Covid-19: Keď diktuje smrteľný koronavírus!
Prakticky na celom svete sa dočasne zastavila výroba automobilov. Dôvodom je smrteľný koronavírus. Väčšina automobiliek zareagovala zatvorením závodov. Niektoré však promptne prešli na substitučnú výrobu a dodávajú na trh výrobky potrebné v boji s vírusom Covid-19.
Už koncom februára bolo motoristickým nadšencom jasné, že ich čaká neistá sezóna. Organizátori prestížneho autosalónu v Ženeve zrušili akciu pre obavy z koronavírusu. Jubilejný 90. ročník zastavili vzhľadom na nariadenie švajčiarskej vlády o zákaze zhromažďovania sa väčšieho počtu ako 1000 osôb. Aby ste si vedeli vytvoriť obraz o veľkosti a význame spomínaného autosalónu: vlani ju v areáli Palexpo navštívilo takmer 600 000 ľudí.
Ani Detroit a Paríž
Mimochodom, zrušené sú už aj tohtoročné autosalóny v Paríži a Detroite. Pod tlakom smrteľnej pandémie zmenili dočasne niektoré automobilky svoje zameranie, tak ako to býva napríklad v prípade vojnového stavu. Niektorí odborníci však brzdia prehnaný optimizmus pre údajnú nedostatočnú odbornosť automobiliek v odlišnom výrobnom segmente. Podľa odborníkov totiž nemôžu automobilky začať vyrábať napríklad pľúcny ventilátor len tak. Argumentovali tým, že ak sa ventilátor v aute pokazí, tak ho majiteľ vozidla dá do servisu. Ak však zlyhá ventilátor pri pacientovi, znamená to jeho smrť….
Tesla v strehu
V prípade, že zlyhá ventilátor pri pacientovi, nasleduje smrť. Medzi prvými automobilkami, ktorá zatvorila svoj závod v kalifornskom Fremonte bola Tesla. Okrem Fremontu sa prerušenie výrobného procesu týkalo tiež Gigatovárni New York, kde sa vyrábajú solárne články a panely.
Zatiaľ nie je jasné, ako výrazne a dlhé „dočasné“ prerušenie napokon bude. Gigatováreň v Nevade naďalej vyrábala. V prevádzke zostali tiež Tesla obchody, servisné centrá a samozrejme nabíjacie stanice Tesla Supercharger. Vizionár Elon Musk však súčasne oznámil, že Tesla chce vyrábať ventilátory, na ktorých nájdete rôzne časti z Modelu 3. Samotná výroba údajne nie je technicky náročná, avšak je potrebné ešte všetko dôsledne otestovať. Paradoxne, Tesla napriek koronavírusu predala za prvý kvartál tohto roka už viac ako 88 000 vozidiel!
Polestar v Číne
Niektoré automobilky sa však správajú, ako keby sa svetom ani žiadny smrteľný vírus nešíril.
Značka Polestar patriaca pod Volvo začala koncom marca v Číne vyrábať elektromobil Polestar 2. V továrni platia prísne zdravotné opatrenia, všetci zamestnanci nosia rúška a rukavice, pričom pravidelne im merajú teplotu. Prvé elektromobily sa tak dostanú k majiteľom ešte v prvej polovici tohto roka. Mimochodom, elektromobil Polestar 2 ponúkne dojazd okolo 440 km na jedno nabitie vďaka 78 kWh batérii a možnosti až 150 kW DC nabíjania. Cena začína na sume 59 900 eur.
Google a Waze
Do boja proti smrteľnej epidémii sa okrem vlád a zdravotníkov zapájajú aj obrovské technické spoločnosti. Medzi ne patrí aj Google, ktorý do svojej navigačnej aplikácie Waze pridal úplne novú funkciu. Teraz stačí do vyhľadávanej lokality napísať „Covid-19“ a aplikácie automaticky nájde najbližšie nemocnice, ktoré sú na boj s koronavírusom najlepšie prispôsobené. Funkcia sa do sveta údajne rozšírila z Indonézie. „Waze sa zaväzuje pomáhať šoférom zostať v bezpečí pri vypuknutí vírusu Covid-19 tým, že bude poskytovať presné a aktualizované informácie o uzatváraní ciest a o miestach lekárskych prehliadok,“ uvádza sa v komentári spoločnosti Wuze.
Škoda a respirátory
Na nedostatok ochranných pomôcok zareagovali aj nadšenci z mladoboleslavskej značky Škoda. Po uzatvorení svojej prevádzky začali spolupracovať s Inštitútom pre informatiku, robotiku a kybernetiku pri Českom vysokom učení technickom (ČVUT). Výsledkom ich aktivít je výroba respirátorov. Do masiek vyrábaných pomocou 3D tlače sa potom len naskrutkuje filter. Denne vznikne v závode Škoda 60 kusov respirátorov najvyššej triedy, ktoré budú dodávať do českých fakultných nemocníc s podporou ministerstva zdravotníctva.
Koncern FCA a Ford
Podobné správy zazneli aj v koncerne FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a v prípade automobilky Fordu. Aj oni spustli produkciu lekárskeho príslušenstva. Napríklad Ford s pomocou spoločnosti 3M zahájil v USA rovnako produkciu respirátorov a v kolaborácii s GE Healthcare započal aj výrobu pľúcnych ventilátorov. V oboch prípadoch sú na produkciu príslušenstva využívané aj existujúce automobilové diely Fordu. Napríklad ventilátory a súčiastky využívané pre interiéry vozidiel. Nakoniec sa Ford pustil aj do výroby ochranných štítov na tvár. Vedenie FCA zase oznámilo výrobu viac ako milióna kusov ochranných rúšok za mesiac. Najprv zásobia nemocnice a zdravotné strediská v Severnej Amerike.
Mercedes a 3D tlačiarne
Renomovaná automobilka Mercedes-Benz poskytla nemeckej vláde možnosť využiť kompletnú kapacitu svojich 3D tlačiarní na výrobu zdravotníckych materiálov. „S našim tímom máme bohaté skúsenosti s 3D tlačou, ktoré sme pripravení ponúknuť na výrobu zdravotníckych pomôcok,“ povedal Jörg Burzer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz AG. Mercedes-Benz využíva technológii už niekoľko rokov. Každoročne sa 3D tlačiarne používajú na výrobu rôznych prototypov v malých sériách. V poslednom čase používa Mercedes 3D tlačiarne každý rok na výrobu až 150 000 plastových a kovových komponentov.
SEAT a stierače
Výrobná linka pre automobil SEAT Leon v španielskom závode Martorell je v posledných týždňoch takmer na nepoznanie. Aktuálne sa už totiž na nej nevyrábajú komponenty pre automobily. Namiesto nich z linky schádzajú automatické pľúcne ventilátory, ktoré sú dôležité v boji proti koronavírusu Covid-19. Prechod z výroby automobilov na výrobu ventilátorov v rekordnom čase je výsledkom intenzívnej práce mnohých zamestnancov značky SEAT a veľmi silnej motivácie – solidarity. „Motivácia každého, kto sa zúčastňuje na tomto projekte je, že s našim know-how dokážeme masovo vyrábať aj vybavenie zachraňujúce životy,“ vysvetľuje Nicolás Mora z výrobnej divízie závodu SEAT Martorell. Spoločnosť Seat spolupracuje so zdravotníckym systémom výrobou automatických pľúcnych ventilátorov s modifikovanými elektromotormi zo stieračov. Celkovo 150 zamestnancov z rozličných oblastí spoločnosti za týždeň vyvinulo 13 prototypov, z ktorých odborníci vybrali konečný model. Ventilátor momentálne absolvuje testovaciu fázu v rámci schvaľovacieho procesu.
Prémie v Porsche
Porsche, ako súčasť VW Group, je asi najlepším zamestnávateľom v koncerne. V podstate okrem toho, že vytvára klenoty na kolesách, tak sa stará aj o svojich zamestnancov viac, ako je bežné. Všetci zamestnanci centrály dostali nedávno obrovský bonus. Celkovo 9 700 eur. Suma 9 000 eur išla priamo v hotovosti zamestnancom, 700 eur sa previedlo do dôchodkového fondu. „Tento bonus symbolizuje našu solidaritu so zamestnancami a poskytuje im kúpnu silu na dobrý návrat k skorému normálnemu stavu,“ uviedol vo vyhlásení Oliver Blume, CEO Porsche AG. Tieto peniaze by mali byť určené na boj proti pandémii. Blume, spolu s ostatnými vysokými funkcionármi automobilky darovali z vlastných zdrojov 500 000 eur. Celkovo už Porsche vynaložilo viac ako 5 miliónov eur na boj proti koronavírusu. Spoločnosť okrem peňazí poskytuje aj zdravotnícke vybavenie pre zdravotnú starostlivosť. Navyše Porsche poslalo zamestnancov z IT sektora a mnohých ďalších oddelení do nemeckých nemocníc, aby zlepšili efektivitu a logistiku práce.
Aj Kia pomáha
Jeden z najväčších zamestnávateľov žilinského regiónu, spoločnosť Kia Motors Slovakia, podporila Vládu SR v jej činnosti o čo najrýchlejšie vyriešenie krízovej situácie sumou 200 000 eur. Spomínaná čiastka sa použije na nákup potrebných pľúcnych ventilátorov pre slovenské nemocnice. Nadácia Kia Motors Slovakia navyše zakúpi štyri kompaktné pojazdné anestéziologické prístroje s ventilátormi pre Univerzitnú nemocnicu v Martine v hodnote viac ako 140.000 eur. V priebehu apríla začala tiež s distribúciou 10 500 rúšok s cieľom zlepšiť ochranu 3500 klientov v 26 zariadeniach pre seniorov v celom žilinskom regióne. V rámci aktivít v spolupráce s mestom Žilina a so Slovenským červeným krížom sa aj dobrovoľníci zo zamestnancov Kia Motors Slovakia zapojili do distribúcie rúšok v rámci projektu „Rúška pre Žilinu“. Nadácia Kia Motors Slovakia je pripravená podporiť ďalšie projekty na podporu a ochranu zdravia proti šíreniu CoViD-19 na Slovensku a predovšetkým v žilinskom regióne.
Lamborghini a rúška
Taliansko respektíve Apeninský polostrov patrí medzi najpostihnutejšie miesta, kde straší koronavírus Covid-19. Nečudo, že na výnimočný stav zareagovala zmenou výrobného procesu aj prestížna automobilka Lamborghini. Z výrobných pásov tak budú minimálne dočasne vychádzať rúška a ochranné štíty určené pre zdravotníkov. V praxi to znamená, že zamestnanci, ktorí ešte pred štyrmi týždňami pracovali na výrobe športiakov Huracán, či Avetador, budú vykonávať nové ukony.
V priebehu 24 hodín chcú vyrobiť 1000 rúšok a dve stovky ochranných štítov. Plexisklá štítov sa vyrábajú pomocou 3D tlačiarní, v oddelení na výrobu uhlíkových vlákien. „Súčasná kríza nás doviedla k tomu, že sme mali potrebu zapojiť sa. Nemocnica S. Orsola-Malpighi je inštitúciou, s ktorou sme roky spolupracovali, a to prostredníctvom profesionálneho poradenstva pri propagácii programov na ochranu zdravia našich pracovníkov a pri výskumných projektoch. Ideme do toho spoločne a podporíme tých , ktorí každý deň stoja v prvej línii v boji proti tejto pandémii,“ uviedol Stefano Domenicali, výkonný šéf Automobili Lamborghini.
Ferrari tiež so zmenami
Do boja s koronovírusom Covid-19 sa podobným spôsobom zapojila tiež svetoznáma značka z Maranella. Ferrari po nariadenej karanténe opäť rozbehlo svoje 3D tlačiarne, ktoré za iných okolností slúžia na výrobu prototypových súčiastok. Automobilka s ich pomocou tlačí z termoplastu 3D ventily pre respirátory a ochranné masky, pričom niektoré z nich Ferrari vyvinulo v spolupráci so spoločnosťou Mares, ktorá je známa vďaka výrobe potápačského vybavenia. Tretím do partie je Nuovamacut Gruppo TeamSystem, firma, ktorá v tomto spolku zaisťuje logistiku. Samotné ventily dodáva spoločnosť Solid Energy, ktorá ich používa k prestavbe masiek Decathlon (pozn. určených pôvodne na šnorchlovanie) na ochranné pomôcky pre zdravotníkov pracujúcich v prvej línii.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov