Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Denné svietenie – ako poznáte svoje auto?

Je tu jeseň. Dni sú kratšie, sychravejšie, cesty sú preplnenejšie, lebo namiesto dáždnika všetci vytiahnu autá. Je to čas, kedy je správne svietenie opäť raz mimoriadne dôležité. Pamätajte: Denné svietenie je dobrým pomocníkom, ale aj zlým pánom.

Na Slovensku je povinnosť počas dňa používať stretávacie svetlá, alebo im na roveň postavené svetlá, už viac ako desať rokov. Problémom je, že vodiči sa príliš často spoliehajú na svoje prudko inteligentné auto, alebo proste zabudnú prepnúť svetlá na stretávacie v prípade zníženej viditeľnosti.

NEZABÚDAJTE: Medzi zníženou a nezníženou viditeľnosťou je tenká hranica, ktorá sa nedá vždy 100% určiť. Ak už v diaľke nevidíte ostro, neváhajte zapnúť stretávacie svetlá.

Pálčivým problémom je, že ak je raz vodič navyknutý aj na svetelný podnet idúceho auta, už za mierne zníženej viditeľnosti môže nesprávne osvetlené idúce auto síce zbadať včas ale mylne vyhodnotiť jeho rýchlosť či smer, alebo ho zbadá neskoro, prípadne vôbec.

Pozor na bežným okom neviditeľné svetlá!

Denné svietenie „na pevno“

Je to najjednoduchší systém, aký sa poväčšine využíva na starších autách. Je to buď dodatočné nainštalovaný svetelný zdroj, ktorý musí spĺňať technické normy, alebo jednoducho prostredníctvom relátka, či nakódovaním v riadiacej jednotke sa  denné/stretávacie svetlá zapnú samé zapnú. Tento systém majú aj lacnejšie modely relatívne nových áut.

Sú automobilky, pri ktorých sa denné svietenie aktivuje pri naštartovaní, iné modely zas aktivujú denné svietenie až po rozbehnutí, ba dokonca sú aj také, ktoré aktivujú svetlá po uvoľnení ručnej brzdy.

Toto jednoduché riešenie nedisponuje svetelným/dažďovým senzorom, a preto je nutné, aby vodič vyhodnotil situáciu, či už nastala znížená viditeľnosť alebo ešte nie. Ak máte v aute tento systém, vždy, keď začnú padať kvapky, alebo je pod mrakom, hmla, potočne páčkou, alebo ovládačom, a zapnite si stretávacie svetlá.

Automatické denné svietenie

Je to už pokročilejší a modernejší systém ako ten vyššie zmienený a už disponuje svetelným senzorom. Snímač keď postrehne, že je prítmie, automaticky uvedie do činnosti stretávacie svetlá. Na figu však ostáva, že čo automobilka, to iné nastavenie citlivosti. Preto sa môže stať, že jedno auto už svieti poriadne a druhé ide na lampášikoch aj napr. pri ostrom západe slnka, alebo pri silnom lejaku.

Nastavenie svetlometov zadarmo, Vidieť a byť videný už o mesiac

Nesvieti zadok… Zvyčajne

Denné svietenie v modernejších autách je navrhnuté tak, že jeho svetelný výkon je dosť vysoký na to, aby vás spredu videli protiidúci vodiči aj za mierne zníženej viditeľnosti. Problémom je však to, že väčšina áut nesvieti zozadu. Pri vyšších rýchlostiach, zníženej viditeľnosti, kedy sa za autom tvorí vír kvapiek, rýchlejšie idúci vodič môže takto neosvetlené auto spozorovať na poslednú chvíľu a je nútený vykonať prudký manéver, ktorý môže skončiť nehodou. Na niektorých modeloch sa to denné svietenie dá dokódovať aj na zadné svetlá, u iných to je vraj nemožné.

Univerzálna odpoveď neexistuje

Touto cestou by som vás v mene redakcie Auto magazínu vyzval, aby ste sa pozreli, ako fungujú vaše denné svetlá. Univerzálna odpoveď skutočne neexistuje, lebo každá automobilka, resp. každý dodatočne nainštalovaný komponent môže byť zapojený trošku inak.

Samotná aktivácia denného svietenia však nie je vecou, na ktorú by ste mali upriamiť svoju pozornosť. Dôležité je prepínanie denného a stretávacieho režimu za zníženej viditeľnosti. Odsledujte si to, aby ste nevytvárali potenciálne riziko pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Pri automatickom režime svietenia na testovacích autách si to všímam prakticky hneď a vždy. Buď na prístrojovej doske hľadám potrebné ikonky, alebo keď stojím za iným autom v rade na semaforoch za zníženej viditeľnosti, tak si v nárazníku, kufrových dverách, alebo vo výklade obchodu odsledujem, ktoré svetlá svietia. Podľa toho viem, ako sa zariadiť na ceste, aby som ostatných nevystavoval riziku.

Neučia to ani v autoškole

Za mojich čias, keď som robil vodičák, boli autá striktne odkázané na vodiča. Pri každej jazde inštruktor vždy upozornil žiaka, že je nutné manuálne zapnúť svetlá a až tak mohol vyraziť na cesty. Minulý týždeň, kedy v podstate na východnom Slovensku celý čas pršalo, stretol som opakovane vozidlá autoškoly rôznych firiem. Ani jedno nesvietilo tak, ako by malo. Vonku v čase obeda bola doslova a do písmena tma a šero, dážď a autoškoly si veselo jazdili na denných svetlách im príslušným pomalším tempom.

A čo to vaše auto? 

Uvedomili ste si, kedy vaše auto vlastne prepne na stretávacie svetlá za zníženej viditeľnosti? Ste s touto funkciou spokojní? Neváhajte nám napísať.

Diskusia 2
  1. vlk Používateľ hovorí

    moj Jeep ma automaticke zapinanie stretavacich svetiel, ale nielen od sumraku ale aj ak zapnu sterace – teda za dazda – zapina stretavacie svetla.

    1. Marek PAUCO Používateľ hovorí

      Zdravím. Ďakujeme za komentár. Áno, čo automobilka to iný systém. Preto sme v článku spomenuli aj dažďový senzor, lebo niektoré systémy s ním počítajú…. 🙂

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov