Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Podraz na Slovákoch

Videli ste ten film z roku 1973 s Robertom Redfordom a Paulom Newmanom v hlavných úlohách? Mimochodom, bol navrhnutý na Oscara v desiatich kategóriách. Napokon ich získal sedem. Príbeh dvoch roztomilých podvodníkov sa odohráva v tridsiatych rokoch 20. storočia. Možno si spomeniete na ústrednú pieseň, na hit, ktorý sa dodnes hráva.

Podraz, o ktorom píšem, žiaľ, nie je filmový príbeh ani príbeh z minulého storočia. Je až priveľmi súčasný. A týka sa motoristov. Slovenských motoristov, ktorí musia od 1. januára 2020 tankovať namiesto benzínu s označením Natural 95 (benzín E5) vraj ekologickejší E10. Tento podraz voči slovenským motoristom, najmä na vlastníkom starších áut, vylobovali v Európskej únii ekošialenci a naši zákonodarci poslušne zrazili opätky. A už sme v tom. Na Slovensku, v jednej z najchudobnejších krajín Európskej únie, nám štedrá Európa a naši nadštandardne platení poslanci nanútili tankovať drahší benzín s vyšším percentom biozložky z obnoviteľných zdrojov. Tento podraz postihne všetkých majiteľov tých áut, ktoré boli vyrobené pred rokom 2005 a ktoré majú emisnú normu nižšiu ako Euro 4. Podľa odborníkov môže používanie týchto benzínov s vyšším percentom bioetanolu poškodiť výfukové ventily, tesnenia i hadičky palivového systému. Ak sa chcú motoristi týmto problémom vyhnúť, majú v zásade dve možnosti. Buď si kúpiť nové auto, alebo tankovať ešte drahšie prémiové palivá. Vlastne tri. Vrátiť sa k dieselom, ktorých sa tento podraz netýka.

Absolútne rozumiem, že ochrana nášho životného prostredia je prioritou súčasných generácií. Hlásim sa k tejto generačnej zodpovednosti. Zároveň sa však neustále snažím zachovať si čistú hlavu a racionálne uvažovať. Odmietam sa podriaďovať hlúpostiam, ktoré často schvaľujú európski poslanci a ktoré sú, žiaľ, často namierené proti krajinám z východnej Európy vrátane Slovenska. Kým v Českej republike túto smernicu zatiaľ neprijali, naši poslanci ju urýchlene schválili. Zrejme očakávajú, že ich v Bruseli pochvália. A asi aj pochválili. Kašľať na racionálne argumenty, kašľať na voličov. Pripomeňme si, že už na prechod na Natural 95 s piatimi percentami bioetanolu doplatila strašne chudobná Afrika. Poľnohospodárske prebytky, ktoré sme tam posielali z Európy, Afrike chýbajú. A čo čaká Slovensko? Musíme pestovať viac kukurice a cukrovej repy, a teda budeme mať ešte viac monokultúr a na väčších plochách ako doteraz. Kto a kde sa budú pestovať paradajky, papriky, zemiaky, kapusta a ďalšie naše tradičné produkty? Niečo už obsadila repka a niečo z poľnohospodárskej pôdy zhltli ekologické solárne elektrárne. Nebude predsa len ľahšie, istejšie a výhodnejšie vrhnúť sa na produkciu ďalších priemyselných plodín? Veď ich určite podporia dotácie z európskych fondov. V uchu mi znie aktuálny reklamný text: Na to sú nám európske fondy!

Toto mi rozum neberie.

Doplnenie redakcie

A to nie je všetko. Aktuálne je situácia veľmi ťažká. Nielenže prichádzame o príjmy, ale ani netankujeme to, čo by sme teoreticky ešte nejaký čas mohli. Ľudia z dňa na deň prichádzajú o príjmy, krajina tiež automaticky prichádza o peniaze v rozpočte, ktoré prúdia od občanov. Navyše, aby toho nebolo málo, slovenský trh s pohonnými látkami akoby nereflektoval svetové dianie v plnom prúde, ale len veľmi pozvoľna. Komu to vyhovuje? Áno, v priebehu posledných 5 dní klesli ceny najpoužívanejšieho benzínu bezmála o 10 centov, stále sa k dnešnému dňu bavíme o sume približne 1,15 € za liter a pritom v okolitých krajinách, s ďaleko silnejšou ekonomikou ceny raketovo padli na hodnotu blízku 1,00 € za liter. Keď svetové ceny ropy zdražujú, ceny rastú prakticky hneď, keď cena vo svete padá, tak mi ďalej tankujeme draho. Dokedy to tak bude? Dokedy sa nám budú smiať všetci zainteresovaní do ksichtu?  (M. Pau)

Foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov