Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Land Rover Defender First Edition – Národný poklad

Land Rover Defender novej generácie patrí medzi TOP produkty vyrábané na Slovensku!

S automobilovým deduškom, pôvodným Land Rover Defender a jeho predchodcami, nemá novinka nič spoločné! Ostalo len hrdé meno a pár dizajnových odkazov. Preto ho nebudem vôbec spomínať. Ak by sta ma osobne stretli, vedel by som vám o aute rozprávať v superlatívoch aj pol dňa…

Väčší ako sa zdá

Na fotkách sa auto vôbec nezdalo veľké. Dokonca ani v skutočnosti z niekoľkých uhlov pohľadu, či väčšej diaľky. Potom sa však k autu postavíte v maximálnej výške podvozku a prídete na to, že kapota je na úrovní pŕs priemerného slovenského chlapa a to už naozaj mení pohľad na vec. S rezervou na zadných dverách je táto prostredná verzia dlhá viac ako 5 metrov a na šírku so spätnými zrkadlami presahuje 2,1 m. Keď sa do neho posadíte, máte skutočný pocit, že máte navrch.

Všetkého veľa neškodí!

Ak by ste náhodou nevedeli, či sa s týmto obrom zmestíte tam, kam chcete, tak v multimediálnom systéme si viete vyhľadať celkové rozmery v jednotlivých polohách svetlej výšky, vrátane nájazdových uhlov, či výšku brodivosti. Jasné, mnohým čísla a rozmery veľa nehovoria. Lepšej orientácii v stiesnených podmienkach, a je jedno, či to je v meste alebo v teréne, napomáhajú kamery, ktoré snímajú prakticky všetko naokolo v niekoľkých režimoch. Za zmienku stojí 3D zobrazenie vo vzdialenom šikmom pohľade spredu a zozadu. Tu si už budete  určite vždy istý, že nič naokolo netrafíte a naozaj už nikdy nebude musieť z auta vystúpiť a skontrolovať situáciu naokolo.

Už bez rámu

Karoséria je po novom samonosná. Vpredu je SLA zavesenie, vzadu je integrálne zavesenie. Vďaka početným jazdným režimom, medzí ktoré patrí Eco, Komfort, alebo Skaly či Brodenie (max 0,9 m), a maximálnej svetlej výške od 218 po 291 mm prejdete prakticky všetko a to aj vďaka priaznivým nájazdovým uhlom. Len má to jednu podmienku, naozaj musíte dvakrát zvážiť, či sa tam kam chcete aj zmestite.

Priznám sa, skôr som našiel limit u seba, ako v aute!  A komu by náhodou nestačili predvolené nastavenia režimov, vie si individuálne navoliť nastavenie diferenciálu, motora, tuhosť riadenia, alebo trakciu. Slovami sa ani nedá opísať, ako famózne pracuje podvozok. V správne nastavenom móde je to niečo neopísateľné. Musel som sa preto na neho popozerať na vlastné oči a celý som ho preňúral. Jednu z môjho pohľadu nie celkom podarenú vec som však objavil. Je to snímač svetlej výšky, ktorý je na prednej náprave pripevnený k hornému ramenu. Jeho rameno je plastové, na dotyk celkom krehké, cca 5 cm dlhé a mám obavy, či tvrdé zaobchádzanie off-roadu vydrží. Už vidím, ako sa do neho zasekne konár a jednoducho povie zbohom. Mimochodom, Defender môžete mať aj na klasických pružinách s pevnou svetlou výškou, ale len v trojdverovej verzii.

Cez celé Slovensko a späť

So silnejšou verziou dvojlitrového naftového motora som sa symbolicky vybral cez celé Slovensko. Priznám sa, mal som maličké obavy, ako bude zvládať diaľničné tempá a dynamické zrýchlenie. Predsa je to malý, ale zato kultivovaný dvojliter so štyrmi valcami v dosť veľkom aute. Na moje počudovanie, ostal som skutočne prekvapený. Auto jazdí geniálne. Nie je to trhač asfaltu, ale z 0 na 100 km/h akceleruje za slušných 9,1 s. Diaľničné rýchlosti a stabilita auta s prevádzkovou hmotnosťou 2,5 t je úplne bezproblémová. A to som si mal možnosť aj nechcene vyskúšať pri vyhýbacom manévri, keďže na našej slávnej R1-ke bol v jednom úseku vysypaný náklad z prívesného vozíka.

Menším mínusom je aerodynamický hluk, ale veď sa pozrite, aké je hranaté! S tým jednoducho musíte počítať. Pri vyšších rýchlostiach a silnejšom vetre si vždy uvedomíte rozmernú plochu prednej časti. Každá jedna muška prakticky sama naskočí na nárazník, masku, alebo čelné sklo. Po ceste tam – späť a celom testovacom týždni na ceste aj v teréne sa spotreba s permanentnou štvorkolkou ustálila na krásnych  9,8  l/100 km.

Budí pozornosť

Svojím dizajnom priťahuje pohľady. Nebudem klamať, keď poviem, že prvé reakcie mnohých ľudí v malom mestečku boli rozpačité. Potom, keď sa pozreli bližšie a začali skúmať detaily, počnúc maskou, prednými svetlometmi, zadným lampami a lampičkami, či maličkými oknami – svetlíkmi v zadnej časti strechy, každý zhodnotil, že je to iné, je to moderné, a že sa im to páči. Neuveríte, ale sám som bol na tom rovnako! Jediné, čo sa mi trošku nepáči, sú funkčné prieduchy v prednom nárazníku. Po jazde v teréne a blate z nich vždy vypadne pol kila špiny, ale na druhej strane je to daň za aerodynamiku. Čo ma mrzí je, že na prednú kapotu, konkrétne jej čierne plastové časti v štýle kovovej rohože sa neodporúča postaviť, hoci som to podvedome túžil spraviť.

Bude robiť radosť, pokiaľ bude jazdiť!

Schodíky a rebrík

Nami testovaný model nemal nášľapné schodíky po bokoch. Aj mne osobne sa stalo, že pri nastupovaní v teréne, keď auto stálo dverami šikmo nahor, akosi nevedel rýchlo naskočiť. Chýbala mi aj rúčka v A-stĺpiku, ktorá by poskytovala dodatočnú oporu pri lezení do kabíny. Žeby to bola daň z dôvodu testov NCAP? Pomocná rúčka je len na koncoch palubnej dosky, a mne osobne neposkytovala dostatočnú oporu pri naskakovaní. A pritom pre zadných spolujazdcov sú kolmo v B-stĺpiku. S nastupovaním a tiež vystupovaním v najnižšej polohe podvozku mali problém aj starší členovia mojej rodiny, ktorým toto zjavenie na kolesách imponovalo každú jednu sekundu. Ak sa chcete pozrieť na strechu, jedine z okna budovy, alebo budete potrebovať rebrík.

Pracovný luxus

Keď už do kabíny naskočíte, čaká vás skutočný pracovný luxus. Je naozaj vidno, že sa s týmto modelom vyhrali. Krásne a netypické materiály s výborným spracovaním, ktoré sa na nič nehrajú, stále dávajú pocit, že sedíte v skutočnom chlapskom aute. Podlaha nemá ani celoplošný koberec. Je z plastu, ktorý so špongiou alebo handrou umyjete a pokračujete vysmiaty v jazde ďalej. Prítomné sú len klasické koberčeky s krátkym vlasom, ktoré sa dajú celkom ľahko vytrepať. Jediným maličkým prešľapom celého kvalitného interiéru je odkladací priestor na nápoje v prednej lakťovej opierke, konkrétne gumová povrchová úprava, ktorá sa rýchlo poškriabe.

Posed za volantom na kvalitných kreslách je ódou na radosť. Mám veľmi rád volant nízko a celkom rád aj nízko sedím. A to aj v offroadoch. Privítal by som, keby sa úplne prisunutý volant dal dať mierne nižšie, lebo v základnej polohe je síce dole, ale s postupným približovaním k vodičovi ide celkom rapídne šikmo nahor. Takže schodným kompromisom bolo pridvihnutie sedačky.

Prístrojový displej pred vodičom s uhlopriečkou 12,3 palca ma prehľadnú a dobre čitateľnú grafiku s bohatou opciou individualizácie. Základom multimediálneho systému je displej s uhlopriečkou 10 palcov. Ten je základom pre systém Pivi Pro a je plne dotykový. Potešilo ma jeho vysoko intuitívne ovládanie, blízke moderným smartfónom a tabletom. A funkcii má fakt habadej. Navyše, je dopovaný vstavanou batériou, ktorá podstatne zrýchľuje jeho zapnutie. Čo mňa ako hrdého Slováka trochu pichá pri srdci, je fakt, že tento nami vyrábaný pravý luxusný hi-tech off-road vôbec nepozná Slovenčinu.

Centrálny hardvérový ovládací pult v sebe nesie život celej mechaniky auta. Ľavý otočný ovládač je multifunkčný. Okrem regulácie teploty príplatkovej silnejšej 3-zónovej klimatizácie sa po jeho stlačení objaví vyhrievanie vodičového sedadla a plní tiež funkciu hlavného voliča systéme pohonu, alebo vyhrievania sedadiel. Pravý otočný volič je tiež multifunkčný a môžete ho použiť aj na manuálne nastavenie intenzity ventilátora. Zdá sa to zložité? Možno na prvý pohľad, ale nebojte sa, opak je pravdou.

Systém má krásnu grafiku, neskutočné množstvo funkcií a bohovský zvuk aj v strednom prevedení s výkonom 400W, 10 reproduktormi a subwooferom. Na displeji má rozsah od 0 po 60 s pomerne miernymi škálovaním. Kým prejdete ovládačom na palubnej doske alebo na volante od tichého po hlasné, tak to chvíľu trvá, ale zato si oveľa intenzívnejšie vychutnáte kvalitný koncert.

Po stránke priestoru sa mu nedá vôbec nič vyčítať. Trošku plytšie pôsobí kufor, ale zmestíte tam všetko potrebné. Odporúčam však batožinu vkladať na výšku, nie na ležato. V kufri nenájdete žiadnu roletku, ale iba textilné prekrytie, ktoré je prichytené pomocou gumičiek, v zadnej časti pomocou plastových kolíkov. Pod doskou podlahy, ktorú nemôžete rýchlo zaistiť (iba bez textilného prekrytia) ale iba držať alebo rýchlo vybrať je ešte ďalší menší odkladací priestor.

Sen ťahačov

Nový obranca je stvorený na ťahanie prívesných vozíkov. Okrem toho, že s ním môžete ťahať nie celkom bežných 3,5 t, tak má doplnkové systémy, ktoré sú na to vyslovene predurčené. Začína to elektrickým ťažným zariadením (príplatok 1 322 €), pokračuje to možnosťou rýchleho overenie funkčnosti svetiel prípojného vozidla. Navyše si viete navoliť, čo vlastne za autom ťaháte, či obyčajný tovar, kone, auto a i. (príplatok 429 €) a podľa toho pracuje stabilizačný systém. V systéme ďalej viete navoliť, či má vozík jednu, dve alebo až 3 nápravy a aké sú jeho rozmery. Dokonca auto vie samo odvážiť zaťaženie pripadajúce na ťažné zariadenie, ale nepracuje v presných kilogramoch ale nám pri skúšaní ukazovalo toleranciu 25 kg. Pre hrubú orientáciu však úplne stačí.  A čo je hlavné, vie aktívne asistovať aj pri neobľúbenom cúvaní.

Všetko čo by som ešte chcel, to majú

Čo sa týka výbavy, tak verzii First Edition nič nechýba. Možno len adaptívny tempomat. Ako sa vraví, náš zákazník je náš pán a v Land Roveri to vedia. Preto sú pripravené rôzne balíky, ale aj samostatné komponenty, ktoré sa dajú objednať. Po čom z toho kvanta možností by túžilo moje srdce asi najviac? Minimálne pevné nášľapy (1612 €), ktoré podľa fotografii zjavne vôbec neznižujú priechodnosť terénom. Potom k mojej malej expedičnej dušičke by som si rád pribalil navijak (40 m lano) s diaľkovým ovládaním (príplatok slušných 5 858 €) a strešný rám a na neho stan, keďže v interiéri síce po jednoduchej manipuláciu so sedadlami môže vzniknúť aj rovná podlaha, no na dĺžku k pohodlnému spánku pár centimetrov vyššiemu človeku chýba. Pri mojich prianiach ešte podotknem, že statické zaťaženie strechy je 300 kg. Poslednú vec ktorú by som chcel, je nejaké prekrytie rezervného kolesa, keďže zákonom schválností je, že defekt dostanete v tom najhoršom počasí a hrať sa s mokrou, špinavou a patrične ťažkou rezervou sa nikdy nikomu nechcelo. Navyše, ochránite disk a aj samotnú pneumatiku od vplyvov počasia či vandalov.

Jeho najväčšou chybou je…

Ak ste zvládli čítať až do konca, tak sa musím priznať, že toto moderné pravé chlapské auto s množstvom riadiacich jednotiek a snímačov, na mňa spravilo dojem. Tiež sa v mojom pomyselnom rebríčku radí medzi jedno z najlepších áut nielen vo svojej triede, ale podkúri aj SUV alebo v chystanej verzii 130 s dlhším rázvorom aj MPV. Má malilinké muchy, ktoré koncovému zákazníkovi vadiť určite nebudú, a možno ich časom vo výrobe doriešia, ale bolo mojou psov povinnosťou vám ich prezradiť. Na záver poviem také trochu klišé. Jeho najväčšou chybou je… že nie je moje! Bolo to sakramentsky ťažké lúčenie.

Stručne                                                             

Čo treba uznať       

  • Samotná jazda v každých podmienkach.

Čo nám chýbalo     

  • Našľapovacie schodíky.

Čo nás prekvapilo   

  • Prijateľná spotreba

 

Základné technické parametre

 
Land Rover Defender 110 D240, 2,0 SD4 177kW, 8AT, First Edition
                            Jeep Wrangler  UNLIMITED 2,2 CRDi 147 kW, 8AT, Sahara
 
Mercedes-Benz Triedy G 350 d 9AT
Cena základ/verzia/test [€] 55 490/79 082 /84 354 €.

 

48 730 / 53 180 € 98 700 / 98 700 €
Záruka 3 roky alebo100 000 km. 5 rokov/100 000 km 2 roky bez obmedzenia km
Motor [typ/valce/ventily] preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový R4/16V preplňovaný vznetový R6/24V
Objem valcov [cm3] 1 999 2 143 2 925
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 174 (240)/4 000 147 (200)/3 500 210 (286)/ 3 400 – 4 600
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 430/1 400 450/2 000 600/1 200 – 3200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 9,1 9,6 7,4
Max. rýchlosť [km/h] 188 180 199
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 8,9 7,9 10,9 – 11,2 (WLTP)
Test AM [l/100 km] 9,8
Emisie CO2 (kombinovaná podľa WLTP) [g/km] 234-253 234 – 256 287 – 295
Dĺžka/šírka/výška [mm] 5032/2 105/1 970* 4 882/1 894/ 1838 resp. 1891 (hardtop resp. softop) 4817/2187/1969*
Rázvor osí náprav [mm] 3 022 3 008 2 890
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 2 550/660  2 119/477 2 453/697
  Bluetooth – Áno

Wi-fi – Áno

AUX/USB – Nie/Áno

Zrkadlenie – Áno

Uhlopriečka: 10,0“

Batožinový priestor: 1075 dm3

Bluetooth – áno

AUX/USB – áno/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,4“

Batožinový priestor:

508 dm3

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 12,3“

Batožinový priestor: 621

*so spätnými zrkadlami a vonkajším rezervným kolesom

Land Rover Defender  
Plusy Mínusy
–          Made In Slovakia

–          Najvyššia svetlá výška

–          Najrodinnejší a najuniverzálnejší

–          Mimoriadne tuhá samonosná karoséria

 

–          Len R4 diesel!

–          5 dv. verzia vždy len na vzduchovom pružení

 

 

Jeep Wrangler Unlimited  
Plusy Mínusy
–          Opcia odnímateľnej časti strechy

–          Najmenší = do terénu najobratnejší (priemer otáčania 12,28 m)

–          Najsparťanskejší

–          Rámová konštrukcia

–          Len R4 motory!

–          Hmotnosť brzdeného prívesu (2,5t)

 

 

Mercedes-Benz Triedy G  
Plusy Mínusy
–          Základný naftový motor R6

–          Najlepšie servisné zastúpenie

–          Najluxusnejší

–          Rámová konštrukcia

 

 

–          najvyššia cena

–          imidž „nekalého podnikateľa“ alebo zlatokopky

–          už roky len 5dv. verzia

–          veľká nádrž za príplatok

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov