Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Honda Jazz a Jazz Crosstar – Prvý dotyk

Honda Jazz a Jazz Crosstar sú už na Slovensku u dílerov a my sme s nimi mohli absolvovať prvé kilometre.

Jazz ako taký je na trhu od roku 2001 a dnes na náš trh prichádza štvrtá generácia tohto sympatického mestského auta. V čase príchodu na trh urobil Jazz doslova dieru do sveta, a to hneď dvoma základnými vecami – poňatím karosérie, ktoré sa ponášalo na malé MPV, z čoho vyplynul veľký vnútorný priestor a tzv. magickými sedadlami vzadu, ktoré poskytovali do tej doby nevídanú variabilitu. Tie umožňujú sklopiť operadlá sedadiel dopredu, pričom sa sedadlá zároveň ponárajú ku podlahe, alebo vyklopiť sedáky dohora a medzi sedadlami ste tak mohli prevážať aj vyššie veci, napríklad kvetiny. K tomu, aby magické sedadlá mohli takto fungovať, konštruktéri umiestnili palivovú nádrž na netradičné miesto – pod predné sedadlá. Koncepciu karosérie ponášajúcu sa na malé MPV, nádrž pod prednými sedadlami a magické sedadlá si zachovali všetky doterajšie generácie a zachováva si ju aj aktuálne prichádzajúca štvrtá. A zachováva si aj veľký uhol otvorenia dverí. K zaujímavostiam nového Jazzu patrí plastový úložný box pod podlahou kufra s výpustným otvorom, takže je vhodný aj na prevoz špinavých a mokrých vecí – napríklad zablatených topánok.

Každá z troch generácií priniesla nejaké technické novinky, no žiadna z nich ich nepriniesla toľko, koľko prichádzajúca štvrtá. Jazz sa pýši najkomplexnejšou bezpečnostnou technológiu v danej triede. Spomeniem 10 (slovom desať) airbagov v sérii – dva čelné, dva bočné, dva okenné sú dnes už štandardom, no Honda Jazz má aj bočné airbagy vzadu, kolenný airbag u vodiča a zatiaľ výnimočný stredový airbag medzi prednými sedadlami. Ten má zabrániť vzájomnému poraneniu vodiča a spolujazdca pri bočnom náraze. Dôraz je však, prirodzene, na aktívnej bezpečnosti. Jazz číta dopravné značky, má adaptívny tempomat so systémom vedenia vozidla v kolónach, inteligentný obmedzovač rýchlosti na základe čítania dopravných značiek alebo údajov navigácie, má systém autonómneho brzdenia, resp. zmiernenia následkov čelnej kolízie, systém pre zníženie rizika vybočenia z jazdného pruhu, automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami… Vďaka novej širokouhlej kamere je výrazne zlepšená detekcia protiidúcich vozidiel, chodcov (aj v noci) a cyklistov, ale aj krajnice vozovky. Jazz sa tak posunul aj pred CR-V, ktoré má ešte starú kameru.

Honda pochopila, že základom bezpečnosti, obzvlášť v mestských podmienkach, kde musíte mať lepší prehľad o dianí po boku auta a šikmo pred vami, je výhľad z auta. Nový Jazz má preto A-stĺpik delený na hlavný a pomocný. To výrazne minimalizuje obmedzenie vo výhľade šikmo vpred doprava a doľava. Interiér síce nastúpil na vlnu digitalizácie, ale ponechal si hardvérové ovládanie kľúčových funkcií – napríklad klimatizácie. Honda sa vrátila ku klasickému volič jazdných režimov. Mimochodom, všetky verzie majú automatickú prevodovku – hoci o prevodovke v skutočnosti tu nemôže byť ani reč. Na pohon totiž slúži unikátny hybridný systém 1,5 i-MMD, ktorý pozostáva z 1,5-litrového benzínového motora DOHC i-VTEC so 72 kW, elektromotora s 80 kW, generátora so 70 kW, spojky, vysokonapäťového akumulátora a výkonovej elektroniky a, ktorý pracuje v troch režimoch. V čisto elektrickom režime poháňa kolesá elektromotor, pričom energiu ťahá z akumulátora. V hybridnom režime benzínový motor poháňa generátor, ten napája elektromotor, resp. dobíja akumulátor a kolesá poháňa elektromotor. V tomto režime neexistuje žiadna mechanická väzba medzi spaľovacím motorom a kolesami. V režime „jazda na spaľovací motor“ sa benzínový motor cez spojku prepojí s kolesami a poháňa ich. Tento režim je iba vo veľmi špecifických situáciách, keď motor pracuje v optimálnych otáčkach. Keď sa vrátim k interiéru, musím spomenúť dvojramenný volant, ktorý sa výborne drží, skvelé sedadlá, ktoré poskytujú komfort a vedenie tela, ale aj kvantum odkladacích priestorov.

Nová Honda Jazz je už u dílerov a Honda poskytuje pre prvých zákazníkov zvýhodnenie až 740 eur. Sadu príslušenstva Functional Finesse v hodnote 940 eur totiž ponúka za 200 eur. Za základnú verziu Jazz Comfort zaplatíte 19 590 eur, za verziu Elegance 20 590 eur a za top verziu Executive 22 390 eur. Novinkou v modelovom rade Jazz je mierne dvihnutá (nárast vyplýva z väčších kolies) oplastovaná crossoverová verzia Jass Crosstar, za ktorú zaplatíte 23 990 eur. Aj na ňu Honda poskytuje aktuálne zvýhodnenie – balík príslušenstva Robust v celkovej hodnote 569 eur zdarma.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov