Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Yamaha Téneré 700 – Keď to myslíte vážne

Yamaha Ténéré 700 je určená pre tých, ktorým cesta nestačí a s dobrodružným cestovaním na dvoch kolesách to myslia vážne.

Tento motocykel mal úspech zaručený dávno predtým, ako prišiel na trh. Už štúdia T7 Tenere Concept z roku 2016 totiž vzbudila takú obrovskú pozornosť, že ho ľudia chceli aj bez toho, aby na ňom jazdili, a dokonca aj bez toho, aby vedeli, čo nakoniec zo štúdie ostane v sérii. Len sa modlili, aby toho bolo čo najviac. A ich modlitby boli vypočuté. Po dizajnovej stránke sa toho zmenilo len minimum a čo sa týka jazdy, tak nový motocykel Ténéré 700 spĺňa do poslednej bodky všetko to, čo sľubovala štúdia inšpirovaná dakarským špeciálom.

Na dlhé cesty aj do terénu

Pri pohľade zaujme vysoká stavba motocykla – vysoký rám, úzke a dlhé sedadlo s posedom 875 mm nad zemou, svetlá výška až 240 mm, krátky rázvor osí kolies, strmý sklon predných tlmičov, vysoko položený svetlomet so štyrmi samostatnými šošovkami pod spoločným krytom, takmer kolmý plexištít a spoza riadidiel zasa vysoko položený prístrojový štít a úzka stavba motocykla. To všetko spolu dáva svet dakarských špeciálov do rúk bežným ľuďom. Práve vďaka mimoriadne úzkej stavbe motocykla v oblasti stehien som aj ja pri mojej výške 178 cm dočiahol na zem. Hoci limitne, ale dočiahol. Široké riadidlá sú voči sedadlu v takej výške, že som mal paže v najprirodzenejšej polohe, akú si viem predstaviť. Ani vysoko, ani nízko. A čo je dôležité, v dobrej polohe som ich mal aj pri jazde v stoji – ani vtedy neboli nízko. Dlhé jednodielne sedadlo umožňuje pri jazde v teréne posúvať sa dopredu a dozadu a posúvať tak ťažisko podľa potrieb, úzka nádrž zasa poskytuje pevné zovretie stroja stehnami v sede aj v stoji. Samotné sedadlo je pritom prekvapivo príjemné a bez najmenších problémov by som na ňom vydržal aj viacdenné výlety. Škoda, že som nemal na to čas. Spoza „rajdov“ ma doslova ohromili zrkadlá. Jednak sú totiž vo výbornej polohe a jednak sú veľké ako slonie uši, takže som v nich krásne videl cez svoje ramená všetko, čo sa deje za mnou.

Podvozok nie je mäkký, no nerovnosti utlmí s neskutočnou jemnosťou.  

Orbitálny záťah

Dvojvalec so 689 cm3 má mohutný záťah prakticky celým otáčkovým pásmom, od zhruba 2 500 – 3 000 ot.min-1 až za 10 000. Ale keď poviem mohutný, tak tým myslím skutočne mohutný. Skoro až orbitálny, oveľa intenzívnejší, než by ktokoľvek čakal. Toto, že je iba 54 kW a 68 Nm? To musí byť nejaká „kuleha“ na úrady a v skutočnosti má ten motor ešte raz toľko. Ako to dokázali? Pritom rast výkonu je lineárny, na pootočenie plynovej rukoväti reaguje promptne, ale nie zbesilo. Motor spolu s výfukom majú pekný zvuk a ani na vibrácie som si nemohol sťažovať. Boli tam, ale neotravovali ma. A čo spotreba? Z nej som išiel do kolien. Priemer 4,1 l/100 km totiž pri takom jazdnom štýle, aký som mal, je vynikajúca hodnota. Napriek nízkej spotrebe je dojazd pomerne malý, nádrž má totiž iba 16 litrov. Je to však pre dobro veci – pre nízku hmotnosť a pre úzku stavbu stroja.

 

Nepozná výtlky ani nerovnosti

Najväčšou devízou tejto motorky je jej podvozok, ktorý nepozná výtlky ani nerovnosti. Nie je mäkký, ale posledná fáza zdvihu je tak krásne utlmená, akoby ste dopadli na vankúšik. A neplatí to iba na konci maximálneho zdvihu, ale pri každom pohybe kolies. Skrátka posledná fáza tlmenia akejkoľvek nerovnosti je, akoby ste si sadli na vankúšik. Vďaka tomu máte pocit, akoby k vám bola motorka jemná a láskavá. Kolesá pritom nestrácajú kontakt s vozovkou, resp. podkladom, po ktorom jazdíte. K tomu si pripočítajte priemer predných klzákov 43 mm, čo zabezpečuje tlmičom vysokú tepelnú odolnosť a zároveň vysokú pevnosť v ohybe pri jazde v teréne. Vpredu aj vzadu sú tlmiče KYB. Hoci zadné pohľad výkyvné rameno na prvý vyzerá akoby bolo z obyčajného hliníkového či oceľového obdĺžnikového profilu, v skutočnosti je liata a mala by teda byť oveľa pevnejšia. Mimochodom, zdvih predného kolesa je 210 mm, zadného 200 a vpredu aj vzadu si môžete nastaviť tuhosť tlmičov. Vpredu sú kotúče s priemerom 282 mm, vzadu 245 a oba fungujú výborne – dobre sa dávkujú. Samozrejmosťou je vypínateľné ABS, aby ste mohli v teréne využiť potenciál, ktorý poskytuje zablokovanie zadného kolesa. Menej samozrejmým je fakt, že sa pri vypnutí ABS deaktivuje aj zásah systému na prednom kolese. Ténéré 700 má vpredu 21- a vzadu 18-palcové vypletané kolesá, ktoré mu dávajú voči mnohým konkurenčným cestovným endurám plusové body v teréne. Zároveň je jedným z mála cestovných endúr, ktoré to s dobrodružným cestovaním myslia tak vážne, že prichádza v sérii s poriadnymi „zubatými“ pneumatikami Pirelli Scorpion Rally STR so špecifikáciou M+S. Vpredu 90/90 R21, vzadu 150/70 R18. Veľmi príjemne ma prekvapilo, že ich absolútne nevnímate negatívne ani na ceste – v podstate nehučia o nič viac ako bežné pneumatiky a v náklonoch držia veľmi solídne. Zato v teréne, najmä v blate a na šotoline, sú voči bežným cestným pneumatikám ako sto a jedno.

Keď už som pri jazde v teréne, Ténéré 700 má štandardne chrániče rúk, pevný hliníkový chránič motora (hoci v ponuke je ešte off-roadovejší šusplech), ale padací rám aj kryt chladiča si musíte dokúpiť. Všetko sú to našťastie lacné veci – napríklad padací rám stojí iba 256 eur. Stúpačky sú poriadne široké, aby vás netlačili ani pri jazde v teréne, keď máte vybraté gumené vložky. S ich vrátením na svoje miesta som sa však pre zlý prístup poriadne natrápil. Chce to grif. A neodpustím si ešte jeden postreh: pri manipulácii v garáži mi chýbali mohutnejšie rukoväte vzadu. Z oboch strán pod sedadlom sú síce rukoväte, no sú príliš titerné na to, aby som za ne vedel motorku poriadne uchopiť. V garáži to ešte ide ako-tak, no keď vám capne motorka v teréne a budete ju musieť dvíhať zo zeme za zablatenú, teda šmykľavú rukoväť, tak to bude ešte horšie.

Yamaha Ténéré 700 je neskutočný stroj. Stroj, ktorý je rovnako dobrý na krátke dochádzanie do práce, na dlhšie výlety, na viacdňovú turistiku…, na cesty aj do terénu. Pre moje potreby a moju náturu je asi najlepšou motorkou, akú som tento rok testoval.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Mohutný záťah motora z nízkych otáčok.

Čo nám chýbalo

  • Padací rám v sérii.

Čo nás prekvapilo

  • ABS sa vypína aj na predné koleso.

 

Yamaha Ténéré 700

Cena (základ/test)  9 690/9 690 €

Záruka  2 roky bez obmedzenia km       

 

Motor

  • Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 689 cm3, max. výkon 54 kW (73,4 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 68 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 99,8 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 204 kg, vmax=  ̴186 km/h, spotreba výrobca/test 4,3/4,1 l/100 km.

Foto: Autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov