Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Koronavírus: Bez kamiónov sme stratení

... Slušne povedané. Určite ste registrovali v každom médiu na Slovensku rozsiahle kolóny kamiónov nie len v okolí Bratislavy v ostatné dni.

Okrem iného zato mohlo uzavretie cestných hraničných prechodov pre nákladnú dopravu s Maďarskom, s výnimkou diaľničného hraničného prechodu Čuňovo-Rajka, čo prakticky paralyzovalo Slovensko, ale aj Česko či Poľsko. Vďaka ochote pomáhať si v tejto neľahkej situácii si tieto členské štáty V4 skutočne so situáciou poradili, hoci to možno tak dobre naživo nevyzeralo.

Naozaj nezávidím kamionistom hodiny, resp. desiatky hodín strávených v tieto dni za volantom. Viac stáli ako jazdili a za to im v mene všetkých ďakujem. Najmä tým uvedomelým a tolerantným.

Kolóny neraz mali 30 kilometrov a čakalo sa dlhé hodiny

Občania, nespokojní vodiči, majitelia firiem, objednávatelia, zákazníci… tí všetci bombardovali policajtov, aby práve ten ich kamión vytiahli a pustili. A policajti sa naozaj snažili, ak to čo i len trochu išlo a bolo jednoducho realizovateľné. Vďaka nim sa veľa dodávok podarilo splniť na čas, aj keď určite nie všetky. Uprednostňovali sa súpravy, ktoré prevážali potraviny, tovary, lieky, zvieratá…. aj keď sa z rôznych skutočne objektívnych dôvodov nedalo pomôcť každému.  A pritom sa možno mohlo dať, keby boli všetci kamionisti trpezliví a ohľaduplní. Poviem príklad. Policajti sa pokúsili vytiahnuť viac kamiónov s označením známeho potravinárskeho reťazca. Jedno policajné auto vpredu, druhé vzadu. Ako doprovod prešiel do toho stratili trpezlivosť ostatní kamionisti a vydali sa aj oni v ľavom pruhu v smere do Bratislavy, kde na konci kolóny jednoducho ostali stáť a zašprajcovali celú dopravu, lebo ich jednoducho nebolo kam „upratať“. A takých prípadov bolo nespočetne veľa…

Tiež sa v rámci možností snažili selektovať nákladiaky, ktoré putovali len do Bratislavy, alebo mimo inkriminované úseky

Samozrejme, nesmiem zabudnúť ani na vodičov osobných áut, ktorí s “osvedčeným receptom” na situáciu poučovali policajtov, resp. tí neuvedomelí a zmätení im pridávali zbytočnú robotu navyše.

Veľmi zlý scenár v krátkom časovom slede

Ako by to vyzeralo bez kamiónov, keby prestali jazdiť? Okrem ekonomických dopadov na krajinu, ale aj celú spoločnosť by sme boli naozaj stratení.

Takto by vyzeral jeden z pravdepodobných scenárov (s ohľadom na konkrétnu krajinu):

Prvých 24 hodín:

  • Dodávky liekov a medicínskeho materiálu zastavené – nemocnice majú minimum zásob, ak vôbec.
  • Dodávky potravín zastavené – sklady v jednotlivých prevádzkach zívajú prázdnotou.
  • Výrobcovia zatvárajú výroby, keďže všetko sa rieši spôsobom just in time (kamión je zároveň skladom).
  • Na rôznorodé listy a balíky určite zabudnite.
  • Mierny nedostatok pohonných hmôt je len začiatok, ľudia začínajú panikáriť.

Do 2-3 dní:

  • Nedostatok potravín sa stal závažným problém a situácia sa vyhrocuje.
  • Výrobky, ako je balená voda, sušené mlieko alebo konzervy na mäso či drogéria, úplne zmizli.
  • V bankomatoch dochádzajú peniaze, banky strácajú schopnosť vykonávať transakcie.
  • Čerpacie stanice sú úplne bez paliva.
  • Na uliciach sa hromadí odpad, ktorý nemá kto vyviesť.
  • Lodná doprava sa musí zastaviť.
  • Železničná doprava sa musí zastaviť.

Do 7 dní

  • Z ciest miznú osobné autá, všetky stoja na parkovisku, začína sa s ich rabovaním.
  • Vznikajú nepredstaviteľné problémy s dodávkou kyslíka pre pacientov v nemocniciach.

Po 14 dňoch:

  • Problémy s dodávkou čistej vody (nemusí sa týkať každej oblasti na svete)

Po mesiaci:

  • Žiadny prístup k čistej vode (nemusí sa týkať každej oblasti na svete)

Poviete si, že to je nereálne? Omyl dámy a páni. Je to smutná, ale možno skorá realita. Nepridávajme si preto problémy tam, kde nemusíme.

Mimochodom, video s touto tématikou vzniklo ešte pred rokmi v Česku: Pozrite si ho a možno si to začnete všetko začnete uvedomovať. Je ešte o trošku drastickejšie, ako som popísal vyššie.

Foto: FB PZ SR BA Kraj

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov