TEST: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ – Poriadna dávka adrenalínu
Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ je Shooting Brake, ktorý sa nestratí v rodinnej garáži ani na okruhu.
Už prvý pohľad prezrádza, že tentoraz sme testovali neobyčajný mercedes. Vyzerá športovo a sála z neho niečo, pred čím treba mať rešpekt. Ide dokonca o najvýkonnejšiu verziu tohto modelu. Všimnite si písmeno S v názve a nenápadne plus za označením pohonu. Ešte o nich totiž bude reč.
Matný lak karosérie v chrómovej farbe v Mercedese nazývajú „Horská sivá, designo magno“ a je nádherný. Pravda, stojí 1 850 eur, ale k tomuto autu sa hodí. Dizajnu dominuje maska chladiča špecifická pre modely divízie AMG, koncovky výfuku s logom AMG a priemerom 90 milimetrov i rozšírený rozchod kolies. Tie zdobia 19-palcové disky s dizajnom krížových lúčov a načerveno nalakovanými strmeňmi bŕzd.
Charakter celého auta sa v jednotlivých režimoch výrazne mení.
Interiér sa od konvenčných modelov značky Mercedes až tak neodlišuje, no pár slov si predsa len zaslúži. Pochváliť treba predovšetkým výborný športový volant AMG Performance, na ktorom je kombinácia kože nappa a mikrovlákna. Okrem toho, že je tvarovaný pre potreby rýchlej jazdy, nachádzajú sa na ňom aj dva ovládače, otočný vpravo slúži na zmenu jazdných režimov a druhý vľavo na nastavovanie dvoch vašich preferovaných funkcií – tvrdosti podvozka, deaktivácie štart-stop systému…
Posed za volantom ani sedadlá nie sú prísne športové, ale myslia aj na komfort pri každodennom používaní auta. Multimediálny systém MBUX je už pomerne známy, avšak nachádza sa v ňom zopár zaujímavostí. V menu sa napríklad dá objaviť pomocník s názvom AMG Track Pace, ktorý autu na okruhu pomáha s ideálnou stopou. Mínusom interiéru je azda len klavírny lak, ktorý síce vyzerá krásne, no vidieť na ňom každé zrnko prachu i odtlačky prstov.
Pod kapotou sa nachádza najvýkonnejší, sériovo vyrábaný štvorvalec na svete. Má objem dva litre a vo verzii označenej písmenom S disponuje výkonom neuveriteľných 310 kW (421 k) a krútiacim momentom 500 Nm. Z nuly na stovku zrýchli za štyri sekundy a verím, že v šprinte by dokázal potrápiť aj oveľa sebavedomejšie autá. Motor je prepĺňaný a chváli sa Twin-Scroll turbodúchadlom, ktoré na svoje ochladzovanie využíva okrem vody a oleja aj čerstvý vzduch. Ten sa k nemu dostáva cez masku chladiča, pokračuje cez kryt motora až k samotnému turbodúchadlu. Charakteristika tohto štvorvalca veľmi závisí od zvoleného režimu. V komforte má pomalší nárast výkonu a citeľnú turbodieru, no potom už krásne zrýchľuje. Skvelý pocit z práce motora ešte umocňuje výfuk s aktívnymi klapkami, ktorý pri prudšom uvoľnení plynového pedála nervózne praská, kope a pľuje všade naokolo. Sčasti má tento mimoriadne návykový efekt na svedomí aj funkcia automatického medziplynu pri preradení na nižší prevodový stupeň.
Podvozok so športovým odpružením pomáha k stabilite v zákrutách a minimálnym náklonom. Pruženie je aj v komfortnom režime tvrdé, na bežnú jazdu možno až príliš. Vzadu Mercedes použil viacprvkové zavesenie kolies, no viac zaujme nový diferenciál zadnej nápravy s dvomi lamelovými spojkami, ktoré variabilne rozdeľujú silu a v závislosti od potreby ju jednotlivo prenášajú na kolesá. Na záver sa ešte pristavím pri dvojspojkovej 8-stupňovej automatickej prevodovke AMG SPEEDSHIFT DCT-8G. Tá totiž v spolupráci s inteligentným pohonom všetkých kolies a systémom AMG Torque Control rozdeľuje hnaciu silu selektívne na jednotlivé kolesá. Z pohľadu vodiča sa to najviac odráža na vyššej trakcii predovšetkým v režime Race. S jej prácou som bol spokojný. Radí hladko, presne a pri kick-downe je ochotná podradiť hoci aj o viac než dva stupne.
Páči sa mi, že Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ zostáva napriek svojmu športovému charakteru naďalej praktickým autom s dostatkom priestoru pre posádku i batožinu. Ach áno, ešte jedno mínus predsa len má – stojí 85-tisíc eur.
Stručne
Čo treba uznať
- Neuveriteľný výkon štvorvalca.
Čo nám chýbalo
- Mäkší podvozok v komfortnom režime.
Čo nás prekvapilo
- Optimálny prenos výkonu na zadné kolesá.
Mercedes-AMG 45 S 4Matic+
Cena a záruka:
- Základ/test 32 580/85 014 €
- 2 roky bez obmedzenia km
Motor:
- prepĺňaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 991 cm 3 , max. výkon 310 kW (421k) pri 6 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 500 Nm pri 5 000 – 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 192 – 189 g/km.
Jazdné výkony a spotreba:
- 0 – 100 km/h za 3,9 s, v max = 270 km/h, kombinovaná spotreba podľa WLTP /test 10,0 / 8,5 / 100 km.
Ikonky:
- Bluetooth
- Wi-fi
- USB
- Zrkadlenie
- Uhlopriečka : 10,25
- Batožinový priestor: 505 dm3
Autor: Daniel Balucha
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov