Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

BMW iX je ďalšie čisto elektrické SUV od BMW

BMW iX vnáša do sveta BMW celkový smer, a to viacerými vecami.

 

Vlastne to ani nie je SUV, ale SAV, teda Sport Activity Vehicle. BMW sa tým vracia k pôvodnému pomenovaniu svojich SUV modelov, aj vtedy sa ich snažila prezentovať ako SAV. Trh však mal na to svoj názor a všetci sme „X-kové“ BMW volali SUV. Uvidíme ako sa k tomu postavia ľudia tentoraz. Jedno je však isté, BMW začína písať novú éru. A to nielen tým, že model iX je ďalšie čisto elektrické SUV mníchovskej automobilky, ale aj poňatím dizajnu exteriéru a najmä interiéru.

Čistota a aerodynamika

Karoséria sa nesie v duchu maximálnej čistoty a aerodynamiky. Kľučky sú zapustené, dvere majú bezrámové okná, kolesá sú aerodynamicky optimalizované… Až sa divím, že namiesto zrkadiel nie sú kamery. Aj tak sa však konštruktérom podarila vytvoriť unikátna aerodynamika – súčiniteľ aerodynamického odporu cx je totiž iba 0,25. Čo sa týka rozmerov, iX je v dĺžke a šírke karosérie porovnateľný s X5-kou, výškou sa však vyrovná X6-ke, ktorá je nižšia ako X5. Zaujímavé sú kolesá, tie majú rozmery ako na X7-ke, majú totiž 21 alebo 22 palcov. Svetlá – vpredu aj vzadu – sú oveľa užšie ako sme na autách BMW zvyknutí. A tie predné majú celkom iný svetelný podpis ako majú doterajšie bavoráky. Sériovo sú full LED, v opcii môžu mať laserové prídavné diaľkové svetlá.

K zaujímavostiam patrí plniace hrdlo náplne do ostrekovača čelného skla schované pod logom automobilky nad maskou chladiča. To znamená, že k naliatiu vody do ostrekovača už nemusíte otvárať kapotu. Stačí odklopiť logo BMW. Mimochodom, maska chladiča je v tomto prípade iba dizajnový prvok, je totiž zablendovaná. Je však za ňou schovaný celá rad snímačov, radarov a kamier pre pokročilé asistenčné systémy. Keď sme sa dotkli loga BMW, v tom zadnom je schovaná kamera s čistiacim systémom.

Schovaná Inteligencia

BMW iX je najkomplikovanejšie a najkomplexnejšie auto, aké kedy BMW vyrobilo. V interiéri sa to však snažili všemožne zamaskovať. Opticky pôsobí veľmi jednoducho – je tam minimum tlačidiel, výduchy klimatizácie sú extrémne úzke. Na lakťovej konzole je nový volič prevodovky – v prezentovanom exemplári je nádherný, z brúseného kryštálu, ktorý pôsobí ako diamant. V podobnom štýle je aj ovládač systému iDrive a hlasitosti rádia. Drevená doska na konzole tiež nie je hocijaká. Obsahuje dotykové tlačidlá. Prístrojový štít a dotykový displej multimediálneho systému splynuli do jedného veľkého displeja. V skutočnosti sa ho však tvoria 12,3- a 14,9-palcové ovládacieho displeje. Zaujímavosťou je, že celá plocha displeja je zakrivená a samotný displej je akoby zavesený na ramienkach. Volant je hexagonálny, tvarovaný tak, aby čo najlepšie padol do ruky a spolu s riadením má sprostredkovať výborný kontakt s vozovkou. Panoramatické strešné okno je elektrochromatické a pri silnom slnečnom žiarení sa dokáže zatemniť. Veľký dôraz sa kládol na výber materiálov, mnohé z nich sú recyklované.  Zaujímavé je, že BMW ostalo pevne na zemi a v interiéri sú dve klasické sedadlá vpredu a vzadu lavica pre troch pasažierov. Žiadne futuristické kreslá, či škrupiny. Pozornosť si zaslúži aj príplatkový audiosystém Bowers & Wilkins. Osem z celkovo 30 reproduktorov sú totiž v hlavových opierkach predných a zadných sedadiel, a v predných sedadlách sú integrované elektromagneticky ovládané „šejkre“ – akési vibrátory, ktoré dodávajú hudbe štvrtý rozmer. Vytvárajú 4D Audio.

Z nuly na sto pod 5 sekúnd

Kľúčovým pre dosiahnutie dlhého dojazd je hmotnosť. Pri stavbe karosérie sa preto využil aj karbón, podobne ako na niektorých modeloch automobilky. Na pohon slúžia dva elektromotory s výkonom viac ako 370 kW (500 k), ktoré dodávajú tomuto elektromobilu parádnu dynamiku – napríklad stovku z miesta zvládane za menej ako 5 sekúnd. Ako nejaký top superšport spred pár rokov, ale aj dnešným dýcha na krk.  Akumulátor s kapacitou prevyšujúcou 100 kWh dáva dojazd vyše 600 km. A to hovoríme o dojazde v sprísnenom režime merania WLTP. Samotný akumulátor možno nabíjať s výkonom až 200 kW, takže z 10 na 80 % dobijete BMW iX za zhruba 40 minút. Pri takomto nabíjaní za každých 10 minút nabíjania zvýšite dojazd o 120 km. Mimochodom, umiestnenie akumulátora v podlahe auta umožnilo dosiahnuť skvelú stabilitu. Samozrejmosťou je najvyššia možná miera autonómnej jazdy – a teraz nemyslím z technického, ale legislatívneho hľadiska. Na to využíva aj služby vysokorýchlostnej mobilnej siete 5G.

Z vízie sa stáva realita, už koncom budúceho roka by sme totiž BMW iX mali vídať na cestách. Aj na našich.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov