Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nová Toyota Yaris: Ideál mestského auta

Štvrtá generácia svojim športovým vzhľadom viac mieri na mladšiu klientelu, no to zďaleka nie je všetko.

Ak mi niečo v súčasnom svete nových áut robí skutočnú radosť, sú to malé mestské autá a ich obdivuhodný progres. Nehovorím, že ostatní stagnujú, no v B segmente je posun k lepšiemu pre mňa najciteľnejší. Z mestských spoločníkov sa stali komplexné autá, pri ktorých už netreba robiť kompromisy – a to je dobré. Najnovším dôkazom týchto tvrdení je štvrtá generácia Toyoty Yaris.

Už počas nedávnej statickej prezentácie som si mal možnosť všimnúť, že novinka je v porovnaní s predchodcom o chlp kratšia a o dva chlpy nižšia. Yarisu narástol rázvor i rozchod kolies, ktoré sú po novom uložené viac v rohoch karosérie. Auto je navyše o 50 milimetrov širšie a postavené na novej modulárnej platforme s názvom GA-B.

Efekt spomínaných zmien sa začal ukazovať už po prvých kilometroch za volantom mestskej novinky. Potešilo ma svižné ovládanie Yarisu s priemerom otáčania len 4,9 metra, čo je pri mestskom aute veľká výhoda. Sedadlo vodiča je posunuté viac dozadu, ťažisko celého auta je o 12 mm nižšie a zrejme preto som mal pocit lepšej stability na ceste. Výrobca dokonca hovorí o zvýšení torznej tuhosti vozidla približne o 37 percent, no jej vplyv na jazdné vlastnosti sa bude dať dôkladnejšie posúdiť až v dlhšom redakčnom teste.

Mňa na prvom aktívnom rande s novým Yarisom v premiérovej edícii potešil komfort na palube. Vpredu je malá Toyota dostatočne priestranná, pričom priestor medzi vodičom a spolujazdcom sa medzigeneračne zväčšil o 20 milimetrov. Posádku obklopujú pomerne kvalitné materiály, aj keď na viacerých miestach som dotykom rozpoznal tvrdé plasty. Všetko je však kvalitne spracované a nič nevydáva neželané zvuky.

Príjemne ma prekvapil nový multifunkčný volant, ktorý je vo výbave Premier Edition vyhrievaný. Je dostatočne hrubý, dobre padne do ruky a tlačidlá sú na ňom rozmiestnené intuitívne. Nebudem proti ak ho Toyota začne využívať vo viacerých modeloch. Centrálny dotykový displej i mechanické ovládanie automatickej klimatizácie zostali, chvalabohu, prehľadné. Zmenou prešiel prístrojový panel pred vodičom, kde sa nachádza dvojica digitálnych ukazovateľov a malý displej zobrazujúci údaje z palubného počítača. Na “kaplnku“ som si zvykol rýchlo a chýbali mi tam len pokyny z navigácie.

Čerešničkou na torte v rámci komfortných prvkov nového Yarisu bol 10-palcový head-up displej, čo je v tejto triede pomere exkluzívna záležitosť. Dostatočne veľký, prehľadný a s možnosťou individuálnej úpravy zobrazovaných informácii – palec hore. Keď som už pri moderných pomocníkoch nemôžem nespomenúť aj bezdrôtovú nabíjačku na smartfón, adaptívny tempomat, čítanie dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu či pomoc pri odbočovaní na križovatke. Celkom slušné na malý Yaris, čo poviete?

Pod kapotou pracoval úplne nový atmosférický 1,5-litrový trojvalec Hybrid Dynamic Force s výkonom 68 kW (93 k) a najvyšším krútiacim momentom 120 Nm, ktorý dodá pri 3 600 ot./min. Keďže však ide o modernú hybridnú sústavu, treba sa pozerať aj na elektromotor a dôležitejší je kombinovaný výkon. Tu už hovoríme o 116-tich koníkoch, čo v praxi úplne stačí. Dokonca aj pružne zrýchlenie z 80 na 120 km/h sa skrátilo o dve sekundy v porovnaní s predchodcom.

Čo sa týka hybridnej sústavy treba aspoň narýchlo spomenúť niekoľko vecí. V prvom rade, že má dva motor-generátory. Prvý je spojený s prednými kolesami a môže sa používať ako zdroj energie určenej na pohon auta. Druhý sa využíva na spustenie spaľovacieho motora a na výrobu energie pre lítium-iónový hybridný akumulátor. Ten je uložený pod zadnými sedadlami a neuberá tak miesto z nákladového priestoru. Má vyššiu hustotu energie, je o 12 kg ľahší a aj vďaka tomu dokáže ísť nový Yaris v plne elektrickom režime až 130 km/h.

Počas desiatok kilometrov, ktoré som s novinkou najazdil celková spotreba paliva neprekročila 4 litre. Výrobca hovorí o 3,8 a tento údaj určite nie je nereálny. Posledná vec, ktorú som ešte nespomenul je prevodovka. V prípade hybridu ide o automatickú prevodovku s plynule meniteľným prevodom, ktorú už poznáme pod skratkou eCVT. Má lineárne zrýchlenie, tichý chod a postupne sa vytráca aj známy vysávačový efekt.

Nová Toyota Yaris na mňa, až na pár detailov, urobila dobrý dojem. V kvalitnej konkurencii mestských áut to síce nebude mať ľahké, ale vďaka hybridnému pohonu môže mať navrch. Čo všetko sú jej výhody a kde naopak stráca, sa pokúsime zistiť, keď k nám príde na redakčný test.

Autor: Daniel Balucha

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov