Suzuki: Nové motory pre SUV Vitara a S-Cross
Nová generácia motoru 1,4 BoosterJet teraz prichádza na trh s modelmi Suzuki Vitara a S-Cross štandardne vybavená mild-hybridným pohonom. Vďaka výkonnej 48V sústave dosahujú obe spomínané SUV výrazne nižšiu spotrebu paliva pri zachovaní ostatných parametrov na doterajšej úrovni.
Úplne nový agregát 1,4 BoosterJet predstavuje pre značku Suzuki štart novej éry. Pohonná jednotka K14D zdieľa so svojim predchodcom typu K14C len niekoľko základných čŕt: počet štyroch valcov, vŕtanie 73 mm, zdvih 82 mm a z toho vyplývajúci objem 1373 cm3. Všetko ostatné je nové alebo prešlo dôkladnou modernizáciou. Inovácie sú tak rozsiahle, že nový je blok aj hlava motoru, ale tiež kľúčový mechanizmus a mnoho ďalších častí agregátu. Hlavnou novinkou je však pridanie výkonného elektromotora, ktorý so spaľovacím motorom spolupracuje v piatich rôznych režimoch a spoločne tvoria hybridný pohon.
Elektromotor s výkonom 10 kW slúži ako generátor elektrickej energie. Podstatou hybridného pohonu je uloženie energie, ktorá by inak prišla nazmar, pre budúce použitie. Dochádza k tomu vždy, keď šofér uvoľní plynový pedál: elektromotor začne pribrzďovať spaľovací motor a tým dobíjať batériu. Brzdenie motorom je vďaka tomu výraznejšie a pri bežných klesaniach odpadá nutnosť brzdiť prevádzkovými brzdami, prípadne je znížená na minimum. Takto získanú energiu hybridný systém zužitkuje pri zrýchľovaní.
Pri miernejšom stlačení plynového pedálu sa aktivuje funkcia podpory pri akcelerácii (torque boost). Elektromotor zahladí takzvaný turboefekt a postará sa o plynulejšiu a výraznejšiu reakciu pri šliapnutí na pedál. Pri prudšom stlačení plynového pedálu sa elektromotor zapojí naplno. Elektrické navýšenie krútiaceho momentu (torque-fill control) zvyšuje celkový krútiaci moment pohonného systému až o 53 Nm, hybridný pohon je tak schopný dosahovať v nízkych a stredných otáčkach lepších parametrov než samotný spaľovací motor.
Hybridní systém v Suzuki Vitara a S-Cross tak znižuje záťaž spaľovacieho motoru a spoločne s tým aj jeho spotrebu. Okrem toho ale šetrí palivo aj ďalšími spôsobmi. Elektrické udržovanie voľnobehu umožňuje odpojiť prívod paliva kedykoľvek po vyšliapnutí spojky. Udržovanie voľnobežných otáčok za bežných okolností vyžaduje určitú dávku paliva, ktorá neslúži k pohonu auta, ale len k udržovaniu motora v behu. S novou funkciou hybridného pohonu využíva elektromotor energiu akumulovanou pri spomaľovaní. Pri zaradení rýchlosti sa prívod paliva do vstrekovania okamžite obnoví a šofér môže normálne pokračovať v jazde.
Naopak, pokiaľ šofér spojku uvoľní a rýchlosť jazdy klesne pod zhruba 15 km/h (odpovedá otáčkam voľnobehu na dvojku), motor sa automaticky vypne a naskočí až s opätovným vyšliapnutím spojky a zaradením prevodu. Pri státí na mieste dokáže lítium-iontová batéria napájať všetky elektrické systémy vo vozidle po dobu najmenej niekoľkých minút bez nutnosti naštartovať spaľovací motor. Vyššia efektivita hybridného systému je daná nielen vysokým výkonom pomocného elektromotoru, ale tiež vyšším napätím.
Doteraz ponúkané varianty hybridného systému v modeloch Ignis a Swift pracujú s napätím 12 V. Rovnaké napätie je aj vo zvyšku elektroinštalácie a klade menšie nároky na zložitosť systému, čo u kompaktného mestského vozidla znamená dve dôležité výhody – relatívne nízku hmotnosť a nízke výrobné náklady. Pre modely SUV Suzuki pristúpili inžinieri ku zvýšeniu napätia hybridnej sústavy na 48 V. Vďaka tomu systém hospodári s väčšími tokmi energie, elektromotor má väčší brzdný účinok a batéria môže mať až desaťkrát vyššiu kapacitu.
-jj-, zdroj a foto: Suzuki
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov