota Mirai: Novinka boduje dojazdom i sexepílom

Toyota Mirai prináša viac dynamiky, moderného štylistického stvárnenia a lepšie jazdné vlastnosti. Vďaka prepracovanému systému palivových článkov má dojazd 650 km, pričom vozidlo neprodukuje iné emisie ako čistú vodu.

 

Toyota vníma vodík ako životaschopný zdroj na efektívnu dopravu a ukladanie energie. Má potenciál sprostredkovať mobilitu s nulovými uhlíkovými emisiami. A nielen pre cestné vozidlá, ale i vlaky, lode a lietadlá. Zároveň ponúka efektívny spôsob ukladania obnoviteľnej energie a jej prepravu na miesta, kde je práve potrebná.

S vývojom elektromobilu na vodíkové palivové články začala Toyota v roku 1992 a v roku 2014 na svetové trhy úspešne uviedla sedan Mirai. Tento prelomový výsledok bol postavený na špičkových skúsenostiach Toyoty na poli vodíkových technológií, ktoré sú kľúčom k hnacím ústrojenstvám elektrifikovaných vozidiel.

Toyota úspešne upravila svoju základnú koncepciu hybridného pohonu na účel výroby hybridných elektrických vozidiel (HEV), plug-in hybridov (PHEV), batériových elektromobilov (BEV) a – počínajúc modelom Mirai – elektromobilov na palivové články (FCEV).

Posun vpred: výkon aj dizajn

Prioritou bolo predĺžiť maximálny dojazd oproti predchodcovi, resp. nad úroveň typickú elektromobilmi s batériovým pohonom. K predĺženiu dojazdu o 30 % na cca 650 km napomohlo zvýšenie výkonu spoločne so zväčšením kapacity zásobníkov na vodík, znížením spotreby a zlepšením aerodynamiky.

Nová Toyota Mirai je postavená na modulárnej podvozkovej platforme Toyota GA-L so znateľne lepším obstavaním priestoru. Vďaka efektívnejšiemu a vyváženému usporiadaniu nového hnacieho ústrojenstva – najmä presunutiu súpravy palivových článkov z priestoru pod kabínou do prednej časti vozidla – bolo možné vytvoriť priestornejšiu päťmiestnu kabínu s nárastom miesta pre nohy zadných pasažierov.

Jedným z hlavných cieľov novej Toyoty Mirai bolo vytvoriť vozidlo, ktoré zaujme nielen ekologickými parametrami, ale aj svojím vzhľadom a tým, ako jazdí.

Podvozková platforma GA-L

Vďaka platforme GA-L bolo možné zmeniť zástavbu súpravy palivových článkov a súčastí hnacieho ústrojenstva v prospech efektívnejšieho využitia priestoru. Pravdepodobne najdôležitejšia je však možnosť zabudovať hneď tri vysokotlakové zásobníky vodíka, a tým zvýšiť objem paliva a jazdný dosah vozidla.

Zásobníky sú usporiadané do tvaru písmena T – najdlhší je pozdĺžne uprostred pod podlahou vozidla, dva menšie zásobníky sú priečne pod zadnými sedadlami a batožinovým priestorom. Nádrže dohromady pojmú 5,6 kg vodíkového paliva (dvojica zásobníkov súčasnej Toyoty Mirai iba 4,6 kg). Umiestnenie zásobníkov napomohlo znížiť ťažisko vozidla bez zasahovania do priestoru pre batožinu.

Nová súprava palivových článkov

Špeciálne pre nasadenie na platforme GA-L vyvinula Toyota novú súpravu palivových článkov spoločne s meničom energie palivových článkov (FCPC). Všetky potrebné prvky dokázali konštruktéri spojiť do jediného bloku, sú teraz menšie a ľahšie, čo sa zároveň odrazilo v lepších výkonových schopnostiach.

Súprava palivových článkov využíva rovnako ako v súčasnej generácii tuhý polymérový elektrolyt, po novom je však menšia a obsahuje menší počet článkov (330 namiesto 370). Maximum výkonu tak narástlo zo 114 na 128 kW. Zlepšenie sa týka aj schopnosti prevádzky za mrazivých teplôt – naštartovať vozidlo je teraz možné už od -30 °C.

Zameranie na inovácie a zlepšenie každej jednotlivej súčasti prinieslo 50 % pokles hmotnosti, avšak pri súčasnom náraste výkonu o 12 %. Z nových prijatých opatrení spomeňme premiestnenie zberného potrubia, zmenšenie rozmerov a hmotnosti článkov, optimalizáciu tvaru priečky kanála vedenia plynu a použitie pokrokových materiálov elektród.

Lítium-iónová batéria

Nová Mirai používa vysokonapäťovú lítium-iónovú batériu. Modul obsahujúci 84 článkov ponúka menovité napätie 310,8 V a kapacitu 4,0 Ah (predchodca 244,8 V, resp. 6,5 Ah). Celková hmotnosť poklesla zo 46,9 na 44,6 kg. Výkon sa posilnil z 25,5 kW x 10 sekúnd na 31,5 kW x 10 sekúnd.

Menšie rozmery b

atérie dovoľujú zástavbu za zadné sedadlá bez zasahovania do batožinového priestoru. Optimalizácia sa týka aj vedenia chladiaceho vzduchu s nenápadnými vstupnými otvormi po oboch stranách zadných sedadiel.

Toyota 2000GT sa stala najdrahším japonským autom

Dynamické jazdné schopnosti

Nová Toyota Mirai vďaka podvozkovej platforme GA-L ťaží z výhod v podobe nižšieho ťažiska, lepších charakteristík zotrvačnosti a výrazne vyššej tuhosti karosérie, čo sa súhrnne odráža vo veľmi dobrých dynamických schopnostiach vozidla.

Po presunutí súpravy palivových článkov z priestoru pod podlahou do prednej časti vozidla, resp. batérie a elektromotora dozadu, sa vozidlo pýši rozložením hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50 v prospech stability, pripomínajúcim koncepciu s motorom umiestneným vpredu.

K zvýšeniu tuhosti karosérie prispeli strategicky rozmiestnené podpery a výstuhy, ako aj širšie použitie lepených karosárskych spojov a spojovanie laserom s húsenicovými zvarmi.

Súčasťou novej platformy je tiež nové predné aj zadné zavesenie typu multilink namiesto predtým používaných vzpier typu McPherson vpredu, resp. torzných priečok na zadnej náprave. Uvedená konfigurácia dodáva vozidlu vysokú úroveň stability, ovládateľnosti a jazdného pohodlia.

Vozidlo schopné čistiť vzduch počas jazdy

Prínosy Toyoty Mirai z pohľadu ekológie dokonca prekračujú požiadavku nulových emisií až na úroveň negatívnych emisií – vozidlo počas jazdy fakticky vzduch čistí.

Do systému nasávania vzduchu je totiž zabudovaný katalyzátorový filter, ktorý je ďalšou z inovácií od Toyoty. Vozidlo nasáva vzduch pre potreby palivového článku, pričom elektrický náboj na filtračnej vložke z netkanej textílie zachytáva mikroskopické častice nečistôt vrátane oxidu siričitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných častíc.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov