Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Amber II od Thirteen & Company: Lepšia než originál

Americká značka Thirteen and Company Motorcycles Los Angeles prestavala klasickú motorku Honda CB550 z roku 1977 na krásny model Amber II. Motocykel sa vyrába na objednávku v Kalifornii.

Raz za čas sa staviteľom motoriek na objednávku podarí stvoriť mašina, ktorá priťahuje takú pozornosť, ako žiadna iná z ich portfólia. Pre 28-ročného Kalifornčana Kyle Varu zo Thirteen and Company je takýmto klenotom “cafe racer” Honda CB550, ktorú postavil pred štyrmi rokmi a dal jej meno „Amber“. Za touto motorkou sa otočilo množstvo hláv. Napokon, Kyle dostal dve desiatky žiadostí z celového sveta s prosbou o vytvorenie duplikátu.

Rovnako, ako väčšina originálnych umelcov však skôr preferuje rozširovanie svojho portfólia ako opakovanie „vydareného vzorca“. Dôležitú úlohu v tomto prípade zohral aj jeho priateľ Jeff Campagna, ktorý je majiteľom Steeltown Garage v Kanade. Práve on presvedčil Kyleho, aby postavil „Amber II“. Z pôvodného modelu toho príliš nezostalo. Motorka má naleštené svalnaté telo, veľké kolesá a subtílne sedadlo s riadidlami v tmavo hnedej farbe.

Našťastie mi zákazník Michael umožnil zmeniť pár vecí. A mal rozpočet na zmenu určitých komponentov, ktoré pri stavbe pôvodného modelu Amber neprichádzali do úvahy. Už na tej prvej motorke som mal urobiť veci, ktoré sú teraz súčasťou Amber II,“ vysvetlil pre zámorské médiá Kyle: „Neustále študujem a pracujem na tom, aby som sa zlepšil ako staviteľ. Pôvodný Amber nespĺňal štandardy, ktoré mám dnes pre svoje stavby. Lícovanie a úprava sú oveľa leštenejšie a presnejšie.“

Na spomínanú kalifornskú prestavbu poslúžila Honda CB550 z roku 1977, ktorú priviezli z Kanady. Podvozok bol vo vynikajúcom stave, ale motor už mal svoje najlepšie dni dávno za sebou. To však nebol problém, ako spomínal Kyle, vďaka dostatočne štedrému rozpočtu na kompletnú prestavbu. Kyle strhol CB a upravil ho tak, aby bolo možné plné obnovenie motora a prevodovky. Na to bola potrebná súprava piestov, nový vačkový hriadeľ a celý rad ložísk a tesnení. Valce boli „vycibrené“ a hlavy opracované s novými ventilmi a vedeniami.

Prestavbou prešiel aj štartovací motor. Výfuk nahradili systémom z nehrdzavejúcej ocele štyri od jedného od značky Delvic. Elektrický systém je úplne nový a teraz pracuje s lítium-iónovou batériou od spoločnosti Antigravity, ovládačom Motogadget m.unit a novým regulátorom – usmerňovačom od spoločnosti Rick’s Motorsport Electrics. Všetko je úhľadne uložené v zásuvke elektroniky na mieru s batériovým boxom, ktorý na uchytenie batérie používa 3D tlačené bity.

Kyle pri podvozku prerezal zadnú časť motorky, potom vyložil rám a otočné rameno, pričom vyčistil všetky továrenské zvary a spoje. Vyrobil tiež množstvo nových úchytov a „rozperiek“, potom nechal všetko pieskovať a práškovať. Predné vidlice OEM prestavali a znížili. Vzadu nainštalovali sadu klasických chrómovaných náhradných tlmičov. Kolesá sú kompletne prepracované s pochrómovanými ráfikmi a lúčmi DID pripevnenými k zrekonštruovaným nábojom pažby. Obuté sú do pneumatík Coker Diamond 19F/18R.

Kyle ponechal brzdy väčšinou pre OEM, ale predný disk a zadný bubon podrobil rozsiahlej rekonštrukcii s množstvom nových dielov. K dispozícii je tiež nové predné brzdové vedenie z nehrdzavejúcej ocele od spoločnosti Galfer. Aby boli línie Amber II správne, Kyle získal a upravil palivovú nádrž z modelu CB550 z roku 1975. Potom vyrobil chvost, ktorý zaoblil celú karosériu. Prvá Amber mala náter nad lešteným kovom, ale Kyle chcel pre novú verziu robustnejšiu povrchovú úpravu. Majiteľ totiž na nej bude jazdiť vo vlhkom Karibiku. Takže diely pochrómovali a na sedadle je elegantná talianska koža.

Na záver prišiel na rad kokpit s očisteným horným strmeňom, sponami, importovanými talianskymi úchytmi a renovovanými ovládacími prvkami a spínačmi. Kyle upravil rozvádzač tak, aby pracoval s elektronikou Motogadget, a premenil tlačidlo klaksónu na štartér. Vpredu je inak 7-palcový svetlomet namontovaný na upravených konzolách OEM a zadné svetlo LED zapustené do pomocného rámu. „Mojim cieľom bolo postaviť motorku, ktorá bude rovnováhou vyspelosti, elegancie a správneho prístupu,“ hovorí Kyle.

-jj-, zdroj a foto: Thirteen & Company

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov