Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Kia Stonic – Modernizácia prináša lepšiu konektivitu, nové bezpečnosnté prvky aj mild-hybrid

Ku Kii Stonic máme v redakcii veľmi pozitívny vzťah. Nielen pre jeho vzhľad, ale aj výbavu a vlastnosti. A teraz nám na dvere klope modernizovaná verzia, ktorá má posilniť pozíciu Stonicu na európskom trhu v segmente B-SUV. Jeho predaj by mal začať v treťom štvrťroku 2020.

Mild-hybrid 

Modernizovaný Stonic bude mať zážihové motory výrazne prepracované s ohľadom na maximalizáciu hospodárnosti, zníženie emisií CO2 a zlepšenie jazdných parametrov. Ide o 1,0 litrový agregát T-GDi s výkonom 74 alebo 88 kW (100, resp. 120 k) a inovovaným atmosférickým 1,2 litrovým motorom s výkonom 62 KW (84 k). Tento výkon síce papierovo nepôsobí nijako vábivo, no motor ako taký má všetky predpoklady na to, aby mal nízke prevádzkové náklady a dlhú bezproblémovú životnosť. Kľúčom k tomu je, že nie je preplňovaný a, že v rámci inovácie dostal dvojportové vstrekovanie. Každý valec má dva vstrekovače – jeden priamo do valca, jeden pred sacie ventily. Práve vstrekovač pred sacie ventily pôsobí na ventili aj ako čistič a bráni ich zakarbónovaniu. Motory 1,0 T-GDi z rodiny Smartstream majú síce rovnaký výkon ako pôvodné motory Kappa, no poskytujú vyšší krútiaci moment. Verziu 1,0 T-GDi 100 k bude možné skombinovať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (namiesto doteraz používanej päťstupňovej) alebo s prevodovkou 7DCT.

Úplnou novinkou je mild-hybridný pohon EcoDynamics+, ktorú tvorí motor 1,0 T-GDi Smartstream a 48-voltový lítiovo-iónový polymérový akumulátor plus štartér-generátor (MHSG), ktorý spaľovaciemu motoru pomáha pri akcelerácii, odbemeňuje ho pri jazde, keď je akumulátor nabitý, rekuperuje energiu a zároveň rozširuje pôsobnosť vypnutia motora. S mild-hybridným systémom môže riadiaca jednotka vypnúť motor totiž aj za jazdy. EcoDynamics+ je v ponuke so 100-  aj 120-koňovou verziou nového motora a so systémom Drive Mode Select, ktorý umožňuje zvoliť režim Eco, Sport alebo Normal. Pre pohon EcoDynamics+ je k dispozícii aj nová inteligentná manuálna prevodovka Kia iMT s elektronicky ovládanou spojkou „clutch-by-wire“. Prevodovka pracuje tak ako bežná manuálna prevodovka so spojkou. Medzi spojkou a pedálom však nie je lanko či hydraulika, ale elektronika, ktorá samotnú spojku ovláda. Práve elektronika umožňuje, aby sa motor odpojil od kolies pri plachtení aj vtedy, keď vodič nevyšliapne spojkový pedál a elektronika mohla motor vypnúť aj za jazdy. Alternatívou je samozrejme sedemstupňová dvojspojková robotizovaná prevodovka 7DCT.

UVO Connect Phase II

Nový Stonic prináša modernizovaný navigačný systém s dotykovou obrazovkou a inovatívnym telematickým systémom Kia UVO Connect Phase II, rozširujúcim konektivitu a možnosti ovládania vozidla. Už v štandardnej verzii systém obsahuje väčšiu, 8,0-palcovú dotykovú obrazovku, pričom v závislosti od špecifikácie vozidla môže zobrazovať prvky audiosystému alebo voliteľnú satelitnú navigáciu. Nový systém má rozhranie Bluetooth umožňujúce pripojiť až dve mobilné zariadenia naraz – jedno na hlasité telefonovanie a pre médiá a druhé len na prehrávanie médií. V modeloch vybavených novým audiosystémom s 8,0-palcovou obrazovkou sú k dispozícii bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.

Nový systém UVO Connect Phase II má celý rad „palubných“ služieb, ako sú živé dopravné informácie, predpoveď počasia, informácie o významných miestach (POI), cenách palív a parkovacích miestach či parkoviskách – vrátane ceny, lokality a dostupnosti. Vďaka online rozpoznávaniu hlasu môžu používatelia hlasovými príkazmi vyhľadávať významné miesta, adresy a správy o počasí, alebo posielať textové správy. Nová služba „Online Navigation“ dokáže na základe cloudovej databázy aktuálnych a historických údajov predpovedať časovo najefektívnejšie trasy presnejšie než kedykoľvek predtým.

Aplikácia UVO, kompatibilná so smartfónmi typu Android a Apple, navyše ponúka celý rad nových prvkov vrátane funkcie Last Mile Navigation. Vodič sa vďaka nej bude môcť nechať navigovať až do skutočného cieľa aj po zaparkovaní a opustení vozidla.

Nová funkcia User Profile Transfer používateľom umožní zálohovať nastavenia systému UVO na cloud a prenášať ich z jedného vozidla do druhého. Určená je pre zákazníkov, ktorí často presadajú z jedného vozidla so systémom UVO Connect do druhého, teda napríklad pre firmy so spoločne využívaným vozovým parkom alebo rodiny s viacerými vozidlami Kia vybavenými systémom UVO Connect. 

Nové bezpečnostné technológie ADAS

Modernizovaný Stonic prináša niekoľko moderných asistenčných systémov (ADAS), ktorých dostupnosť závisí od špecifikácie vozidla. Patria sem systémy ako asistent na predchádzanie kolíziám (FCA) s detekciou chodcov, vozidiel a najnovšie aj cyklistov, asistent na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA), systém výstrahy pri nepozornosti vodiča (DAW), systém výstrahy pred kolíziou v priestore mŕtveho uhla (BCW), asistent na predchádzanie kolíziám v priestore mŕtveho uhla (BCA), inteligentný systém upozorňovania na rýchlostné obmedzenia (ISLW), inteligentný tempomat (SCC) a asistent sledovania vozidla v jazdnom pruhu (LFA).

Systém LFA v spolupráci s tempomatom SCC ovláda akceleráciu, brzdenie a riadenie podľa vozidiel jazdiacich vpredu a podľa podmienok na ceste. Tento systém, pracujúci pri rýchlostiach do 180 km/h, udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidiel vpredu na základe obrazu z kamery a signálov z radarových senzorov. Navyše sleduje vodorovné dopravné značenie, podľa ktorého udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. Okrem toho je k dispozícii asistent na predchádzanie kolíziám s križujúcimi vozidlami vzadu (RCCA), predné a zadné parkovacie senzory, ako aj nový systém upozorňovania na cestujúcich vzadu (ROA), ktorý vodiča upozorní v prípade, ak nechtiac nechá vo vozidle cestujúceho alebo zviera.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov