Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota + Panasonic: Revolučná batéria

Automobilka Toyota spolu s výrobcom elektroniky Panasonic vytvorila funkčný prototyp lítium-iontové batérie pre elektromobily, ktorej stačí k plnému dobitiu 15 minút.

Vedľa až desaťnásobnej kratšej doby dobíjania batérie pri zhodných rozmeroch v porovnaní so súčasnými akumulátormi ponúkne výrazne dlhší dojazd. Na trhu by sa nové riešenie malo objaviť v roku 2025. Nová batéria využíva pevný elektrolyt, ktorý umožňuje, že sa dobíja rýchlejšie, umožňuje dlhší dojazd a má väčšiu hustotu energie než v súčasnosti využívané lítium-iontové akumulátory.

Automobil vybavený takouto batériou sa mal predstaviť na tohtoročnej olympiáde v Tokiu, ktoré sa však kvôli koronavírusovej pandémii presunuli na budúci rok. Nasledovať bude niekoľkoročné testovanie, počas ktorého musí automobilka zaistiť, aby bol jej vynález bezpečný, odolný a zvládal časté dobíjanie.

Nabíjanie plne vybitej batérie z bežnej domácej zásuvky sa dnes v prípade moderných elektromobilov ľahko pretiahne na viac než 24 alebo dokonca 30 hodín. Pri rýchlonabíjačkách je to výrazne menej, ale stále môžete čakať napríklad aj hodinu.

Čas dobitia je pritom pre prevádzku elektromobilu na dlhšie vzdialenosti kľúčový a desiatky minút strávených pri dobíjacom stojane výrazne znižujú prevádzkový komfort elektromobilov. Navyše, kvôli stále nízkemu počtu dobíjacích staníc je na cestách nutné počítať aj s tým, že bude nutné počkať, než si vozidlo dobije niekto iný.

Vývoj nového akumulátoru je súčasťou plánu značky Toyota masovo preniknúť na trh čistých elektromobilov. Japonská automobilka, ktorá má štvrťstoročnú tradíciu vo vývoji a výrobe hybridných vozidiel, chce mať do roku 2025 v ponuke najmenej 10 elektromobilov, z toho poltucet  ponúkaných celosvetovo.

Z hybridných modelov môže využiť najmä riadiacu jednotku PCU s vysoko spoľahlivým konvertorom, ktorý umožňuje použitie elektromotora výrazne silnejšieho, než aký je výkon akumulátora. Toyota tak do svojich elektrifikovaných vozidiel môže montovať omnoho menšie, ľahšie a energeticky úspornejšie batérie než konkurencia.

Toyota už tento rok uviedla na vybrané svetové trhy elektrické varianty vozidiel C-HR a IZOA, ku ktorým zanedlho pribudnú Lexus UX 300e a elektrické Proace a Proace City. V spolupráci s ďalšou japonskou automobilkou Subaru postavila Toyota univerzálnu platformu pre elektrifikované vozidlá, jej koncepcie vychádzajú z architektúry TNGA.

Prvý výsledok tejto kooperácie, koncepčný crossover na elektrinu, predstavila značka Subaru začiatkom tohto roka v januári. Toyota rovnako nadviazala spoluprácu s čínskym výrobcom batérií a elektromobilov BYD. Investíciou do austrálskej firmy Orocobre si zaistila dodávky strategického lítia.

-jj-, zdroj a foto: Toyota, Panasonic

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov