Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault – Nabíjanie za jazdy

Dojazd, hustota, resp. dostupnosť nabíjacích staníc a rýchlosť nabíjania patria v očiach zákazníkov dnes k najdôležitejším parametrom elektromobilov. S rozšírením V budúcnosti to však nemusí byť pravda.

Renault totiž pracuje na vývoji technológie pre dynamické, bezdrôtové nabíjanie elektrických vozidiel DEVC, teda na dobíjaní za jazdy. Zdá, že dojazd elektromobilov budeme vedieť dostať na akceptovateľnú úroveň. Už dnes je na trhu niekoľko modelov, ktorých dojazd atakuje alebo aj prekračuje hranicu 400 km. Je vysoko pravdepodobné, že aj dobu nabíjania budeme vedieť stlačiť na niekoľko desiatok minút. Pri rozšírení elektromobility však bude problém dostupnosť nabíjacích staníc. Pomôcť môže indukčné nabíjanie počas jazdy priamo z cesty.

 

Prvé také testy s modelmi Renault sa uskutočnili už v máji 2017 na špeciálnej trati v Satory (Francúzsko). Dve vozidlá Renault Kangoo Z.E. boli nabíjané pri rýchlosti 100 km/h. Aktivita bola súčasťou projektu FABRIC, v rámci ktorého Qualcomm Technologies a Vedecom zabudovali hlavnú časť systému DEVC do experimentálnej dráhy. Renault zasa nainštaloval druhú časť systému do dvoch sériových automobilov Renault Kangoo Z.E. Experimenty ukázali, že nabíjanie počas jazdy je možné, aj keď vozidlo ide rýchlosťou až 110 km/h.

V súčasnosti sa Skupina Renault v spolupráci s 32 partnermi z Európy zúčastňuje na projekte INCIT-EV, ktorého cieľom je vývoj inovatívnych riešení v oblasti nabíjania elektrických vozidiel. V druhej fáze projektu, ktorá sa začne v druhej polovici roku 2022, sa majú okrem iného predstaviť dynamické indukčné spoplatňovacie systémy v mestskej časti Paríža vo Francúzsku a v prímestských oblastiach Versailles vo Francúzsku.

Do roku 2022 sa na švédskom ostrove Gotland má vďaka štartu izraelského ElectReonu vybudovať trasa približne 1,6 km, ktorá umožní bezdrôtové nabíjanie počas jazdy. Poskytuje elektrickú energiu pre elektrické autobusy a kamióny medzi letiskom a centrom mesta Visby, ktoré je hlavným mestom ostrova. Miestne orgány chcú týmto spôsobom znížiť emisie oxidu uhličitého.

Rozsiahla implementácia tohto typu riešenia je však stále spojená s rôznymi výzvami. Vyžaduje si spoluprácu medzi mnohými stranami v oblasti infraštruktúry, určenie primeranej veľkosti nabíjacích zariadení, spôsob, akým sú financované, alebo prispôsobenie technológie rôznym potrebám vozidiel na cestných komunikáciach.

Automobilový segment neustále pracuje a vyvíja spôsoby, ako elektrické automobily rozšíriť medzi populáciu. Technológia DEVC je príkladom riešenia, ktoré EV priblíži ľuďom váhajúcich práve kvôli potrebe nabíjania. Populrarizácia elektrickej dopravy stále závisí okrem iného od dostupnosti nabíjacích staníc. V súčasnosti sú elektromobily schopné jazdiť čoraz väčšie a väčšie vzdialenosti na jedno nabitie. Najpredávaniejšie EV Európy Nový Renault ZOE má dojazd už 395 km (podľa postupu WLTP). A napríklad dojazd 145 km je možný získať už za 30 minút (vďaka možnosti rýchleho nabíjania s jednosmerným prúdom 50 kW DC).

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov