Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia obohatí mild-hybridy inteligentnou manuálnou prevodovkou

Hoci sa vo výbavách nových áut do popredia stále viac derie automatická prevodovka, klasický manuál neradno zatracovať a kórejská automobilka si to veľmi dobre uvedomuje. Prichádza totiž s inteligentnou formou manuálnej prevodovky, ktorá má spríjemniť jazdu a znížiť spotrebu.

Predpokladám, že nadpis tohto článku potešil duše odporcov automatických prevodoviek a zástancov starého dobrého manuálu. Slovné spojenie “ starý dobrý“ nepoužívam v tomto prípade náhodou. Totiž ak má byť manuálna prevodovka v moderných ekologických autách aj naďalej dobrá, nemôže jednoducho ignorovať technický pokrok, či sa to klasikom páči alebo nie..

Príkladom pokroku o ktorom hovorím je kórejská automobilka Kia a jej inteligentná manuálna prevodovka s názvom iMT. Prečo inteligentná? Lebo bola vyvinutá špeciálne pre mild-hybridné modely a dokáže spolupracovať so štartér/generátorom. Samotná spojka pri tom nie je so spojkovým pedálom spojená mechanicky, ale modernejšie – elektronicky.

Skôr ako si poviete, že tlačiť elektroniku ešte aj do práce spojky je nezmysel, vysvetlím fungovanie v praxi. Predstavte si, že sa blížite k semaforu, na ktorom svieti červená. Zložíte nohu z plynového pedálu, no prevodový stupeň nechávate zaradený. Inteligentná manuálna prevodovka vtedy na základe spolupráce s mild-hybridným systémom vypne spaľovací motor a rozpojí spojku.

Stačí však, že opätovne zošliapnete plynový alebo spojkový pedál a motor začne znovu pracovať. Stále pritom zostáva zaradený rovnaký prevodový stupeň ako pred deaktiváciou. Tu sa už ale o slovo hlási mild-hybridný systém a pomocou štartér/generátora dopraje prebúdzajúcemu sa motoru tie správne otáčky aby vodič nemusel podradiť.

V prípade, že máte zaradený vysoký prevodový stupeň a rýchlosť auta pri inteligentom plachtení postupne klesne pod určitú hranicu, tak sa spaľovací motor znovu naštartuje, aby sa neskôr nemusel trápiť s rozbehom v príliš nízkych otáčkach. Na takomto princípe dokáže chytrý manuál krátkodobo pracovať až do rýchlosti 125 km/h. Vo výsledku sa vďaka nemu ušetrí pár decilitrov paliva a emisie klesnú približne o 3 percentá.

Podľa slov konštruktérov bude radenie prevodových stupňov s inteligentnou manuálnou prevodovkou plynulejšie a odstráni sa tým aj typické trhnutie pri necitlivom zaobchádzaní. Či hovoria pravdu si v budúcnosti určite overíme v redakčnom teste. Veď už v treťom kvartáli roku 2020 sa iMT objaví napríklad u mild-hybridnej Kii Rio s litrovým trojvalcom T-GDi. Postupne sa však udomácni aj v mild-hybridných verziách modelov Ceed, Ceed SW, alebo XCeed. Sesterský Hyundai plánuje zaujímavú technickú novinku využiť napríklad pri modernizovanom modeli i30.

Text: Daniel Balucha

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov