Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

Zabudnutá Lancia Hyena Zagato ide do aukcie

Lancia, automobilka s bohatou históriou, to má asi vo svojom živote zrátané. Dlho sa topia v problémoch, z ktorých sa v aktuálnej situácii asi nevyhrabú.

Lanciu pozná každý. Najmä vďaka modelu Delta Integrale. Málokto však niekedy počul o modeli Hyena. Stretnúť ho na ulici? Asi zázrak. Spoločne bolo vyrobených len 24 kusov. A teraz jeden smeruje do aukcie RM Sotheby. A nie je to len tak hocijaký kus. V čom je výnimočný? Dozviete sa nižšie.

Čo by ste mali všeobecne o Hyene vedieť? Jedným z otcov je Paul Koot – vedúci holandského dovozcu Lancia Lusso Service. Veril, že technika z Lancia Delta HF Integrale 16V by bola lepšie v dvojdverovom kupé. Vytvoril niekoľko skúšobných náčrtov, ktoré sa potom rozhodol konzultovať s Andrea Zagato, vnukom zakladateľa dizajnérskeho štúdia.

Andreovi sa táto myšlienka náramne zapáčila. Po zdokonalení dizajnu Marcom Pedracinim sa začala montáž skúšobných kusov a hotový produkt bol predstavený na bruselskom autosalóne v roku 1992. Pôvodné plány predpokladali výrobu 500 kusov. Fiat ale nemal vôbec záujem investovať do tohto neobvyklého projektu, a preto v tom boli Zagato a Paul Koot úplne sami. Navyše, Fiat ani nesúhlasil s dodávkou podvozku a pohonnej jednotky. Jediné, čo im povolili bolo právo používať značku.

No a čo teraz? Čo s projektom ďalej? Asi veľa z nás by skončilo, ale projekt napočudovanie pokračoval ďalej. Paul Koot sa totiž rozhodol kúpiť od Lancie „obyčajnú“ Delta Integrale Evoluzione, na ktorej malo byť jeho dielo postavené. Komponenty podvozku oddelili a spolu s pohonom a motorom poslali do Milána.

Tam už čakali s hliníkovým skeletom. V interiéri použili na tú dobu skutočne veľké množstvo uhlíkových vlákien. Vďaka tomu sa Hyene podarilo stratiť 190 kg. Narástol aj výkonom motora. Niektoré kusy boli upravené na 250 koní, iné na 300 k. Motor vždy spolupracoval s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Takýmto spôsobom plánovali vyrobiť 75 kópií. Ale ako sa hovorí, človek mieni, Pán Boh mení… Nakoniec to skončilo výrobou len 24 kusov.

Cenovka? V tej dobe 75 tisíc dolárov, čo sa vyrovnalo zhruba cene Porsche 911. Toto dražené auto je však výnimočné. Jej majiteľom bol sám Paul Koot. Ako jediné bolo odeté do laku Madras Blue, má 300 koní, ABS, má minimálny nájazd a je posledné vyrobené. V technickom preukaze mu svieti rok výroby 1993. Akú sumu očakávame? Ťažko povedať. Posledná Hyena sa však vydražila za približne 169 000 dolárov.

Foto: rmsothebys.com

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov